DFI släpper mittensegmentkort för entusiaster

Permalänk
Melding Plague

DFI släpper mittensegmentkort för entusiaster

DFI har i dagarna släppt ett moderkort som bygger på Nvidias nya styrkrets Nforce 680i LT som lanserades nyligen av Nvidia. Moderkortet ingår i DFI:s Lanparty-serie och heter UT NF680i LT SLI-T2R.

Läs nyheten: DFI släpper mittensegmentkort för entusiaster

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att den har fläkt.

"Nätverkskorten är två till antalet och kommer från tillverkaren Vitesse."
Aldrig hört talats om Vitesse.

DFI's kort är alltid så dyra. =/
Sugigt att det heter LanParty, usch.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Varför i h*****te sitter det en fläkt på kortet...

Permalänk
Medlem

vad ska man med tre 16x portar till? ska man ha kontrollerkort i 8x aren? Nån som vet hur det klockar (A)?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Varför i h*****te sitter det en fläkt på kortet...

DFI:s Lanparty-serie är ju främst riktade till entusiaster som ofta överklockar sina processorer, minnen med mera. Aktiv kylning är då oftast en fördel skulle jag säga. Vill man ha det tyst finns det andra moderkort som är designat för att just vara tysta.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Varför i h*****te sitter det en fläkt på kortet...

hellre det än en passiv kylanordning.

Trevligt att se något nytt från DFI:s sida.

Permalänk
Medlem

Va stor fläkten ser ut att vara.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
vad ska man med tre 16x portar till? ska man ha kontrollerkort i 8x aren? Nån som vet hur det klockar (A)?

8X ser ut som 4X eller?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Har inte 775 moderkorten någon P4/P8 kontakt för jag hittar då ingen på den där bilden?

I övrigt så verkar det vara ett moderkort som kommer göra att jag tar steget upp från mitt DFI Ultra-D s939 moderkort till Intelvärlden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Har inte 775 moderkorten någon P4/P8 kontakt för jag hittar då ingen på den där bilden?

I övrigt så verkar det vara ett moderkort som kommer göra att jag tar steget upp från mitt DFI Ultra-D s939 moderkort till Intelvärlden.

me to me to. Är trött på sega s939 system i övrigt ändå. Blir s775 inom kort med detta kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
vad ska man med tre 16x portar till? ska man ha kontrollerkort i 8x aren? Nån som vet hur det klockar (A)?

Det är för såkallade fysikkort, de kommer förmodligen i en ganska så snar framtid att hjälpa processorn att hantera fysiken i olika program, vilket då kommer resultera i mycket mer prestanda.

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

haha visste från början när jag såg fläkten att folk skulle klaga på den

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem

den "prylen" på nordbryggan där det står LanParty har den någon funktion?..Man kan ju hoppas på ett "nice" pris så att det blir prisvärt..jag tycker det är lite överdrivet med moderkort som kostar mer än 1500kr...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser ut som en heatpie-lösning..alltså kylning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
vad ska man med tre 16x portar till? ska man ha kontrollerkort i 8x aren? Nån som vet hur det klockar (A)?

Tre? Hm......enligt text så har två av dem 16x och en har 8x...och precis som gulaschbaronen sade så är 8x tänkt till andra kort såsom tex. fys-kort och troligen kommande ljudkort (som JAG tror kommer mer och mer i PCIx längre fram)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
den "prylen" på nordbryggan där det står LanParty har den någon funktion?..Man kan ju hoppas på ett "nice" pris så att det blir prisvärt..jag tycker det är lite överdrivet med moderkort som kostar mer än 1500kr...

Ser ut att vara en heatpipekylare.

Permalänk
Medlem

Synd att det har en fläkt, annars skulle jag kunnat tänka mig ett...

Citat:

Två av dem kommer från ett Silicon Image 3132-kontrollerkort som stödjer raid 0, 1 samt 0+1

Och hur har du tänkt att man ska kunna köra 0+1 med 2 diskar?

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Hur många av dom som klagar på att det är en fläkt har faktiskt ett system som är tystare än den?

Förövrigt finns det andra kort med passiv kylning för de som vill ha det tyst. Helt onödiga klagomål.

Permalänk

Ser helt ok. Blir intressat att se vad den klarar av.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

väntar på priset!

Permalänk
Medlem

Dfi är inne i en svacka skulle jag säga, deras "killer" 680i kort dröjer och amds/atis 3200 kort presterade inte tillräkligt bra.

Detta med 680i LT, är det jag som är förvirrad eller är det två "norrbryggor" som kombinerats på samma kort?

Nvidia har många bollar i luften just nu, med 650i SLi/Ultra, 680i SLi/LT. Enda anledningen att skaffa 680i SLi verkar vara de extra funktioner som moderkortstillverkarna krämar i korten. 650i verkar överklocka/prestera lika bra och 16x16 pcie är det väll ingen med facit i hand som väljer än? (iaf inte betalar 1000:- extra för)

Priset är dock jag också intresserad av, men med tanke på att det är ett lanparty kort så blir det väll minst 1500:-

Mina två cent som dom säger i amerikat.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Har inte 775 moderkorten någon P4/P8 kontakt för jag hittar då ingen på den där bilden?

Jodå, den finns. Kolla efter en svart sak långt upp till höger på bilden.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Dfi är inne i en svacka skulle jag säga, deras "killer" 680i kort dröjer och amds/atis 3200 kort presterade inte tillräkligt bra.

Där håller jag inte med, visst 680i kortet är föresenat med DFI kommer ju med P965 som rockar hårt, när det finns i EU vetetusan dock men släppt i staterna.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Nej nej ge mig 965 dark infinity......

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Jodå, den finns. Kolla efter en svart sak långt upp till höger på bilden.

Där var den visst, tack för att du peka ut den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox

Ser ut att vara en heatpipekylare.

ja jo..man ser ju en passivkylare..men sen ser det utt som att dom bara har skruvat fast "Lan Party" brickan ovanpå det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly

Och hur har du tänkt att man ska kunna köra 0+1 med 2 diskar?

Har för mig att man kan splitta sataportarna på något vänster.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Kul att DFI kommer med nåt nytt i LanParty serien iaf. Vilket chipset ska man egentligen vänta på som kommer kunna köra i 450-500 FSB med synkade minnen? Finns det nåt sånt i horisonten eller? Menar då 24/7 och inte bara för bench samt med bra prestanda som spöar nuvarande chipsen.

Permalänk
Avstängd

Nu börjar det bli lite funderingar om en ny dator, blev lite kär i det här moderkortet:)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Var glada för att DFI har lyssnat på kritiken angående deras förra chipsetfläkt.
Vad de flesta seriösa klockare vet så var det enda riktiga alternativet förutom vattenkylning Evercool VC-RE kopparkylare...vilken de nu har satt på från fabrik.

Evercoolkylarn finns inte att få fram i Sverige och importera en sådan går lös på 200-300kr

Ska ni klocka upp kortet (vilket de flesta gör som köper DFI) så behöver ni aktiv kylning.

För övrigt är Evercools kylare i stort sett ljudlös.

http://www.jab-tech.com/Evercool-VC-RE-Twinkling-VGA-Cooler-p...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Varför i h*****te sitter det en fläkt på kortet...

Om chipset är lika varm som övriga Nvidia chipset så är fläkt att föredra!

Permalänk
Medlem

Nån som hört något angående när det kommer börjas säljas?