TG Daily pratar HD Photo

Permalänk
Melding Plague

TG Daily pratar HD Photo

Microsoft har nu arbetat med sitt nya filformat för bilder ett tag och för ungefär ett år sedan kom den första informationen fram om filformatet Windows Media Photo. Nyligen har Microsoft bytt namn på detta till HD Photo. På TG Daily har man skrivit en intressant artikel som främst behandlar skillnaderna mellan filformatet jpeg (jfif) och det tidigare nämda HD Photo.

Läs nyheten: TG Daily pratar HD Photo

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Utdrag från http://en.wikipedia.org/wiki/Hd_Photo:

Licensing
Microsoft has patents on the technology in HD Photo. A Microsoft representative stated in a January 2007 interview that in order to encourage the adoption and use of HD Photo, the specification is made available under Microsoft's Open Specification Promise, which asserts that Microsoft offers the specification for free, and will not file suit on the patented technology, and that open-source software can therefore make use of the format.[2] However, as of Microsoft's February 15, 2007 update, HD Photo is still not among the technologies that Microsoft has listed as being covered by the Open Specification Promise.[3]

In addition to the specification itself, Microsoft released the "HD Photo Device Porting Kit" which provides source code and build configuration files for multiple platforms. While the license for this code is designed to encourage broad adoption in products, the license terms specifically prohibit including any of Device Porting Kit's code in products or systems that use strong copyleft licensing.[4]
“ 2. c. Distribution Restrictions. You may not ... modify or distribute the source code of any Distributable Code so that any part of it becomes subject to an Excluded License. An Excluded License is one that requires, as a condition of use, modification or distribution, that the code be disclosed or distributed in source code form; or others have the right to modify it. ”

As a consequence, any implementation that would be suitable for inclusion in a software package distributed under the GNU General Public License would need to be written from the HD Photo Bitstream Specification (also assuming Microsoft does cover HD Photo under the Open Specification Promise), although the licenses such as the Open Source Initiative-approved BSD license would likely be acceptable.

Ser ju bra ut i mina ögon, men man bör alltid vara på sin vakt för Microsofts dårskap.
JPEGs argument för att vi inte behöver ett bättre filformat håller inte, det finns ingen anledning att hålla tillbaka datorvärlden när vi kan få bättre grejer.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Verkar lite misslyckat om man får lika stora filer som jpeg, eller något mindre fast med markant sämre kvalite. Sen kanske det finns andra funktioner som gör formatet attraktivt, men bildkvalite & storlek måste ju vara en av de stora delarna.

Permalänk
Medlem

Sålänge formatet blir fritt användbart för alla så är det OK för mig.

Annars rimmar de illa med format som kommer från Microsoft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Verkar lite misslyckat om man får lika stora filer som jpeg, eller något mindre fast med markant sämre kvalite. Sen kanske det finns andra funktioner som gör formatet attraktivt, men bildkvalite & storlek måste ju vara en av de stora delarna.

HD Photo hade Bättre kvalitet vid samma filstorlek.
100% compress
Jpeg vs HDphoto
185kb vs 45kb (eller något liknande) men HDphoto va inte värt att kolla på då. Men minskade man till 60% (ca 140kb hdphoto) så va det bättre kvalitet men mindre storlek än Jpeg. Så rent storleks / kvalitets mässigt så va hdphoto en vinnare såvitt jag såg.

Permalänk
Avstängd

Formatet heter "HD Photo", men det har ingenting alls med high-definition att göra, det bara använder de för fult marknadsknep för att HD är inne nu med HD-TV och HD-DVD, och HD på grafikkortet och video, etc...

Microsoft ska alltid ha patent, och skräp på sina filformat, de försöker jämt och ständigt att låsa ut konkurrenter och använda sig av fula vendor-lock-in metoder.

Licensen kommer att kosta pengar, hourray for "open standards", när den bara är "öppen" för de med pengar.

Nu har de konstruerat licensen så att man implementationer under GPL eller andra copy-left licenser inte tillåts.

Hoppas att det floppar, och att EU fortsätter att stämma dem.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Ja du, är inte många stora företag som inte har patent och skräp i sina filformat...
Jpeg är inte direkt fritt från patent heller.

Citat:

HD Photo isn’t really just named HD Photo because “HD” is a buzz-word these days; it is in fact capable of displaying more image information than JPEG and, according to Microsoft, it can show more image information than the average LCD is able to display today.

Visst, marknadsföring så det bara skriker om det men tycker inte man ska klaga. Sådant där är snarare regel än undantag.

Ang. formatet så tycker jag att det saknas vettiga komprimerade lossless alternativ.

Förutom lossless är även HDR stödet guld värt, även om det kanske inte tilltalar svenssons särskilt mycket. Men förhoppningsvis är det något som kommer bli standard.

Bildformat bygger på kompatibilitet och MS är väl en av de som har möjlighet att påverka och om de gör det till det bättre har jag inget att klaga på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
HD Photo isn’t really just named HD Photo because “HD” is a buzz-word these days; it is in fact capable of displaying more image information than JPEG and, according to Microsoft, it can show more image information than the average LCD is able to display today.

Säg ett format (förrutom GIF) som inte kan hantera mer färger än en LCD skärm?
Kan väl köra 16,7 miljoner färger i BMP.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att jpeg inte är skrivet för maximal bildkvalitet och minimal filstorlek, utan för maximal bildkvalitet med acceptabel processning och acceptabel filstorlek. Det är ett 15 år gammalt format, och med uppdaterade specifikationer skulle säkert Joint Pictures Expert Group kunna ta fram ett filformat mer anpassat för dagens krav...

Men duger inte jpeg då? Filstorleken är knappast nåt problem med tanke på dagens ökade minnes-, diskstorlekar och nätverkskopplingar.

"People don't want better standards. People want standard standards."

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Lite mer bilder och jämförelser (pdf finns att ladda ner)
http://www.compression.ru/video/codec_comparison/wmp_codecs_c...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Säg ett format (förrutom GIF) som inte kan hantera mer färger än en LCD skärm?
Kan väl köra 16,7 miljoner färger i BMP.

JPG, BMP och PNG kör väl alla 24 bitar?

Få format som klarar mer än 16.7 miljoner färger (vilket HD-photo gör) - och ja, dagens LCD skärmar klarar av 16.7 miljoner färger om man inte köper budgetskärmar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Men duger inte jpeg då? Filstorleken är knappast nåt problem med tanke på dagens ökade minnes-, diskstorlekar och nätverkskopplingar.

Skulle gissa på att jag har ca. 50 gb bilder. Visst, det är en liten kostnad, ca. 100 kr i lagringskonstnad på hårddiskar men backupalternativen?

Att lagra 50 gb på DVD skivor är inte kul, att sen hitta det man söker är ännu tråkigare (och att underhålla dem (dvd skivor har begränsad livslängd) är dötrist), blir roligare med Blu-Ray osv. men varför tacka nej till ett ev. bättre format?

Sen tycker jag mig inte ha särskilt mycket bilder. Har haft digitalkamera i många år och är väl det som gjort att det blivigt en del men jag tar väl i princip aldrig bilder förutom på semestrar osv. så jag kan tänka mig folk som har betydligt fler bilder och dessutom bättre kameror som gör att utrymmeskraven börjar bli osmidiga.

Men lossless alternativet är som sagt intressant och kör man på det så blir utrymmeskraven genaste enormt mycket större. Vilket de flesta som använder RAW filer antagligen märkt.
Detta skulle kunna bli en kompromiss för oss som inte är så väldigt intresserade av att ta bilder osv. men ändå är ute efter bra kvalitet.
Även om jag själv blivigt lite biten av RAW - problemet är bara att jag inte har någon riktig kamera så jag slipper tänka på det

Permalänk
Medlem

echo: Det är knappast sant, de flesta snabbare paneler klarar bara 6bitar per RGB-kanal.
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#TN_.2B_Film

Kan ju säga att jag kan se dithering på en relativt ny skärm som Viewsonic VX922, knappast budgetpanel.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
echo: Det är knappast sant, de flesta snabbare paneler klarar bara 6bitar per RGB-kanal.
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#TN_.2B_Film

Kan ju säga att jag kan se dithering på en relativt ny skärm som Viewsonic VX922, knappast budgetpanel.

Det är lite en subjektiv fråga. Jag anser att alla skärmar med TN paneler är budgetskärmar, men det är kanske lite hårt draget. Men det är i princip bara TN paneler som inte har 8 bitars färger.

Och det är ju jusst TN som är billigast.

TN:
*Sämst färger
*Billigast
-> budgetskärm (anser jag)

Jag skulle nog klassa VX922 som budgetskärm.

Sen är det mycket TV-skärmar som refererades till och de har oftast 8/24 bitar.

Permalänk
Medlem

Jag ser ogärna att det är microsoft som skapar nästa standard för bilder. Jag skulle helst vilja se ett komprimerat lossless format av något annat företag tex Adobe (Inte för de alltid gör det bra utan för de breda stödet).

Permalänk
Medlem

Så du menar att Adobe skulle ha bredare stöd än MS?

Med tanke på PDF så delar jag inte din uppfattning.