Microsoft börjar med drm-fri musik

Permalänk
Melding Plague

Microsoft börjar med drm-fri musik

I måndags rapporterade vi om att skivbolaget EMI inte längre kommer implementera tekniken drm, digital rights management i sin musik. Apple var det företag som skulle bli först med att sälja den nya, "rena" musiken på deras Itunes store. Nu har en talesman på Microsoft gått ut med att inte heller de är helt främmande till drm-fri musik.

Läs nyheten: Microsoft börjar med drm-fri musik

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt, det går mot bättre tider.

Permalänk
Medlem

Se där!

Microsoft is our bitch now...

Permalänk
Inaktiv

ojoj, två jättar som skippar DRM, kalas! undrar varför dom gör det?

Permalänk

Microsoft är verkligen roliga, nästan lite sorgligt att dom apar efter Apple så mycket. Ännu roligare att dom tyckte Jobs öppna brev om DRM var ansvarslöst och att DRM var en viktig del av branschen.

Sen är det väl kanske inte helt rätt att kalla Zune för jätte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
ojoj, två jättar som skippar DRM, kalas! undrar varför dom gör det?

För att få en anledning att höja priserna

"EMI's DRM-free music will be priced on iTunes at US$1.29, €1.29 or £0.99 for each song, compared to the current price of $0.99, €0.99 or £0.79. The DRM-free music will be available at 256K bps (bits per second) AAC, compared to today's quality of 128K bps AAC, Jobs said."

http://www.infoworld.com/article/07/04/02/HNemiwithoutdrm_1.h...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett litet steg i rätt riktning.

Visa signatur

Stolt Piratpartist!

Permalänk
Medlem

Påminner mig om en popsång från senaste året:

"It's just too little too late, a little too wrong, and I can't wait..."

Kanske kan det här rädda det sjunkande skeppet, men jag tvivlar. Musikindustrin har gjort sig ovänner med allt och alla och när de nu till slut ger med sig gör de det på ett tveksamt sätt. (Höjda priser? WTF?)

Det finns ett format som fungerar i alla spelare, och det är mp3. Säljer de musiken i mp3-format har de chansen att ta tillbaka marknaden, annars tror jag det blir svårt. Orka betala pengar för musik som inte fungerar i ens Ipod. Eller för den delen musik som inte fungerar på någon annan spelare. Möjligtvis skulle Ogg Vorbis kunna vara en kandidat pga friheten från patent men då krävs det att Apple börjar stödja det formatet i sina marknadsdominerande spelare.

En positiv nyhet är det dock och vi får väl se hur det går.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jag är mistänksam.
Jag tror inte Microsoft kommer släppa det bara sådär, det ligger något bakom. Då menar jag inte PR-mässigt bara att "vi följer konsumenternas önskningar", utan att dom på något sätt kommer smyga in något liknande iallafall.

I don't know, but it just doesn't seem right to me... :s

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag är mistänksam.
Jag tror inte Microsoft kommer släppa det bara sådär, det ligger något bakom. Då menar jag inte PR-mässigt bara att "vi följer konsumenternas önskningar", utan att dom på något sätt kommer smyga in något liknande iallafall.

I don't know, but it just doesn't seem right to me... :s

Att det är DRM-fritt betyder att de inte ska finnas något annat än musik i filen eller på skivan. Och varför är det bara MS som ska vara den stora skurken? Apple har också gått ut med att dom ska skippa DRM, men har dom blivit klassade som bad boys? Nope. Säg nånting som MS lurat oss med, och säg inte Windows för det börjar bli jävligt tjatigt nu. WINDOWS FTW!!!!!!

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Är väl bara bra att de för en gång skull LYSSNAR på konsumenterna?

Och en höjning av priset är väl inte så mkt att orda om (från Apple i detta fall) då de ökar kvaliten på filerna. Att gå från 128 till 256 är ett rätt stort kliv vad gäller ljudkvallitet. Dessutom blir filerna markant större då DRM:en tog en del onödig plats.

Frågan som dyker upp är....vad kommer nu istället för DRM?

Permalänk
Avstängd

Låt oss inte glömma bort att det faktiskt var just Microsoft och Apple som startade med DRM, skapade DRM implementeringar, och som pushade frammåt det hårdast.

AllofMp3 fetast, i åratal har de haft billiga DRM-fria låtar där man själv kan välja format, MP3, Ogg, FLAC, AAC, WMA, Musepak, Monkey's Audio (ape), OptimFROG.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det kommer nån form av reklam istället för DRM
Har ännu inte köpt en enda låt via nerladdning PGA DRM och bristfällig kvalite, kanske jag kommer göra det om det blir DRM fritt, om priserna är OK

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Låt oss inte glömma bort att det faktiskt var just Microsoft och Apple som startade med DRM, skapade DRM implementeringar, och som pushade frammåt det hårdast.

AllofMp3 fetast, i åratal har de haft billiga DRM-fria låtar där man själv kan välja format, MP3, Ogg, FLAC, AAC, WMA, Musepak, Monkey's Audio (ape), OptimFROG.

Ja för Microsoft och Apple har ju jätte mycket att vinna på DRM. Nej det är Musik och Filmbranchen som pushar på.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Låt oss inte glömma bort att det faktiskt var just Microsoft och Apple som startade med DRM, skapade DRM implementeringar, och som pushade frammåt det hårdast.

AllofMp3 fetast, i åratal har de haft billiga DRM-fria låtar där man själv kan välja format, MP3, Ogg, FLAC, AAC, WMA, Musepak, Monkey's Audio (ape), OptimFROG.

Men allofmp3 är i princip en betalpirat-sida, bättre att ladda ner som vanligt än att köpa musik där.

Ang. MS kan man ju fundera på hur dom ska göra, kör inte Zune marketplace med abonnemang? Det kommer ju inte fungera utan DRM.

Permalänk
Medlem

Företag som lyssnar på konsumenterna? Vad är det för trams! Fortsätt bara att köra over oss som ni alltid gjort...

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Ang. MS kan man ju fundera på hur dom ska göra, kör inte Zune marketplace med abonnemang? Det kommer ju inte fungera utan DRM.

Det finns att köpa separat men snubben som kom på det till zune bör banlysas från datorbranchen pga den JÄVLIGT korkade idén med att nyttja ms points istället för kontanter. Tror zune måste droppa den idén om det ens ska ha chans även utan DRM.

Permalänk
Hedersmedlem

Helt otroligt lyssnar microsoft på sina kunder? O_o

Tja det tog ett par år, men bättre sent än aldrig. I Microsofts fall så trodde jag faktiskt på aldrig. Nu väntar jag bara på korkade Sony BMG ska följa trenden + skippa sina rotkit skivor.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga äntligen lite vett i branschen.
JAg köper mer än gärna låtar för de priser som apple skrev i sin intervju alltså ca 2-3 kr per låt.
Dock så kostar de på svenska iTunes 9 kr per låt vilket är på tok för mycket för nåt så flyktigt som mjukvara. En hårddiskkrasch så är ju allt borta. Då säger folk att man kan ju göra backup osv, javisst. Men hmm, då kan man ju lika gärna köpa sig en skiva vilket man ju vill komma bort ifrån genom att ha musiken i mp3format.
Sen finns det ju alltid människor som vill köpa sig skivor, låt dom göra det. Det finns marknad för både och.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bagheera
Kan bara säga äntligen lite vett i branschen.
JAg köper mer än gärna låtar för de priser som apple skrev i sin intervju alltså ca 2-3 kr per låt.
Dock så kostar de på svenska iTunes 9 kr per låt vilket är på tok för mycket för nåt så flyktigt som mjukvara. En hårddiskkrasch så är ju allt borta. Då säger folk att man kan ju göra backup osv, javisst. Men hmm, då kan man ju lika gärna köpa sig en skiva vilket man ju vill komma bort ifrån genom att ha musiken i mp3format.
Sen finns det ju alltid människor som vill köpa sig skivor, låt dom göra det. Det finns marknad för både och.

Det GÅR ju inte att komma ifrån att kvallen ÄR bättre på skivor än mp3.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Det GÅR ju inte att komma ifrån att kvallen ÄR bättre på skivor än mp3.....

Öh... Nej, men kvalitén på en 320kb/s mp3-fil mot en okomprimerad CD-skiva går inte att höra någon skillnad på. Då verkligen GÅR INTE, oberoende av hur välutvecklade öron och hur dyr anläggning du har - alla tester visar samma sak.
Försöker du säga något annat är du bara en dum audiofil, men jag antar att du inte är det ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

10 år försent. Skivbolagen och hårdvarujättarna har bara sig själva att skylla. hade de gjort sina kataloger tillgängliga för köp över nätet till ett rimligt pris utan drm för 10 år sen hade de kanske haft en chans att stoppa p2p innan det etablerat sig, nu är det allldeles för sent.

När skall dom lära sig att sälja saker konsumenterna faktiskt vill ha? Inte än verkar det som iallafall. Även om detta är ett litet steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Öh... Nej, men kvalitén på en 320kb/s mp3-fil mot en okomprimerad CD-skiva går inte att höra någon skillnad på. Då verkligen GÅR INTE, oberoende av hur välutvecklade öron och hur dyr anläggning du har - alla tester visar samma sak.
Försöker du säga något annat är du bara en dum audiofil, men jag antar att du inte är det ^^

Jag har inte sett några tester som verkligen använder det dyraste som går att få tag på och folk som bevisligen kan uppfatta alla relevanta frekvenser etc, men lossless-format har ändå stora fördelar vid transcoding och arkivering, då de inte förlorar någon information på vägen, till skillnad från lossy format som mp3.

Dessutom, kan vi inte gå vidare från den uråldriga mp3-standarden till något nyare MPEG4-baserat alternativ?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

ehm.. de dumma audiofilerna på HiFi & Musik har ju faktiskt prickat in vad som är vad med 80% säkerhet i blindtester även på 320or tex. däremot erkände även de att en välgjord MP3 mycket väl kan vara HiFi också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Dessutom, kan vi inte gå vidare från den uråldriga mp3-standarden till något nyare MPEG4-baserat alternativ?

/Adrian

som AAC..?

Ogg är fint annars om man inte har plats för FLAC.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Helt otroligt lyssnar microsoft på sina kunder

Tror du på det själv?

Citat:

Consumers have made it clear that unprotected music is something they want. We plan on offering it to them as soon as our label partners are comfortable with it.

Bara det uttalandet får mig att inte köpa musik av dom. Jävla arslen.

De skiter fullständigt i konsumenterna, de vill bara tjäna mer pengar. Undrar om det hade varit aktuellt att göra samma sak om man samtidigt inte ändrat på priserna.....

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Ja för Microsoft och Apple har ju jätte mycket att vinna på DRM. Nej det är Musik och Filmbranchen som pushar på.

Apple har ju tjänat mycket på iTunes store. Och Apple och Microsoft har nog samarbetat flitigt med skivbolagen. Musikindustrin har pushat hårt, men Microsoft och Apple är ju dem som verkligen har lanserat DRM.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Men allofmp3 är i princip en betalpirat-sida, bättre att ladda ner som vanligt än att köpa musik där.

Jo, men de erbjuder ju iaf vad kunderna vill ha. Snabb, billig, enkel nedladdning av hög-kvalité musik i valbart format.
Andra tjänster har ju haft dyra låtar med DRM och dålig kvalité, och bara ett proprietärt format, där man inte kan välja.
Fördelen med AllofMp3 istället för att "ladda ner som vanligt" är att allt är på ett och samma ställe, ett gigantiskt urval, hög kvalité, bra encodat. Laddar du ner på nåt annat sätt, så får du ofta långsamma nerladdningar, encodade av noobs, olika bitrate på olika låtar, svårt att ladda ner ett helt album, etc, och kan oftast bara hitta i MP3 format.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Apple har ju tjänat mycket på iTunes store. Och Apple och Microsoft har nog samarbetat flitigt med skivbolagen. Musikindustrin har pushat hårt, men Microsoft och Apple är ju dem som verkligen har lanserat DRM.

Jo visst har de tjänat pengar och de har de väl inget emot men de hade kunnat tjäna pengar utan DRM också. Skillnaden är att hade de inte accepterat DRM så hade de gått till Apple istället och Microsoft hade fått vara utan något.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC