Stora lcd-monitorer testade

Permalänk
Melding Plague

Stora lcd-monitorer testade

Priserna på lcd-monitorer har sjunkigt ordentligt de senaste åren och vi har sett fler och större skärmar på marknaden. 22-tummarna blir mer och mer vanliga då priserna sjunker och tillgängligheten ökar. Dock är 27" och 30" inte lika vanligt än, på X-bit labs har man testat tre stycken monitorer med dessa upplösningar.

Läs nyheten: Stora lcd-monitorer testade

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har storleken på en skärm ingenting med dess upplösning att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Vad jag vet så har storleken på en skärm ingenting med dess upplösning att göra.

Egentligen inte, men de flesta tillverkare brukar trycka in fler pixlar ju större skärmen är.

Permalänk
Avstängd

Fan vad jag stör mig på recensioner där man inte kan hoppa till den delen man är mest intresserad av, nu måste man ju gå igenom alla sidor

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Fan vad jag stör mig på recensioner där man inte kan hoppa till den delen man är mest intresserad av, nu måste man ju gå igenom alla sidor

Man kan ju klicka på "13" direkt.. funkade jättebra för mig... :/

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Egentligen inte, men de flesta tillverkare brukar trycka in fler pixlar ju större skärmen är.

Läs sista meningen i nyheten:

"Dock är 27" och 30" inte lika vanligt än, på X-bit labs har man testat tre stycken monitorer med dessa upplösningar."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Vad jag vet så har storleken på en skärm ingenting med dess upplösning att göra.

klart det har.
är nog inte så lätt att göra en 12" WS skärm med fullHD
pixlarna lär ju vara riktigt små.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Riktigt trisst att 26" och 27" bara har 1920x1200.
behardware har också ett test på en 26" (dell) och en 27" (acer).
http://www.behardware.com/articles/658-1/lcd-tests-the-acer-a...

Ang. spel tycker jag inte att man behöver köra i native-upplösning. Särskilt inte i FPS spel och liknande. Och med en riktigt hög upplösning kan du köra på en fjärdedel av upplösningen vilket i princip blir native 2560 x 1600 -> 1280x800 vilket är helt acceptabelt (för spel) IMHO och inte alls särskilt tungt för grafikkortet.

Men som sagt, själv ser jag inget större behov av att köra native i jusst spel (i arbetsmiljö är det helt otänkbart för mig).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje_c1
klart det har.
är nog inte så lätt att göra en 12" WS skärm med fullHD
pixlarna lär ju vara riktigt små.

Det finns ju 11" widescreenskärmar med 1366x768 och 15.4" widescreenskärmar med 1920x1200 så det är nog i sig inget större problem. Men efterfrågan lär ju inte vara så stor.

Permalänk
Medlem

Har man börjat köpa större skärmar kan man inte sluta. Började på 14, där efter 16, 17, 21 och nu en 22". 17 OCH 22 är lcd.

Nu grymt sugen på 24" eller liknande.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk

Jag hoppas det kommer någon teknik som påminner om CRT där man kan ha olika upplösningar utan problem med skärpa som alla som inte är CRT nu har. Man blir ju nästan "tvingad" att köra en viss upplösning som det är nu tycker jag. Jag skulle vilja ha en skärm som är 22-24", platt utan inbyggda högtalare, inbyggd usb portar (iaf en), vridbar i sidled och upp o ner som en CRT, inga problem med blödning i kanterna (backlight problem typ), ingen synbar eftersläpning och slutligen lika bra på alla upplösningar upp till maxupplösning för skärmen.

Men just nu så är det rätt lungt för mig då jag klarar mig rätt okej på min gamla 17" Crt som har hängt med i över 10 år och 3 datorer nu.
Dock ser LG´s 226WA-WN lockande ut.....

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Majtymicke får önska sig en FED-display. Frågan är om det någonsin kommer någon, då den enklare varianten SED ännu lyser med sin frånvaro.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Majtymicke får önska sig en FED-display. Frågan är om det någonsin kommer någon, då den enklare varianten SED ännu lyser med sin frånvaro.

OLED tekniken verkar intressant också och den kanske är närmare än FED.
Men jag är inte så hemma på de riktigt tekniknördarbitarna av olika teknikerna så jag kanske inte ska säga så mycket

Info om OLED finns här

http://borkweb.com/story/organic-light-emitting-diode

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Har kört en 23 tummare nu i några år. 1920x1200 var ruskigt stort då jag köpte den och jag tycker fortfarande den håller till sufning och webbjobb. Det är en lagom upplösning. Kommer dock ihåg att första dagen jag hade skärmen ville jag ha en till för att köra dual.

Skulle gärna tänka mig en 30 tummare men det känns ju inte så kul att ha på en skärm som drar 150 watt 10 timmar av dagen.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Läs sista meningen i nyheten:

"Dock är 27" och 30" inte lika vanligt än, på X-bit labs har man testat tre stycken monitorer med dessa upplösningar."

Ursäkta typo.

Fixat.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

hmmm.. kör med 24" idag på jobbet och den är helt perfekt.
Den är från Dell faktiskt och har BÄTTRE bettrakningsvinkel än flera mindre skärmar jag testat. Och färget etc. är helt perfekt att ställa in.

några frågor, det är inte Dell själva som gör dessa paneler, utan oftast samsung eller andra.
Jag tror att 24 " och vissa 20" var från samsung och LG, men vem gör 30"? LG?

Sedan undrar jag om färgerna, är det verkligen lika "bra" att ställa in med grafikortet i stället för i skärmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
hmmm.. kör med 24" idag på jobbet och den är helt perfekt.
Den är från Dell faktiskt och har BÄTTRE bettrakningsvinkel än flera mindre skärmar jag testat. Och färget etc. är helt perfekt att ställa in.

några frågor, det är inte Dell själva som gör dessa paneler, utan oftast samsung eller andra.
Jag tror att 24 " och vissa 20" var från samsung och LG, men vem gör 30"? LG?

Sedan undrar jag om färgerna, är det verkligen lika "bra" att ställa in med grafikortet i stället för i skärmen?

Det sistnämnda framgår i artikeln.
"Of course, these settings – contrast, color temperature, gamma compensation – can all be specified on the graphics card level, but this generally leads to a less precise representation of colors than when you use the monitor’s own settings. Moreover, it is just easier to use the monitor’s buttons or a special-purpose program (MagicTune) than to browse through the graphics card’s settings which have become so profuse in the current drivers from both AMD/ATI and Nvidia."

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem

"Of course, these settings – contrast, color temperature, gamma compensation – can all be specified on the graphics card level, but this generally leads to a less precise representation of colors than when you use the monitor’s own settings."

hmm.. det var detta jag undrade... less precise.. verkar som det är sämre, men sedan om min tex. gröna färg är EXAKT som den skall vara är inte lika viktigt som att det är skönt att titta på. Med andra ord om det är endast fråga om detta spelar det ju inte så stor roll, tycker jag iaf.

Så länge man KAN få den bild man önskar och liksom inte är låst i "default setting" så är det ju bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje_c1
klart det har.
är nog inte så lätt att göra en 12" WS skärm med fullHD
pixlarna lär ju vara riktigt små.

hur tror du dom grejar LCD projektorer med full HD? Använder de sig av en 30" lcd kanske nä, där är ju lcderna bara nån tum

Permalänk
Medlem

Kör på apples 30" fungerar utmärkt. Enda problemet är att man inte kan ha mindre när man sitter vid 30"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .se
Kör på apples 30" fungerar utmärkt. Enda problemet är att man inte kan ha mindre när man sitter vid 30"

Jo håller med, plågas varje dag på jobbet av en liten 19".

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."