Förhandstitt på Conroe-L

Permalänk
Melding Plague

Förhandstitt på Conroe-L

Som det har rapporterats här på SweClockers och internationell media kommer Intel slutligen att överge den äldre Netburst-arkitekturen för att ge plats åt den nya Core-arkitekturen i samtliga segment. Conroe-L är en processor som bara har en processorkärna, men som ingår i Celeron-serien.

Läs nyheten: Förhandstitt på Conroe-L

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

denna i en liten filserver eller HTPC vore ju prefa

Permalänk
Medlem

Det var ju hyfsat bra prestanda när man överklockade den kommer den ju nästan upp i Intel 4300 prestanda.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Inte illa. Vill bestämt hävda att denna uppdateringa av budget prollar är FAN så akut. Har två celeron D maskiner på jobbet och de andra på firman hatar dessa "Jävla snigelmaskiner" som de så trevligt uttryckler det.

Permalänk
Avstängd

Netburst arkitekturen var den sämsta någonsin, usch.
Skönt att äntligen bli av med den, de borde de ha gjort för länge sedan...

Core arkitekturen är trevlig.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Avstängd

"Conroe-L är en processor som bara har en processorkärna, men som ingår i Celeron-serien."

Det låter som att den ingår i Celeron serien trots att den bara har en kärna. Men det menar ni väl knappast?

Permalänk
Medlem

Celeron 4xx är baserad på Conroe-L kärnan, måste vara det som dom menar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Netburst arkitekturen var den sämsta någonsin, usch.
Skönt att äntligen bli av med den, de borde de ha gjort för länge sedan...

Core arkitekturen är trevlig.

Northwood var inte direkt dålig vill jag påstå. Den var snabb, var extremt responsiv vid tung last och hade god multitasking tack vare HT. Värmeutvecklingen var inte några problem heller med 130nm processen. Det gick även att överklocka dom lite lägre klockade processorerna rätt så bra för det mesta. 2.4C och 2.6C t.ex.

Har själv två Xeon's baserade på netburst 130nm som klockar bra, går riktigt svalt och ger mig 4 threads. Dom går att lasta på hur mycket som helst känns det som.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Northwood var inte direkt dålig vill jag påstå. Den var snabb, var extremt responsiv vid tung last och hade god multitasking tack vare HT. Värmeutvecklingen var inte några problem heller med 130nm processen. Det gick även att överklocka dom lite lägre klockade processorerna rätt så bra för det mesta. 2.4C och 2.6C t.ex.

Har själv två Xeon's baserade på netburst 130nm som klockar bra, går riktigt svalt och ger mig 4 threads. Dom går att lasta på hur mycket som helst känns det som.

Näe det är sant. 130W+ är ju svalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Northwood var inte direkt dålig vill jag påstå. Den var snabb, var extremt responsiv vid tung last och hade god multitasking tack vare HT. Värmeutvecklingen var inte några problem heller med 130nm processen. Det gick även att överklocka dom lite lägre klockade processorerna rätt så bra för det mesta. 2.4C och 2.6C t.ex.

Har själv två Xeon's baserade på netburst 130nm som klockar bra, går riktigt svalt och ger mig 4 threads. Dom går att lasta på hur mycket som helst känns det som.

D skulle va mysigt om intel lanserade en dualcore modell av Northwood. Håller helt och hållet med om att den är snabb sen kan ja medge att den är väldigt stabil vid överklockning. kanske borde intel satsa vidare på Northwood ?

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen anledning att göra det när det redan finns billiga och minst lika bra processorer från intel.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Näe det är sant. 130W+ är ju svalt.

Jag hade inga värmeprobs med min NW iaf.. Den lever vidare i en speldator åt en 8-åring & hans pippi långstrumps spel & dyl.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag hade inga värmeprobs med min NW iaf.. Den lever vidare i en speldator åt en 8-åring & hans pippi långstrumps spel & dyl.

Hehe helt rätt min northwood ligger å klockar på 3,8ghz så ja e jävligt nöjd har heller inga värmeproblem, idle ligger den runt 45c på grund av min otroligt stora luft ström

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag hade inga värmeprobs med min NW iaf.. Den lever vidare i en speldator åt en 8-åring & hans pippi långstrumps spel & dyl.

Näe den är ju sval jämfört med prescott.
Normala northwoods låg väl runt 100W. Var ju bara EE-som kom nämnvärt mycket högre. Lägre klockade northwoods var ju förstås inte lika varma heller.
Men man kan ju inte säga att northwood var direkt sval. Fortfarande ganska varm, iaf efter att dom närmade sig 3Ghz.

Permalänk
Medlem

Tja jag vet inte om den var så varm egentligen?

Man ser tempen i trayen, screenshoten tagen direkt efter en runda 3dmark01.. Kylaren på proppen är en Thermalright SLK-948U med en 92mm adda (1200rpm).
http://hem.bredband.net/b148510/p42.8intel8753dmark01.JPG

Edit: Iofs. spelar det ingen roll längre idagsläget.. kylarna av idag är så pass bra så dom klarar av att kyla en gammal NW-propp...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless