Permalänk
Medlem

novel "wiki"

hur många tycker att det är intersant med att ha något liknande en wiki där man kan lägga upp sina literära verk (dikter noveler romaner). något liknande en wiki men där du har din egna sida där bara du kan lägga upp dina verk.
du kan även läsa/ladda ner andras verk. (men dock inte ändra)

finns det något intresse av det?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

tack för att du gav mig dagens första skratt pga ditt sista alternativ.

Jag röstade nej för att jag presonligen är helt ointresserad av sånt, men det behöver inte betyda att det är en dum idé!

Permalänk
Medlem

någon mer som har något att säga?

[edit]
vad tycker ni om licenser, skall förattarna få välja vilken licens de vill eller skall man "tvinga" författarna attt använda CreativeCommons-licenser?
http://creativecommons.org/

och vilka format skall man lägga ut böckerna i? .ODF .PDF .HTML "plaintext"? (och nej inte .doc pga att det inte är ett "fritt format").

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
.ODF .PDF .HTML "plaintext"? (och nej inte .doc pga att det inte är ett "fritt format").

Låter bra, men låt även användaren som vill läsa välja vilket format som den vill ladda ner.

ex.
Dokument i formatet odf laddas upp.
En användare vill läsa dokumentet med vill ladda ner det i pdf-formatet.

Endera sköter man det med on-the-fly-konvertering eller cachade filer.

...ett förslag bara...

Permalänk
Medlem

Poängen med en "wiki" är väl att man ska kunna ändra innehållet också? Det tyckte jag lät coolt, för då kan man göra hjälpas åt att göra häftiga noveller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

denka:
on the fly konvertering kan bli svårt, föressten få har OOo en inbygd pdf exporter (som fungerar rätt så bra, kappitel info och sådan konverteras ochså...)

Arood:
funderade p det med, man skanske kan ha en "hjälpas åt" avdelning?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Det är ju absolut ingen dum idé och kan nog helt klart funka om det görs bra.
Inget för just mig men kör på

Permalänk
Medlem

(angående odt till pdf http://www.artofsolving.com/node/13 ^_^ )

jag ville bara veta vad folk tyckte om iden..
kanske kan bli något någon gång i tiden, när jag funderat ut hur jag skall bygga upp systemet...

ok, effter att ha letar runt effter olika altenativ så värkar det inte finnas något "bra" sett att bygga en "online community" utan att det kostar massor, så jag tänkte på något som en vanlig wiki fast med uploade funktion (och ett forum)...

ider är alltid välkommna.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Skriv skiten själv vettja.

Permalänk
Medlem

denka:
vad menar du nu?
jag är ingen php expert eller så, så det kan någ bli svårt.

tänkte använda färdiga komponenter och "kopplasamman" dem. typ som dokuwiki eller mediawiki och phpbb eller annat BBS...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
denka:
vad menar du nu?
jag är ingen php expert eller så, så det kan någ bli svårt.

tänkte använda färdiga komponenter och "kopplasamman" dem. typ som dokuwiki eller mediawiki och phpbb eller annat BBS...

Blir svårt att bygga ihop något väl fungerande på färdiga komponenter om du inte kan skriva kod.

Permalänk
Medlem

vet..
skall lära oss php i skolan, så jag får vell se..

är det någon som har någon ide på hur man bygger en wiki/forum hybrid?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Glömsk

Det största problemet med wikis är ju vandalisering. Räkna med att någon mindre mogen högstadieelev kommer tycka det är hysteriskt roligt att redigera in färgglada anatomiska termer i folks dikter. Någon form av registreringssystem kan nog vara på sin plats, samt möjlighet att låsa artiklar (speciellt om någon vill skriva under verket med sitt namn, och inte få det ändrat i efterhand när signaturen väl är där).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

det är därför jag tänkte mig att man laddade upp filerna i en wiki-artikel typ som man bifogar en fil i ett forum, så jag tänkte i alla fall.
eller så gör man bara ett forum och sedan så har man en diskutions del och en del där man lägger upp sitt verk(antingen i plain text eller som en bifogad fil) problemet med det är hur man gör så att folk inte lägger upp hur vad som hälst, tex bilder...
kanske skall dela upp forumet i två så att en del är för publesering och en för diskution..

eller något åt det hollet...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det största problemet med wikis är ju vandalisering.

det är ju själva poängen, annars är en stor del av bokfloran idag ren litterär vandalisering ändå.

hursomhelst, kul att just en dyslektiker funderar på detta.. vill dock inflika att det redan finns många liknande projekt, möjligen inte i wikiform.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

om jag inte vill savra ja eller nej och inte heller tycker om paj vad ska jag då rösta på?

Visa signatur

the vineyard

Permalänk
Medlem

Se till att man måste bli medlem för att ändra andras texter vettja. Men man kanske inte behöver bli medlem för att skicka in egna.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail