Western Digital lanserar nya hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Western Digital lanserar nya hårddiskar

För bara ett par dagar sedan rapporterade vi om att Samsung lanserat en ny serie av tysta hårddiskar. Idag har Western Digital gått ut med ett pressmeddelande om att man lanserar en ny serie av hårddiskar särskilt utvecklade för ljud- och bildmaterial.

Läs nyheten: Western Digital lanserar nya hårddiskar

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Känns lite dumt att de har dem för "audio och video", vadå en hård disk är ju en hårddisk, spela roll vad för typ av data man lagrar på dem.

Hoppas Seagate kommer ut med en ny serie snart också.

Hoppas även vi får se mer SSD.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Ni kan ju läsa lite om MTBF här.
http://en.wikipedia.org/wiki/MTBF

Personligen kör jag på att en disk håller ca 5 år, (gammal fackta jag lärde mig en gång, korekt eller ej vet jag ej) och det tycker jag stämmer rätt bra på diskar med iget uppenbart fabrikationsfel. Nästan alla diskar som självdöt utan fabrikationsfel för mig har hållt ungifär dena tidsperiod.
Polaren fick en beg disk av mig å den dog efter 4 år och 10 månader från produktionsdagen och jag köpte den för ganska exackt 4.5 år sedan varav vi hade den ungifär 50/50 av tiden.

1000 000 miljoner timmar det är ju för fan 114 år hahaha måste vara bra lager i den disken

Permalänk
Medlem

Förstår inte det här "AV" grejset? Vad gör de här diskarna särskilt lämpade för lagring av media?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Förstår inte det här "AV" grejset? Vad gör de här diskarna särskilt lämpade för lagring av media?

Det är bara bullshit....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Det är bara bullshit....

Jo, visst. Försäljningstrix såklart. Men en lite svalare och tystare disk är ju bättre än en högljud och varm i en HTPC.

Permalänk
Medlem

Inte alls bullshit.
A/V-optimering innebär bland annat att konstant dataflöde har har fått högre prioritet än att läsningen blir korrekt, jämfört med ordinarie diskar.

Ett läsfel på en sektor genererar några omläsningar, kalibrering, nya läsförsök för att förhoppningsvis läsas korrekt. Några sekunders avbrott i en film är inte skoj, då är det bättre med några delvis korrupta frames på filmen. Missfärgade block på digitala TV-sändningar har nog de flesta upplevt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Inte alls bullshit.
A/V-optimering innebär bland annat att konstant dataflöde har har fått högre prioritet än att läsningen blir korrekt, jämfört med ordinarie diskar.

Ett läsfel på en sektor genererar några omläsningar, kalibrering, nya läsförsök för att förhoppningsvis läsas korrekt. Några sekunders avbrott i en film är inte skoj, då är det bättre med några delvis korrupta frames på filmen. Missfärgade block på digitala TV-sändningar har nog de flesta upplevt.

Är det fakta att de har gjort på det här viset eller är det bara spekulationer och teorier?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Inte alls bullshit.
A/V-optimering innebär bland annat att konstant dataflöde har har fått högre prioritet än att läsningen blir korrekt, jämfört med ordinarie diskar.

Ett läsfel på en sektor genererar några omläsningar, kalibrering, nya läsförsök för att förhoppningsvis läsas korrekt. Några sekunders avbrott i en film är inte skoj, då är det bättre med några delvis korrupta frames på filmen. Missfärgade block på digitala TV-sändningar har nog de flesta upplevt.

Hehehe.. Hoppas att du inte har din swap-fil på den disken...

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Ni kan ju läsa lite om MTBF här.
http://en.wikipedia.org/wiki/MTBF

Personligen kör jag på att en disk håller ca 5 år, (gammal fackta jag lärde mig en gång, korekt eller ej vet jag ej) och det tycker jag stämmer rätt bra på diskar med iget uppenbart fabrikationsfel. Nästan alla diskar som självdöt utan fabrikationsfel för mig har hållt ungifär dena tidsperiod.
Polaren fick en beg disk av mig å den dog efter 4 år och 10 månader från produktionsdagen och jag köpte den för ganska exackt 4.5 år sedan varav vi hade den ungifär 50/50 av tiden.

1000 000 miljoner timmar det är ju för fan 114 år hahaha måste vara bra lager i den disken

Men nu är det ju 1000 000 år. Dvs 1 miljon år.

Permalänk
Medlem

felskrivning av mig. sak stå 1000 000 timmar som det står i nyheten. Oavset så är det ju löjligt. igen disk håller 100 år.

Permalänk
Medlem

Visst är MTBF siffran löjlig men att den är lägre än de för andra diskar ger ju lätt uppfattningen om att de inte är lika pålitliga (vilket WE förstås vet om men trotts det så är den lägre).
Visst påstår WE att de är pålitliga och byggda för 24/7 användning men rätt självklart att de skriver så för att slipa igen orosmolnen av den lägre MTBF siffran. Behöver inte betyda något alls.

Så jag är skeptisk, men antagligen inget jag kommer bry mig om heller. Tidiga diskras händer alla serier och har de väl körts ett tag så går de sällan sönder förrns efter ett antal år ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Inte alls bullshit.
A/V-optimering innebär bland annat att konstant dataflöde har har fått högre prioritet än att läsningen blir korrekt, jämfört med ordinarie diskar.

Ett läsfel på en sektor genererar några omläsningar, kalibrering, nya läsförsök för att förhoppningsvis läsas korrekt. Några sekunders avbrott i en film är inte skoj, då är det bättre med några delvis korrupta frames på filmen. Missfärgade block på digitala TV-sändningar har nog de flesta upplevt.

Visst kan man prioritera data-strömmar men jag skulle gissa att det är marginellt. Men finns ingen disk idag som inte hanterar flera videoströmmar utan problem. Rör sig ändå om låga bitrates (HD-klipp inräknade).

Men hårddisken vet inte om det är en film/musik eller data som läses och läsfel korrigeras on-the-fly utan att någon hinner märka något. Skulle man råka ut för fel som tar flera sekunder att återskapa så ska man ta backup på allt och ta disken ur bruk genast.
Aldrig att en frisk disk ger upphov till ens en sekunds avbrott i en film om man inte stressar den.

Och även om man stressar den så kommer den *alltid* ge exakt samma resultat som om den inte vore stressad - fasst i en annan hastighet förstås.

Men jag kan ha missuppfattat det och att dessa diskar inte säljs separat utan bara inbyggda i hårddisk-videos osv. där hårddisken enbart kommer användas vid film/musik men jag tvivlar på det.

Permalänk
Medlem

Att denna är gjord för användning 24/7 innebär ju att deras andra diskar inte är det. Klent skräp i så fall, har jag köpt en hårddisk vill jag ju kunna använda den också!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Tror det bara är ordbajs, hårddiskar mår inte dåligt av att stå på 24/7 borsett från värmen som de kan komma upp i vissa burkar men har man bra kylning ska man inte vara orolig för det.

Permalänk
Medlem

hehe, det låter jävlet bra, men jag litar inte ett skit, men om man håller på o skapar musik och så kan det vara bra, dock inte systemdisk hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tror det bara är ordbajs, hårddiskar mår inte dåligt av att stå på 24/7 borsett från värmen som de kan komma upp i vissa burkar men har man bra kylning ska man inte vara orolig för det.

Om man ska tro på Googles senaste empiriska mass-undersökning av hårddiskar så verkade värme inte vara något problem. Faktiskt så höll kalla hårddiskar SÄMRE än varma. Rumstemperatur är dåligt. Kroppstemperatur är bättre. Har hårddiskar ett eget liv måntro?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Om man ska tro på Googles senaste empiriska mass-undersökning av hårddiskar så verkade värme inte vara något problem. Faktiskt så höll kalla hårddiskar SÄMRE än varma. Rumstemperatur är dåligt. Kroppstemperatur är bättre. Har hårddiskar ett eget liv måntro?

Det har du rätt i, fasst menade lite extremare temperaturer (>~50).