Permalänk
Medlem

Är Linux något för mig?

Sitter och funderar på om jag ska byta till Linux från mitt XP. Det är så att jag är hobbyfotograf och arbetar mycket met Photoshop samt surfar och mailar. En del hemsidebyggen blir det också.

Anledningen till att jag funderat på nytt OS är att min burk går så långsamt när den har lite att göra. Kan det vara pga att XP kör massa extra samtidigt som jag mixtrar i Photoshop?

Så det jag vill ha är en trådlös anslutning till nätet och photoshop. Resten kan jag "anpassa" mig för.

Vad tycker ni? Är Linux något för mig eller ska jag försöka mig på att modda XP så att det inte kör så många program i bakgrunden?

Sitter på en Acer Aspire 5051
AMD Turion 64bitars 2.0 ghz
512 mb ddr2

Permalänk
Medlem

Photoshop lirar inte under Linux.
Tror din dator skulle må bra av lite mer minne.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Photoshop lirar inte under Linux.
Tror din dator skulle må bra av lite mer minne.

Vad jag förstått så går det i Wine.
Ang. minnet så tror jag det med... men pengar, pengar.

Permalänk
Medlem

finns ingen ersättare för photoshop till linux, någon kommer säkert säga the gimp.. men tyvärr håller den inte måttet och kommer nog aldrig att göra det heller..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Att använda Photoshop i Linux är dessvärre ganska kört. Det finns ett alternativt program för Linux, gimp, som även finns för Windows. Mitt råd är att testa det, och om du tycker att gimp kan göra det du behöver testa en liveversion (du kör direkt från en cd-skiva, vilket ger sämre prestanda, men du slipper installera) av någon linuxdistribution, t ex Ubuntu (du är ute efter en version som kallas "desktop"). Om allt du vill ha verkar fungera är det bara att installera.

Annars tror jag att du kommer få bättre resultat med Photoshop om du sätter in mer minne.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Att använda Photoshop i Linux är dessvärre ganska kört. Det finns ett alternativt program för Linux, gimp, som även finns för Windows. Mitt råd är att testa det, och om du tycker att gimp kan göra det du behöver testa en liveversion (du kör direkt från en cd-skiva, vilket ger sämre prestanda, men du slipper installera) av någon linuxdistribution, t ex Ubuntu (du är ute efter en version som kallas "desktop"). Om allt du vill ha verkar fungera är det bara att installera.

Annars tror jag att du kommer få bättre resultat med Photoshop om du sätter in mer minne.

Testa precis med cd innan jag skapade tråden. Kom inte online pga trådlöst krångel med ubuntu.

Får väl stanna kvar i XP.. det är ju såå trååkigt!

Permalänk
Medlem

Sen finns krita och pixel till Linux utöver gimp, vet inte hur bra de är för fotoredigering dock.

Men som sagt, mest effekt märker du nog om du köper mer minne.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Värst vad folk tjatar om mer minne 512 räcket gott före både XP och Linux (kde eller gnome)

Orkar du inte med och fixa så XP fungerar okej orkar du antagligen inte med Linux heller. Photoshop ska gå och få igång i wine men som sagt det är gimp som är alternativet finns även för widnows så du kan testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Värst vad folk tjatar om mer minne 512 räcket gott före både XP och Linux (kde eller gnome)

Orkar du inte med och fixa så XP fungerar okej orkar du antagligen inte med Linux heller. Photoshop ska gå och få igång i wine men som sagt det är gimp som är alternativet finns även för widnows så du kan testa.

XP kanske trivs bra, men photoshop vill gärna ha mer.
PS7 ska gå gansk fint i wine, senare är ganska kört. Men detta är inget jag rekomenderar alls tyvärr. Stanna du kvar i XP om du ska lira Photoshop.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robn
Testa precis med cd innan jag skapade tråden. Kom inte online pga trådlöst krångel med ubuntu.

Får väl stanna kvar i XP.. det är ju såå trååkigt!

Många verkar totalt missat OpenSuse 10.2.
Den har bra stöd för trådlöst bla.

Här laddar du ner installations DVD/CD:
http://sv.opensuse.org/Släppt_version

Här kan du ladda ner en Live-DVD:
http://se.linux.org/node/829

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Värst vad folk tjatar om mer minne 512 räcket gott före både XP och Linux (kde eller gnome)

Ja, 512 MByte räcker gott till XP.

Men 512 MByte räcker inte för PhotoShop!!!
Man bör ha minst 1024 MByte om man kör PhotoShop då detta är extremt minneskrävande.
Det var ju PhotoShop han märkte av seghet i datorn.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Många verkar totalt missat OpenSuse 10.2.
Den har bra stöd för trådlöst bla.

Du tycks totalt ha missat att alla kör med samma kernel. Vilket innebär att alla i stort har stöd för samma hårdvara.

Och tyvärr är det extremt få trådlösa kort som stöds än så länge.

Hur man kör Photoshop CS2 på ubuntu
http://blog.publicidadpixelada.com/how-to-adobe-photoshop-cs2...

Och angående trådlösa kort:

"Some vendors do not release specifications of the hardware or provide a Linux driver for their wireless network cards. This project implements Windows kernel API and NDIS (Network Driver Interface Specification) API within Linux kernel. A Windows driver for wireless network card is then linked to this implementation so that the driver runs natively, as though it is in Windows, without binary emulation."

http://ndiswrapper.sourceforge.net/

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Permalänk

ufraw är bra för bildredigering. (Eller ja, ändra färger och sånt. Inte direkt bra för att redigera bort finnar etc.)

Och det är till RAW-format, vilket du förhoppningsvis använder om du är fotograf.

Det finns en del andra program som jag dock inte har någon erfarenhet av. Ska höra med en vän om vad han använder.

Edit: Vännen använder gqview (development behövs för RAW), ufraw, autopano-sift, hugin och enblend.

(Varav autopano-sift, hugin och enblend som enbart används för panorama.)

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Satsa på att trimma ner XP istället.

Permalänk
Medlem

Eller så köper du en Mac och får på så sätt världens bästa OS och kan fortfarande köra Photoshop!
Ja, det låter ju perfekt, inte sant.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Hocce: Han ville ju byta operativ på sin nuvarande dator, inte köpa en ny...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Eller så köper du en Mac och får på så sätt världens bästa OS och kan fortfarande köra Photoshop!
Ja, det låter ju perfekt, inte sant.

Om han hade svårt med pengar för mer minne ska han absolut inte satsa på en Mac nu iallafall. :>

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

hej
om du vill prova nån linuxdist
kika lite här:http://linux.exton.net/
mvh