Agena och Barcelona, när? Intels svar? Priser?

Permalänk
Hedersmedlem

Agena och Barcelona, när? Intels svar? Priser?

När det ska bli en ny stationär dator för, tidigaste i slutet av augusti, så vill jag ha en fyrkärnig processor.
Redan nu undrar jag hur ni tror situationen gällande quad core processorer (om vi även räknar in intels dubbla dualcore - kentsfield) ser ut vid den tidpunkten.

Tittar man nu så ser man intels lägsta för desktopmarknaden (icke xeon alltså) - core 2 quad Q6600 kostar den ungefär från 7750 kr och uppåt. Så mycket pengar lägger jag inte ner på en processor...

Vad är senaste nytt om när dessa processorer ska lanseras. Och komma ut i svenska handeln?

Jag har fått för mig att Barcelona (Opteron) ska komma föra Agena (Athlon 64 X4), stämmer det? Men Barcelona används ju både på socket AM2+ (1000-serien) och på socket F+ (2000 och 8000). Kommer de här första AM2+ (Opteron 1000) samtidigt fast Agena (Athlon 64 X4) får vänta på sig.
Eller är allt det här fel?

Och hur är det med intel, ligger är beredda med några lågkostnadsprocessorer med fyra kärnor?

Vad kan ett uppskattat lanseringspris vara för den lägsta Agena (Athlon 64 X4 1900) vara?

När kan priskriget på fyrkärniga processorer starta?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det är så det blir när Intel idag är ensamma med en ihopstressad processor med två dualcores.

När AMD lanserar processorerna så gör dom det i fler segment än vad Intel gjort. Det komme ske stora prissänkningar både innan och efter. En Athlon64 1900 X4 kommer knappast kosta 7000Kr+.

Opteron kommer som du säger att lanseras före konsumentversionerna av K10. Det verkar som att det är Socket-F processorer som lanseras först. Samma sak var det med K8 när den lanserades. Sledgehammer/Clawhammer kom ju nästan direkt efter dock. AgenaFX/Agena kommer efter, sen kommer Kuma.

Intel kommer ju att lansera lägre klockade quadcores för att ha något att sätta emot t.ex AMD's 1900 X4.

Uppskattat lanseringspris på en 1900 X4 är runt 4000Kr, och som jag skrev så kommer priskriget mycket snart.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem

Låter bra om de kan kriga ner det en bit från 4000 kr.

På K8 (första Opteron och första Athlon 64) skiljde det exakt 5 månader. Hoppas det inte är så lång väntan.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Många här med goda insikter hur både Intel & AMD planerar/agerar & tänker marknadsstrategiskt..

Men visst är Intel relativt ensamma om att ha en flexibel arkitektur som tillåter stackningar både som dual- & Quad-core..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

~4000:- jo de var allt en liten peng, de var de. Hade hoppats på mindre men men, man får väl se. Men de kan nog komma att bli riktigt bra de här. Lanseringen ska väl ske nån gång runt 3:e kvartalet, så till hösten ska de allt bli en fläskig dator.
Ska bli intressant att se hur priskriget kommer förhålla sig.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Många här med goda insikter hur både Intel & AMD planerar/agerar & tänker marknadsstrategiskt..

Men visst är Intel relativt ensamma om att ha en flexibel arkitektur som tillåter stackningar både som dual- & Quad-core..

Du måste ju dock vara intelfavör då just du tar åt dig något extremt av allt som inte är 100% bra om Intel, och nVidia för den delen också.

Finns ingen som helst fördel att argumentera med kärnor som inte har direktanslutning jämfört med kärnor som har.

Missat att AMD lanserar dual och quadcores iof K10? Skriv något som tillför trådskaparen istället för att kommentera mitt inlägg med svar på hans frågor, för det var det jag gjorde, eller misstycker du med att Intel har två cores på en processorbricka och kallar det för quadcore? För det är precis det dom gör, jag kanske skall länka till det också för säkerhets skull?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Tycker billigaste X4an inte borde kosta mer än 2000kr eftersom man kan ju få en 4600+ för 1000kr

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Tycker billigaste X4an inte borde kosta mer än 2000kr eftersom man kan ju få en 4600+ för 1000kr

Dom nya processorerna går inte överhuvudtaget att jämföra med dom gamla. Det är en helt ny arkitektur. Jämför dom dom core mot core så kommer K10 vara extremt mycket snabbare i samma klock. Tänk då 4st av dessa core's. Blir en ruskig stor skillnad. AMD själva har pratat om totalt 320% högre FPU prestanda jämfört med vad man har idag.

Detta är ju en lågt klockad version, men dom 4 kärnorna på 1.9Ghz var kommer trycka på.

Titta på Intel's vansinniga priser för deras "quadcore"...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Titta på Intel's vansinniga priser för deras "quadcore"... [/B]

Precis! 4000 mot 7000-9000 är en skaplig summa pengar.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Kan man gå och köpa ett AM2 system nu och sedan uppgradera med en quad core i höst med säkerhet?

Om det nu går, kommer man få en stor prestandaförlust emot AM2+ och DDR3?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Kan man gå och köpa ett AM2 system nu och sedan uppgradera med en quad core i höst med säkerhet?

Om det nu går, kommer man få en stor prestandaförlust emot AM2+ och DDR3?

AM2+ processorerna kommer vara kompatibla med på AM2 moderkort och vice versa.
Så jaa. Du skulle kunna köpa ett AM2 system nu och sedan uppgradera till quad-core. De som kommer skilja sig på AM2+ mot dagens AM2 brädor är tydligen detta:
Strömförsörjningen kommer bli splittad så att en går för kärnorna samt en annan för minneskontrollern.
HTT 3.0 körs upp till 2Ghz

Men i och med att en AM2+ processor inte kommer arbeta fullt ut på ett AM2 moderkort så kanske man bör tänka över de hela lite.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Hedersmedlem

Klurigt det här, man lär ju inte vilja köpa nya grejor i form av AM2 moderkort och DDR2 minne (om DDR3 inte är svindyrt) för att köra AM2+ processor senare (om inte den dyker upp tidigt i höst).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Absolut inte! Men DDR3 skulle väl inte komma förns AM3, vilket skulle ske i mitten nånstans på 2008. 3:e kvartalet ska de ju vara så ja hoppas verkligen inte att detta kommer dröja alldeles för lång tid in i höst. Ja kan vänta, men ett uppskjut vore lite smådrygt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Hedersmedlem

Visstja, DDR3 var för AM3.
Jag läste på wikipedia men sidorna där är inte konsekventa, rätt gammal information. På AM2+ sidan talas det om vad som händer med det och lite om efterföljaren AM3. På AM3-sidan nämns aldrig AM2+ alls (bara AM2) och det ses som en efterträdare till AM2 och att det ska komma i slutet av året.
Ursäkta att jag virrade ihop när DDR3 dyker upp.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

No problemo

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Den billigaste Quaden är idag Xeon 3210. Den har vanliga socket 775, dvs fungerar på vanliga moderkort.
Kostar 6400kr

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=330170

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Aqualize: Alla nya processorer är AM2+ processorer, dvs HT3.0 och DDR2. Dom behöver inte så mycket mer minnesbandbredd än vad som redan finns iom DDR2. En K10 kommer med andra ord att köras i HT1.0/2.0 på ett AM2 moderkort. Dom som köpte AM2 gjorde långt ifrån ett dåligt köp iaf! Satsa på ett RD580 AM2 kort.

Detta kommer inte fö några särskilda prestandaförluster då HT redan är såpass snabbt. Det är först om man drar på riktigt feta grejer som 4st K10 Opteron's med massa gigabit ethernet kort och kontrollerkort som skall skicka mycket I/O som det behövs.

Minneskontrollern kommer ju vara bra mycket bättre i din nya processorerna också. Det pratas om dubbla oberoende minneskontrollers vilket skulle innebära att varje processor har 24.8Gb/s i bandbredd och mycket låg accesstid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Den billigaste Quaden är idag Xeon 3210. Den har vanliga socket 775, dvs fungerar på vanliga moderkort.
Kostar 6400kr

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=330170

Fortfarande mycket...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
AMD själva har pratat om totalt 320% högre FPU prestanda jämfört med vad man har idag.

Vill se en källa på det där tack. Säkert att du inte blandar in egen matematik?
Dom har pratat om 80% boost per kärna. Dessutom kommer den mest till användning när det är 128Bits SSE.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Minneskontrollern kommer ju vara bra mycket bättre i din nya processorerna också. Det pratas om dubbla oberoende minneskontrollers vilket skulle innebära att varje processor har 24.8Gb/s i bandbredd och mycket låg accesstid.

För det första menar du 25.6Gb/s. Och för det andra så har du missförstått.
Det handlar om att dom byggt om A64ans 128bitars minneskontroller, till två 64bitars kontroller. Bandbredden är därmed den samma. Men med fördelen att det är bättre lämpat för fler kärnor, och med bättre accesstider.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vill se en källa på det där tack. Säkert att du inte blandar in egen matematik?
Dom har pratat om 80% boost per kärna. Dessutom kommer den mest till användning när det är 128Bits SSE.

För det första menar du 25.6Gb/s. Och för det andra så har du missförstått.
Det handlar om att dom byggt om A64ans 128bitars minneskontroller, till två 64bitars kontroller. Bandbredden är därmed den samma. Men med fördelen att det är bättre lämpat för fler kärnor, och med bättre accesstider.

Du gnäller på mig när jag gjorde en lätt felskrivning på bandbredd när du gnäller över 320%. Vad blir 80*4 då -boris- ? 320% ?

Sen är inte allt SSE... haha

Källan var i en av många AMD's släppta videos där man intervjuar AMD-anställda.

Räknade fel på bandbredden, och hur det skulle vara med minneskontrollern hade jag för mig jag läst att det var två 128-bitars minneskontrollers, men vet också att dom snackar om 2*64-Bit minneskontrollers för mer effektiv fördelning.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem

320% bättre FPU-prestanda kan man ju inte tala om... 80% om det är per kärna.
Såklart man får mer FPU-prestanda mer fler kärnor (av den typ vi har i x86, som har egen FPU). Liksom... en Cray kommer få massa mer FPU-prestanda, bara för att den innehåller en jäkla massa kärnor totalt.

Och minneskontrollern så låter det mest troligt med 2*64. Man får ju tänka på att det krävs massa pinnar för det. Ska man lägga till en 128-bitars kontroller till så måste man ju väl ha 128 pinnar till för datan och ett antal för adresseringen (inte säker på hur många, då hårdvaran idag fysiskt inte ska ha 64-bitars). Men vi landar ju på åtminstone en 170 pinnar fler.
Sånt ligger nog inte och skräpar i sockeln.
Jag tycker det låter rimligt att dela upp dual-channelkontrollern till singlechannel (om det nu är så man kan kalla det).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
320% bättre FPU-prestanda kan man ju inte tala om... 80% om det är per kärna.
Såklart man får mer FPU-prestanda mer fler kärnor (av den typ vi har i x86, som har egen FPU). Liksom... en Cray kommer få massa mer FPU-prestanda, bara för att den innehåller en jäkla massa kärnor totalt.

Och minneskontrollern så låter det mest troligt med 2*64. Man får ju tänka på att det krävs massa pinnar för det. Ska man lägga till en 128-bitars kontroller till så måste man ju väl ha 128 pinnar till för datan och ett antal för adresseringen (inte säker på hur många, då hårdvaran idag fysiskt inte ska ha 64-bitars). Men vi landar ju på åtminstone en 170 pinnar fler.
Sånt ligger nog inte och skräpar i sockeln.
Jag tycker det låter rimligt att dela upp dual-channelkontrollern till singlechannel (om det nu är så man kan kalla det).

Klart man kan tala om 320% bättre prestanda eftersom man räknar med alla core's. AMD själva räknar så, och dom talar om servervärlden då där man för det mesta alltid utnyttjar multicore.

Visst krävs det fler pinnar, runt 180+. Det är väl mer senare generationer av processorn som skulle haft 2*128bits minneskontrollers isf.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem

Du räknar ju att du får 320% total bättre FPU-prestanda med nya quadcore än med fyra kärnor av K8 (i 4*1 eller 2*2 antar jag).
Har jag en server med 16 kärnor nu och byter ut så jag har 4*4 istället så får jag 640% bättre FPU-prestanda. Allt beror ju på antalet kärnor man talar om och då är det väl bättre att skippa AMD:s sköna snack om ta det från den gemensamma nämnaren - per kärna.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du räknar ju att du får 320% total bättre FPU-prestanda med nya quadcore än med fyra kärnor av K8 (i 4*1 eller 2*2 antar jag).
Har jag en server med 16 kärnor nu och byter ut så jag har 4*4 istället så får jag 640% bättre FPU-prestanda. Allt beror ju på antalet kärnor man talar om och då är det väl bättre att skippa AMD:s sköna snack om ta det från den gemensamma nämnaren - per kärna.

Antagligen så menar dom 320% bättre än 4st av nuvarande K8 som du säger ja.

Väldans vad alla är på, jag skrev bara från början:

"AMD själva har pratat om totalt 320% högre FPU prestanda jämfört med vad man har idag."

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem

Men det är ju den där Boris som börjar jämt

Let the processor forum war continue

Enda förbättringarna med AM2+ (på moderkortet) är väl snabbare hyper transport och att det skulle gå ha bättre energisparsaker?
Eftersom nog bandbredden räcker till och jag betalar fast pris för elen (studentkorridor) så låter det som det är sak samma. Så då kanske man snålar på någon begagnad am2 processor i början innan det blir dags att slå till på en agena.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Bättre energisparsaker tycker jag verkar bra, då är det läge att köpa ett litet mer påkostat moderkort med inbyggd fläktstyrning på alla fläktpinnar så att man kan få en dator som är _knäpptyst_ utom vid tungt spelande

Hoppas bara att Windows inte buggar med energisparfunktionerna, det har varit en del problem med CNQ.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

När vi är inne på CNQ och multi core. Har ju inget sådant själv, vad jag läste mig till är det delvis programmerares fel att spel kan rusa snabbt etc för att de har använt någon direkt angivelse (klocka) som kan bli totalt fel när man har flera processorer, det hade kommit någon ny funktion istället för att mäta tiden väldigt mer exakt men jag tror det inte var så utbrett ännu.
Är det någon som vet mer om det jag "svamlar" om?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ja, "timestamp" det är väl det de olika dual-patcharna från AMD och MS är till för att fixa? Finns även ett registerhack till Nvidias serie 90+-drivrutiner(appliceras automatiskt på Nforce-brädor hmmm).

Det kan ju vara fler program/drivrutiner än själva OSet och graffet som har problem med detta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Finns ingen som helst fördel att argumentera med kärnor som inte har direktanslutning jämfört med kärnor som har.

Trams. Det här har diskuterats många gånger, och det finns konstaterade tillverkningsfördelar med en 2-chips lösning. Det gör lägre kostnader för produktion, och en klar ekonomisk fördel. Någonting AMD dock hade behövt mer än Intel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Dom nya processorerna går inte överhuvudtaget att jämföra med dom gamla. Det är en helt ny arkitektur. Jämför dom dom core mot core så kommer K10 vara extremt mycket snabbare i samma klock. Tänk då 4st av dessa core's. Blir en ruskig stor skillnad.

Rena spekulationer. Intel tror inte det är något hot i alla fall, då hade de annonserat någon produkt som skulle vara avsedd för att ta vind ur AMD's segel. Tyvärr verkar det som om AMD's försök att ta vind ur Intels segel inte kommer nå ända fram. Det får framtiden utvisa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
AMD själva har pratat om totalt 320% högre FPU prestanda jämfört med vad man har idag.

80%, nåja, i alla fall. Perfekt. I FPU intensiva beräkningar. Helt klart nånting positivt, eftersom cpu'er har varit begränsade av sin FPU kapacitet ett tag. frågan är om 80% är nog, eller om det skulle varit mer. Man är aldrig nöjd.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Trams. Det här har diskuterats många gånger, och det finns konstaterade tillverkningsfördelar med en 2-chips lösning. Det gör lägre kostnader för produktion, och en klar ekonomisk fördel. Någonting AMD dock hade behövt mer än Intel.

Rena spekulationer. Intel tror inte det är något hot i alla fall, då hade de annonserat någon produkt som skulle vara avsedd för att ta vind ur AMD's segel. Tyvärr verkar det som om AMD's försök att ta vind ur Intels segel inte kommer nå ända fram. Det får framtiden utvisa.

80%, nåja, i alla fall. Perfekt. I FPU intensiva beräkningar. Helt klart nånting positivt, eftersom cpu'er har varit begränsade av sin FPU kapacitet ett tag. frågan är om 80% är nog, eller om det skulle varit mer. Man är aldrig nöjd.
B!

Jag snackar vilken lösning som ger bäst resultat, där AMD alltid kommer med bättre lösningar än Intel. Native och äkta av allt, inget jäkla mellanting. Samma sak med Intel's implementering av AMD64, som t.ex inte kan addressera DMA över 4Gb. Fattas två instruktioner också. Bara ett exempel. Native quad är det som gäller. Tror du förstår själv vad jag pratar om med direktanslutning till kärnorna sins imellan, att hävda något annat är idiotiskt.

Det är som att du skall spela ett online-spel, du bor i sverige och spelservern står i USA, men går du vägen förbi china så får du rabatt, men pingen blir rätt många gånger högre. Spela så om du föredrar det!

OCH nej det är inte rena spekulationer. K10 ÄR en ny arkitektur, den kommer att vara BRA mycket snabbare än det man har idag, sen kan du skriva vad du vill. Du använder själv ordet "verkar", inte mycket bättre det du!

80% per core är vansinnigt mycket mer, och även mycket mer än c2d jämfört med sin föregångare i samma frekvens.

Det enda jag håller med dig om är att kraftfull FPU är något positivt, väldigt mycket i mina ögon.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Jag snackar vilken lösning som ger bäst resultat, där AMD alltid kommer med bättre lösningar än Intel. Native och äkta av allt, inget jäkla mellanting. Samma sak med Intel's implementering av AMD64, som t.ex inte kan addressera DMA över 4Gb. Fattas två instruktioner också. Bara ett exempel. Native quad är det som gäller. Tror du förstår själv vad jag pratar om med direktanslutning till kärnorna sins imellan, att hävda något annat är idiotiskt.

Du snackar om ett scenario där du vrider på argument för att få AMD till att framstå som bättre. Faktum är att AMD hade haft större nytta av att göra som Intel gjort, men att de valt att gå andra vägen, eventuellt för att deras prestanda inte hade låtit dem hävda sig mot Intel annars. En annan möjlig orsak är att kompatibliteten med nuvarande moderkort hade fått stryka på foten om de valt en delad lösning, tack vare deras integrerade minneskontroller. Deras hopp är att folk som redan sitter på deras system ska göra en upgradering så att de säljer en cpu till, till samma kund. AMD har ett vansinnigt behov av att få in pengar, annars finns de snart inte mer, och det styr deras handlande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det är som att du skall spela ett online-spel, du bor i sverige och spelservern står i USA, men går du vägen förbi china så får du rabatt, men pingen blir rätt många gånger högre. Spela så om du föredrar det!

Det är som att du skall spela ett online-spel, du bor i Sverige och spelservern står i USA, men går du vägen förbi china så får du ett bra resultat, och kan lägga om routingen om det visar sig bli ett problem på sikt. Intel har råd att prisdumpa bort AMD om det behövs, AMD har inte en chans att prisdumpa bort Intel i dagsläget, så det är fullständigt logist att Intel valt att designa sin lösning som de gjort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
OCH nej det är inte rena spekulationer. K10 ÄR en ny arkitektur, den kommer att vara BRA mycket snabbare än det man har idag, sen kan du skriva vad du vill.

Det ÄR spekulativt, eftersom verken du, eller någon annan fått testa prestanda, eller fått fullständig designinformation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Du använder själv ordet "verkar", inte mycket bättre det du!

JAG använde verkar, för att det skulle framgå att det var spekulativt. Även därför jag avslutade med "det får framtiden utvisa."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
80% per core är vansinnigt mycket mer, och även mycket mer än c2d jämfört med sin föregångare i samma frekvens.

80% mer är inte speciellt mycket, med den fruktansvärda kapacitetsbrist det har varit hitintills. Det är inte ens dubbla kapaciteten. Och det är, i motsvarande frekvens, inte i totalt prestanda. I dagsläget är den snabbaste X2'an 3Ghz, och X4'an som utlovats 2.5Ghz som slutresultat lite drygt 65-70% bätte FPU prestanda på mellan top modellerna. (Per kärna.) Missförstå mig rätt, total FPU prestanda kliver uppåt, men det är bara bra nog, om det tar bort FPU flaskhalsen. Det tror jag inte det gör. (Tror = spekulation, jag får väll poängtera det.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det enda jag håller med dig om är att kraftfull FPU är något positivt, väldigt mycket i mina ögon.

I dina ögon tydligen allt som är viktigt. Det finns inga oberoende tester på prestanda, det som finns är tester presenterade från AMD själva, där de inte ens behagat informera om vilken mjukvaruversion som använts till att göra testen. Men självklart har AMD inget att dölja...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.