TMD har utvecklat världens största oled-skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
dom hade mest problem med färgen blå senast jag kickade lite på dessa större skärmars problem, antar att det är största problemet idag oxå att dom inte lyckas få vissa färger att lysa mer än 8000 timmar, speciellt färgen blå som sagt!

Men 8000 timmar är fortfarande 333 dagar där skärmen är på konstant. Om tekniken är väldigt mycket billigare än LCD (som det påstås) så kan jag mycket väl tänka mig att köpa en OLED trots att den kanske inte håller lika länge. Bildkvalitet, responstid och betraktningsvinkel är överlägsen både LCD och CRT. Men som med all ny teknik så lär de första produkterna vara rätt dyra då kostnaderna för forskning och utveckling ska betalas.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
8bitar generar väl 16.7 milj färger. Vet dock inte hur det fungerar.

Nä, 8 bitars färg är 256 färger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Det är 8 bitar till varje grundfärg och vad gäller skärmar så är det rött, grönt och blått. Det är totalt 24 bitar och 2^24 är just cirka 16,7 miljoner färgNYANSER. Inte färger...

Ok, då är jag med. Tyckte det var lite märkligt.

Permalänk
Medlem

SED eller FED kommer få mina polares nyköpta hdtv verka skräp , mohaha ska köpa o slå dem i hästlängder...

om .. om 10 år snyft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Här är ännu en länk till Sonys 27-tummare. Den klarar dessutom upplösningen 1920x1080.

Det borde vara förbjudet att skicka sånna länkar... Tur det inte går att köpa till överpris för då hade jag varit fattig...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Wow... 1 000 000:1 i kontrast...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det borde vara förbjudet att skicka sånna länkar... Tur det inte går att köpa till överpris för då hade jag varit fattig...

http://www.nordichardware.se/nyhet,12680.html

Dax att hosta upp slantarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
http://www.nordichardware.se/nyhet,12680.html

Dax att hosta upp slantarna

Ja när 27" kommer med en rimlig upplösning, alal 1920x1200 så kommer jag nog betala mer än vad jag borde

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Appropå det... undrar när de ska komma med nya färger egentligen. Sist det hände var 1987 tror jag, då IBM introducerade ljusblått. Men man får gå ännu längre tillbaka får att hitta när de senast uppfann en ny grundfärg vilket var 284 när den romerska vetenskapsmannen Iocus Infrunitus upptäckte grönt genom att blanda gult och blått.

I det stora landet i väst har man tydligen forskat på området och den amerikanska armén ska tydligen ha tillgång till en helt ny färg som ingen har sett förut. Den används mest till att måla flygplan och tanks för mycket viktiga uppdrag och har effekten av att fienden "inte tror sina ögon". När vi vanliga konsumenter får tillgång till teknologin är dock oklart .

Färger är bara olika frekvenser på ljuset. Inte så att man plötsligt kommer på att man glömt titta på en del av frekvensbandet...

Alla färger som ögat kan uppfatta har man nog rätt bra koll på, däremot visuella effekter osv. kan man säkert komma långt med men det rör sig nog inte om någon färg...