Permalänk
Medlem

Vart är alla 939?

Inte så uppdaterad med hårdvara och behöver nytt Modekort Kör nu ett MSI Socket939. Men sen när jag skulle kolla vad Datorbutiken hade fanns det bara 2st.

Vart är dom? Eller är det AM2 man ska köpa nu?

Hoppas på snabbt svar.

Kan säga att jag behöver ha ett som klarar

4st 512mb RAM pc3200
AMD Athlon 64
PCI-E grafikkort.
2st PCIplatser

Permalänk
Avstängd

939!?

Det var väl något man hade på dinosauriernas tid..

Permalänk
Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
939!?

Det var väl något man hade på dinosauriernas tid..

Passa dig! <3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Re: Vart är alla 939?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Inte så uppdaterad med hårdvara och behöver nytt Modekort Kör nu ett MSI Socket939. Men sen när jag skulle kolla vad Datorbutiken hade fanns det bara 2st.

Vart är dom? Eller är det AM2 man ska köpa nu?

Hoppas på snabbt svar.

Kan säga att jag behöver ha ett som klarar

4st 512mb RAM pc3200
AMD Athlon 64
PCI-E grafikkort.
2st PCIplatser

AM2 skall du inte köpa. Nu är det Intel som gäller. Tex E6300

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vart är alla 939?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
AM2 skall du inte köpa. Nu är det Intel som gäller. Tex E6300

Nä amd skall det vara. Finns massor av prisvärda prollar nu efter sänkningen.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Vart är alla 939?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
AM2 skall du inte köpa. Nu är det Intel som gäller. Tex E6300

Alla kanske inte har lust att lägga 1700 på en CPU.

Permalänk
Medlem

nej men är man smart så väntar man till den 22 april då intels pris sänkning blir och köper en E4300( Klockad i 2.8 - 3ghz som sparkar iväg amd med hästlängder

Permalänk
Avstängd

Då får han ju byta allt för helsike. Jag är inte heller så glad att dom har tagit bort så mycket av 939 moderkorten. En chans är att hitta på tradera, dom sålde nya bulk versioner av MSI kort till AMD men dessa finns inte kvar kängre. Att det var bulk stör mig inte kablar och sånt kan man ju köpa separat

Edit:
www.dataparadiset.se har en del 939 kort likaså www.shg.biz om du har pengar så kan du skaffa ett Tyan för 2500:-

Han är en bra säljare http://www.tradera.com/MSI_K8N_Neo2_Platinum_till_AMD_Socket_...

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Då får han ju byta allt för helsike. Jag är inte heller så glad att dom har tagit bort så mycket av 939 moderkorten. En chans är att hitta på tradera, dom sålde nya bulk versioner av MSI kort till AMD men dessa finns inte kvar kängre. Att det var bulk stör mig inte kablar och sånt kan man ju köpa separat

Edit:
www.dataparadiset.se har en del 939 kort likaså www.shg.biz om du har pengar så kan du skaffa ett Tyan för 2500:-

Han är en bra säljare http://www.tradera.com/MSI_K8N_Neo2_Platinum_till_AMD_Socket_...

Brukar finnas en bynt med 939-moderkort på kompletts "Fyndsida"

Permalänk
Medlem

Varför det bara finns 2

De flesta ITsajterna har nu minimerat s939 moderkorten. De har valt ut den billigaste och dyraste som flest har köpt. Ta komplett.

Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16 dyrast, bäst i test och mest köp.

MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, billigast och mest köp.
Det har tagit bort alla mellanklasser.

Ett utav dessa har SLi och den andra saknar de.

Deras svar på min fråga: "Vart är alla s939 kort".

"På komplett har vi valt att sluta sälja moderkort för socket 939 för att både tillverkaren slutat tillverka samt att efterfrågan är liten. Vi har valt att bara sälja två moderkort, ett dyrt och den andra billigare, och slutat sälja övriga.
Vi kommer även sluta sälja dessa senare, därför att våra leverantörer endast levererar socket AM2 baserade moderkort. Samma sak gäller för Intel moderkort, komplett kommer minska även där och bara sälja socket 775.
Hoppas du fick svar på din fråga.

Linn H. Kundtjänst Komplett Sverige."

Visa signatur

http://www.nimpa.se/

Egen kodad sida.

Permalänk
Medlem

jag köpte mitt s939 på komplett.se asuset.. fast det e inget vidare kort för sli..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Kan bara rekommendera ett köp från cniln, köpte mitt moderkort från honom och det var helt nytt (bulk). Åkte visserligen till Lund och betalade honom kontant men det gick ändå bra.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Då får han ju byta allt för helsike. Jag är inte heller så glad att dom har tagit bort så mycket av 939 moderkorten. En chans är att hitta på tradera, dom sålde nya bulk versioner av MSI kort till AMD men dessa finns inte kvar kängre. Att det var bulk stör mig inte kablar och sånt kan man ju köpa separat

Edit:
www.dataparadiset.se har en del 939 kort likaså www.shg.biz om du har pengar så kan du skaffa ett Tyan för 2500:-

Han är en bra säljare http://www.tradera.com/MSI_K8N_Neo2_Platinum_till_AMD_Socket_...

Varför skall du köpa ett 939 kort nu (om du inte har ett förut och vill uppgradera)??

Om du ändå måste skaffa en 939 prolle och dual-minnen, är det ju bättre att uppgradera till Intel E...

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

billigare att köpa ett moderkort och överklocka än att byta hela systemet just nu.. Bättre att vänta lite till med att uppgradera dator tills det finns något vettigt till ett bra pris att köpa Just my thaughts.

Visa signatur

http://www.nimpa.se/

Egen kodad sida.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Varför skall du köpa ett 939 kort nu (om du inte har ett förut och vill uppgradera)??

Om du ändå måste skaffa en 939 prolle och dual-minnen, är det ju bättre att uppgradera till Intel E...

Jag antar att antingen har kortet gått sönder, eller så skall han uppgradera.

Trådskaparen har redan s939-prolle och DDR-minne, så i hans fall är det ju ganska solklart att det blir billigare att köpa nytt s939 moderkort än att köpa nytt AM2/Intel s775-moderkort, sAM2 eller s775-processor och DDR2-minne.

Jag stör mig också på att det knappt finns några s939-moderkort eller s939-processorer kvar. Man vill ju mjölka ur det sista ur socketen innan den stora uppgraderingen till AM2/s775 och DDR2.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Vila i frid

AsRocks 939NF6G-VSTA skulle jag rekommendera. Mycket moderkort för lite pengar. Klockar bra gör det också.

Likaså K8NF6G för 754 klockar också bra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Brukar finnas en bynt med 939-moderkort på kompletts "Fyndsida"

Vad är ECS för nåt märke då eller EliteGroup som dom också kallas? inget ostabilt skit hoppas jag. Läste också att korten kan ha varit reparerade. Då köper jag nog en helt nytt MSI kort för det finns fortfarande

larryd Det var inte mej jag pratade om. Jag själv ska skaffa en burk till för att stoppa i dom delarna som inte platsar i min bästa dator. Det blir inte Intel hur billiga dom än är, är lite AMD fan trots allt även om jag sagt att jag inte är det.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

ECS brukar vara mycket stabila MEN de brukar också ha knappt ens rudimentära överklockningsfunktioner. Lite trist mao.

Asrock är ett bättre val, även om det är budget så brukar iaf biosen vara relativt välutrustade på Asrock och prestandan brukar inte vara sämre än "bra" moderkort om man går in och gör alla inställningar manuellt.

Men det är inte toppklass, dock löjligt prisvärt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Bra för mig då eftersom jag aldrig överklockar datorn. Asrock var väl ganska ostabila förr i tiden? men alla kan ju förbättra sig. Saknar dock Soltek en del, dom förtjänade mer än vad dom fick. Mitt Soltek Socket A har funkar skitbra förutom att jag råkade kortsluta så att jag bara hör ljud i ena hörluren med det inbyggda ljudkortet. Det var ovanligt bra för att vara AC'97, inte alls samma skräpljud som de flesta andra moderkort

WrongTarget
För mig blir det en Opteron 185:a nästa uppgradering av CPU, den motsvarar en FX-60 x2 fast hälften så dyr. Mitt grafikkort är tillräckligt bra än

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

undra var sig min opteron 185 är....

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd

Hehe, har du svårt att vänta på godbiten? kolla posten.se för du fick väl ett kollinummer?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Hehe, har du svårt att vänta på godbiten? kolla posten.se för du fick väl ett kollinummer?

Taddaaaa!!!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
http://hem.bredband.net/andthr/Opteron185.jpg

Taddaaaa!!!

jag vill ha.. fungerar den bra?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
http://hem.bredband.net/andthr/Opteron185.jpg

Taddaaaa!!!

Vill se lite olika benchmarks jämfört med din Dual-Core 4800+ (ok du kanske inte vill). Jag har 4400+ som inte ligger alltför lång efter din gamla 4800+, så det skulle vara kul att se skillnaden

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
jag vill ha.. fungerar den bra?

Den ligger ju i lådan ännu..
får min AS5 silver pasta imorrn förhoppningsvis...
missade att den jag hade var slut..

men men, ingen bråska

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Vi har bråska heter de bråska eller brådska?

Visa signatur

http://www.nimpa.se/

Egen kodad sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.Gaara
Vi har bråska heter de bråska eller brådska?

brådska, men bråska kanske mera är slang?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Han är ju från WÄSTERWIK precis som jag, vi pratar lite lustigt här nere wöwutig wengwock

Det där AS5 silver pastan kan du väl handla hos V-Data Tony, hans "bästa pris" är väl runt 500:- för en tube kylpasta

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Han är ju från WÄSTERWIK precis som jag, vi pratar lite lustigt här nere wöwutig wengwock

Det där AS5 silver pastan kan du väl handla hos V-Data Tony, hans "bästa pris" är väl runt 500:- för en tube kylpasta

någe sådant..

Men när man kommer in där och ska fråga efter något, möter man Håkan först..

- Jag skulle vilja köpa ett par dvd-rw skivor

men alltid blir det då. Tåååånnnyyyy dvd-rw skivor?

*LOL*

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz