Abit lanserar integrerat moderkort

Permalänk
Medlem

David_j: du har inga nyheter om kommande moderkort? Utanför NDA ofc. Väntar fortfarande på någon uppföljare till era nforce 590 till socket am2.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Bör dyka upp ett mail i din box snart David_j. Ditt engagemang hedrar dig.

Mitt tidigare problem är väl egentligen inget problem längre. Istället för att köra trådlöst USB så kör jag PS/2 vilket fungerar hur bra som helst.
I övrigt så funkar det mesta som jag har tänkt mig så på det stora hela är jag väldigt nöjd med moderkortet.

anders.149: Se till att skicka tillbaka ditt måndagsexemplar nu så du också kan få njuta av brädan

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte annat än hålla med dig Irken, jag har haft kontakt med Abits support som jag blev något less på. Hakade ständigt upp sig på mitt nätagg trots att den inte är problemet. Jag tvivlar på att C2D E4300, 1gb DDR2 ram och själva moderkortet drar 350W bara det.

All respekt och heder till dig david_j!

Och min åker nog raka vägen till komplett. Ska prova lite till, vill inte ge upp på den riktigt än, men det verkar vara något jag inte kan göra något åt ivf.

Underbart kort!

EDIT:

Är det bara jag som reagerar på att moderkortet levereras utan antistatpåse och att kortet inte är fixerat i asken?

Permalänk
Medlem

Mitt kort fungerar otroligt bra med tanke på priset. Dock finns det ett par saker som ni andra kanske har upplevt med?

Jag kör Vista premium och ibland när jag startar upp HTPCn så blir det inget ljud. Oftast funkar det att sätta den i viloläge och sen starta upp den igen... annars gör man samma sak igen och då funkar det.

Enda strulet jag har märkt med USB är att enheterna inte alltid fungerar när man pluggar in dom i Vista. Speciellt gäller detta tangentbordet. Dock märkte jag för ngn dag sen att om jag byter USB-plats på tangentbord samt mus så funkar det.

Hade stora problem med tearing när jag spelade film tidigare men problemen är helt borta nu när jag uppdaterade drivrutinen för grafikkortet (28/3).

Överklockning har jag inte alls lyckats med. Fick inte tag i en 4300 så det blev en 6300 istället. Får väl ta en titt på det framöver så är det någon som har tips så är det välkommet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungen56
Enda strulet jag har märkt med USB är att enheterna inte alltid fungerar när man pluggar in dom i Vista. Speciellt gäller detta tangentbordet. Dock märkte jag för ngn dag sen att om jag byter USB-plats på tangentbord samt mus så funkar det.

Använder du portarna bak eller portar i fronten av chassi? Har själv inte upplevt något problem med USB i Windows XP x64 men vid boot så blåvägrar den att hitta usbenheterna som är ikopplade så jag läre dra ur och koppla in för att de ska hittas. Har som du provat bytt plats (har provat alla fyra usb-portarna bak på datorn) men utan att jag blivit av med problemet. Verkar vara BIOS relaterat. Nästa BIOS uppdatering bör lösa det då det verkar som det är något Abit folket arbetar på för att ordna upp.

Citat:

Hade stora problem med tearing när jag spelade film tidigare men problemen är helt borta nu när jag uppdaterade drivrutinen för grafikkortet (28/3).

Låter som det är drivrutinsrelaterat, och det var bra att du fick bort problemet. Du såg att david_j tipsade om aperture size ovan vilket kanske ordnar upp andra problem om du använder hdmi porten till DVI eller HDMI. Använder själv bara VGA porten pga uråldrig monitor.

Citat:

Överklockning har jag inte alls lyckats med. Fick inte tag i en 4300 så det blev en 6300 istället. Får väl ta en titt på det framöver så är det någon som har tips så är det välkommet.

Jag valde en E4300 och har mest bara kollat på inställningarna, har inte velat experimentera alltför mycket då mitt kort varit knepigt nog som det varit men kortet har ju en hel del inställningar och ännu fler dolda.

Står lite om den på http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=29&threadi... samt att den länkas för nedladdning. På egen risk givetvis.

Mitt kort ska bytas ut iallafall, har provat lite till, vill inte fungera. Hoppas man inte får en till krånglande bara..

Har beställt ett Antec NSK 3400 till datorn, skickades idag från shg.biz och borde vara framme innan helgen. Återstår att se om Noctua NH-U12F får plats i den bara. =P

EDIT:

NU fungerar moderkortet! Fick mitt NSK 3400 i måndags och provmonterade mitt moderkort för att se om det blev någon skillnad i den och för att se hur pass den fick plats i chassit. Till min förvåning fungerar BIOS som det ska nu! Returen är avbruten och har änligen fått börja njuta av datorn.

Började leka lite med klockning i tisdags, just nu kör jag min E4300 på 2.34ghz (FSB 260mhz). Verkar fungera fint hitills. Mina D9GMH minnen som defaultar till 667mhz körs i 800mhz och kör för tillfället med 4-4-4-18-24. Är långt ifrån nöjd men moderkortet klockar helt klart.

Kungen56: Har du lyckats klocka din E6300 något ännu?

I övrigt så är det mest "jobbiga" problemet att jag läre dra ur och koppla in samtliga usbkablar varje gång jag kallstartar datorn men det är inget alltför jobbigt. Får se vad de på Abit lyckas koka ihop till bios updateringen.

Permalänk
Hedersmedlem

Edit: Nvm, funkar nu. Hade missat 1080@25i för PAL

Jag får inte till full (& pixelmappad) bild på min Samsung LE-40M87 via HDMI från detta moderkort. För alla andra testade upplösningar än 720p@50Hz underscannar bilden på TV:n. Jag har testat med både inställningen [HDMI] och [DVI] i BIOS. Det är ju 1080@60Hz pixelmappat jag tänkte använda...
Kopplar jag via VGA blir det pixelmappat, men bildkvalitén är tyvärr väldigt dålig då, jämfört med om jag kopplar DVI->VGA från ett X1900XT-kort (alltså inte VGA-kabelns fel).
TV:n ska klara pixelmappat på alla HDMI-kontakter (och jag har naturligtvis valt detta i inställningarna), så jag fattar inte vad som är fel. Jag funderar på att skaffa en DVI->HDMI-adapter och koppla X1900XT-kortet för att se om det funkar bra då samt testa på andra sätt.
Visst, det låter konstigt om moderkortet är orsaken, men lika konstigt om TV:n är det. =/
Tips mottages tacksamt.

Jag har hittills inga andra problem med moderkortet och har flera USB-tillbehör inkopplade.

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering angående HDMI utgången.

Sänder den ut ljud med på utgången?

Följer den någon standard ex 1.1?

Räcker en 3,0GHz P4 med flertrådsteknik för att spela upp Blue-Ray och HD-DVD? Om inte kan man klara sig med en 1,83GHz Core 2? Finns det någon rekomendation vilken minimala processor man bör köra för att klara av Blue-Ray och HD-DVD?

Permalänk
Medlem

se på fan. blir nog moderkortet för min kommande HTPC då jag har en X6800 som bara ligger och skräpar för stunden

känns som den kan göra lite bättre nytta med den här plankan och min proj i sweet sweet harmoni

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Inaktiv

Biosversion 1.2 finns ute. Följande är nytt:

1. Support multiplier adjusting function.
2. Fixed the S3 resume function.
3. BIOS compiled date: 4/3/2007

Finns på: http://www2.abit.com.tw/page/uk/motherboard/motherboard_detai...

Som jag fattat det så kan vanliga Core 2 Duo's bara köra med antingen multiplier på 6 eller 9. Tjänar man då något på att köra multiplier 6 med detta kort då den verkar slå i taket med FSB vid 374mhz?

Kör min E4300 i 2,7ghz (FSB 300) och mina minnen i 800mhz (4-4-4-10-18).

1,35V på CPU, 2,10V på minnena.

Verkar som om det går att klocka iallafall.

EDIT:

Jag flashade bioset och upptäckte att min mus och mitt tangentbord inte fungerade efteråt. Det verkar som om något hänt då mitt windows hittade ide kontrollers och kanaler samt usb mus och tangentbord när datorn startat igen.
Det har också blivit något knepigt med temp-avläsningen. CPU och "Temp1" har sjunkit rejält, min CPU är enligt bios 12 grader varm.. säkert.
Bugg?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T'nT
Jag har en fundering angående HDMI utgången.

Sänder den ut ljud med på utgången?

Följer den någon standard ex 1.1?

Räcker en 3,0GHz P4 med flertrådsteknik för att spela upp Blue-Ray och HD-DVD? Om inte kan man klara sig med en 1,83GHz Core 2? Finns det någon rekomendation vilken minimala processor man bör köra för att klara av Blue-Ray och HD-DVD?

Citat:

DVI/HDMI

* Integrated DVI or HDMI 1.2 interface: single-link support only for HDMI‡, 30-bit dual-link support for DVI.
* 1650 Mbps/channel† with 165 MHz† pixel clock rate per link.
* HDCP 1.1 support on data stream with on-chip key storage*

http://www.cyberlink.com/english/support/bdhd_support/system_...

Permalänk
Medlem

jag skapade en tråd i forumet så man hittar den lättare.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_j
anders.149 och irken: Om ni upplever att HDMI-utgången droppar bilden eller flimrar så kan ni prova att dra upp "aperture size" i BIOS till 256MB eller mer. Tyvärr är default på 64MB och det är egentligen för liten buffer för HDMI. Detta funkar BARA om ni kör 100% äkta HDMI. Om ni använder DVI-konvertern på HDMI-porten och kör på en DVI-TV eller DVI-skärm så är det inte säkert att det funkar, då HDMI även försöker pumpa ljud på HDMI-porten. Om ni kör DVI på HDMI-porten så måste även detta ställas in i BIOS i förväg.

Det var ett förslag på lösning på era HDMI-problem.

anders.149: Vi har testat här på labbet och det ska självklart gå att komma in i BIOS med ett vanligt tangentbord. Just USB är ett problem vi jobbar på att lösa, men om samma sak händer på ett PS/2-tangentbord så låter det nästan som att det är ett hårdvarufel någonstans. Jag skulle isf rekommendera att du skickar tillbaka kortet till återförsäljaren för att få det utbytt.

Irken: mejla gärna din hårdvaru- och mjukvarukonfiguration, så underlättar det när vi försöker identifiera felet.

En fråga ang. ljudet via hdmi,

klarar den att skicka ut multikanals pcm (lpcm), tex avkodad dts-hd eller dolby true hd?

eller stödjer den endast dd/dts 5.1 och 2 kanals pcm via hdmi?

Visa signatur

signatur?

Permalänk
Medlem

Jag har haft moderekortet i strax över 1 mån och den fungerar överaskande fint. Tycker att den är bästa mATX moderkort till C2D.
Det finns en trevligt tråd om denna moderkort, vänta inte kom in och disskutera även här.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...