Hur får jag tyst på min AMD X2 4600+ CPU?

Permalänk
Medlem

Hur får jag tyst på min AMD X2 4600+ CPU?

Har köpt en AMD X2 4600+ och den låter fruktansvärt. 70 dB?

Det jag underar är om det räcker att köpa ny fläkt eller om jag måste köpa helt ny kylfläns mm för att få tyst på den. Kylaren och kylflänsarna är ganska kraftiga.

Kan man få några rekommendationer på annat som ni vet går tyst och bra?

(Har AM2 moderkort)

Permalänk
Medlem

70db?
nja,, kan den låta 24db högst?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Vad har du för temperatur på den då? För om den håller sig kall så räcker det om du skaffar en fläktkontroller till fläkten och drar ner farten lite.

Annars finns det massor av fläktar att köpa. Kolla sweclockers tester, dom brukar vara bra.

70 låter lite högt, men mer än 24 låter de flesta fläktar känns det som. 24 db är ju knappt ingenting.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Vad har du för temperatur på den då? För om den håller sig kall så räcker det om du skaffar en fläktkontroller till fläkten och drar ner farten lite.

Annars finns det massor av fläktar att köpa. Kolla sweclockers tester, dom brukar vara bra.

70 låter lite högt, men mer än 24 låter de flesta fläktar känns det som. 24 db är ju knappt ingenting.

70 dB var en uppskattning men det är omöjligt att vistas i samma rum som processorn när den är på. Den låter verkligen hemskt.

Fläkten har för kort diameter vilket gör att den måste gå på högvarv. Vill ha en som är uppåt 90 mm (minst) (den jag har nu kanske är 50 mm.. Men det räcker alltså att byta fläkt? Behöver inte köpa ny kylare/kylfläns !?

Permalänk
Medlem

Köp en Arctic cooling Freezer 64 pro kostar inte speciellt mkt, presterar rätt bra och och är tyst

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327547

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Köp en Arctic cooling Freezer 64 pro kostar inte speciellt mkt, presterar rätt bra och och är tyst

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327547

ser intressant ut.

Men

enligt detta test låter den 52 dB i idle. (eller fattar jag fel?)
http://www.futurelooks.com/364-Arctic-Cooling-Freezer-64-Pro-...

Behöver jag förresten chassifläktar till följande system? (klockar inte och är lite orolig att jag behöver det. Eller är bara chassifläktar för klockare eller folk med grafikkort som drar mkt ström?)
AMD X2 4600+
ATI X700 PRO
En HD
EN DVD-brännare
En minnesmodul (1024)

Permalänk
Medlem

Det där testet ser verkligen konstigt ut. Tror inte på det testet.

Permalänk
Medlem

Testet anger inte dB utan dBA, det är verkligen inte samma sak, dessutom verkar de mäta på endast 15cm avstånd, vilket bara känns korkat, för så nära kylaren sitter man ju aldrig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shael
Testet anger inte dB utan dBA, det är verkligen inte samma sak, dessutom verkar de mäta på endast 15cm avstånd, vilket bara känns korkat, för så nära kylaren sitter man ju aldrig.

Hur mycket motsvarar 52 dBA i dB?

Varför inte ange i Decibel??????????????

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om man kan konvertera så enkelt, dBA innebär att man filtrerat vissa frekvenser o.s.v. och används för att mäta oljud (noise), snarare än ljud. Vilket man använder är en smaksak, och jag antar att de som gjort testet tyckte det var smartare att använda ett a-filter än att mäta direkta ljudvolymer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shael
Jag vet inte om man kan konvertera så enkelt, dBA innebär att man filtrerat vissa frekvenser o.s.v. och används för att mäta oljud (noise), snarare än ljud. Vilket man använder är en smaksak, och jag antar att de som gjort testet tyckte det var smartare att använda ett a-filter än att mäta direkta ljudvolymer...

Jättesmart då ingen förutom kanske några ingenjörer förstår vad de menar... :/

Permalänk
Medlem

min 4800 kom med 80mm fläkt och 4 heat pipes.. medans min bror fick 60mm och 2 heat pipes.. skummt.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
min 4800 kom med 80mm fläkt och 4 heat pipes.. medans min bror fick 60mm och 2 heat pipes.. skummt.

Låter din (brorsans) lika mkt som min?

Känns osannolikt att jag skulle hitta en tyst CPU fläkt men drömmen lever.

(Jag har 2 heatpipes och 60 mm skulle jag tro)

Jag ska ta och mäta med ljudmätare imorgo. Nu går det inte. Då väcker jag grannana.. :/

Permalänk
Medlem

ja, den låter mer än min.. skummt amd skickar olika... får se vad jag får till min opteron 185;a

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd

köp en Arctic cooling Freezer 64 pro, det gjorde jag och sen moddade jag en zalman fläktstyrning så jag kunde köra den genom den så jag kör fläkten i 1300 varv vanligtvis nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
köp en Arctic cooling Freezer 64 pro, det gjorde jag och sen moddade jag en zalman fläktstyrning så jag kunde köra den genom den så jag kör fläkten i 1300 varv vanligtvis nu!

Kan man inte löra Freezer 64 PRO i lägre än tophastighet m man inte har fläktstyrning. Det står ju att man kan välja mellan 900-2200 rpm.

Tror ni jag måste ha chassifläkt också? (ska inte klocka)

kör AMD X2 4600+ med X700 PRO.

Permalänk
Medlem

såhär ser brosans kylare ut:

60MM fläkt , fick han till sin AMD 4800+ Toledo.
medans jag fick denna:

80mm fläkt och 4 hetapipes.

och min e tystare.

men tänkte om jag kan använda min Silent Boost K8 på min Opteron sedan, den e ju ännu tystare.

eller kanske sätta på en:

Noctua 80MM på oginal kylaren istället..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
såhär ser brosans kylare ut:
http://hem.bredband.net/andthr/brosans.jpg
60MM fläkt , fick han till sin AMD 4800+ Toledo.
medans jag fick denna:
http://hem.bredband.net/andthr/minkylare.jpg
80mm fläkt och 4 hetapipes.

och min e tystare.

men tänkte om jag kan använda min Silent Boost K8 på min Opteron sedan, den e ju ännu tystare.

eller kanske sätta på en:
http://images.webhallen.com/boxshot.php?id=67343
Noctua 80MM på oginal kylaren istället..

Tackar för bilderna....

Tog precis en ljudmätare och mätte ljudet på min CPU.

Svar: 64 dB

Då mätte jag ca en halvmeter ifrån. 64 Decibel, Det måste väl ändå vara rekord?????????????

Min uppskattning på 70dB var alltså inte helt tokig.

(Fläkten går i 5400 rpm och tempen är 34* idle.)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ1
Tackar för bilderna....

Tog precis en ljudmätare och mätte ljudet på min CPU.

Svar: 64 dB

Då mätte jag ca en halvmeter ifrån. 64 Decibel, Det måste väl ändå vara rekord?????????????

Min uppskattning på 70dB var alltså inte helt tokig.

(Fläkten går i 5400 rpm och tempen är 34* idle.)

Låter mycket.

Är det verkligen idle?

Permalänk
Medlem

hur skööönt är det inte med vattenkylning, när jag sitter här vid min data så hör jag bara dom små regndropparna som slår i fönsterbläcket(regnar i kväll)

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
såhär ser brosans kylare ut:
http://hem.bredband.net/andthr/brosans.jpg
60MM fläkt , fick han till sin AMD 4800+ Toledo.
medans jag fick denna:
http://hem.bredband.net/andthr/minkylare.jpg
80mm fläkt och 4 hetapipes.

och min e tystare.

men tänkte om jag kan använda min Silent Boost K8 på min Opteron sedan, den e ju ännu tystare.

eller kanske sätta på en:
http://images.webhallen.com/boxshot.php?id=67343
Noctua 80MM på oginal kylaren istället..

Men Barry.. kör du inte med Q-fan?

OnTopic...

Freezer 64 Pro som det länkades till har pwm styrning om moderkortet stödjer det så tyst blir den..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Men Barry.. kör du inte med Q-fan?

OnTopic...

Freezer 64 Pro som det länkades till har pwm styrning om moderkortet stödjer det så tyst blir den..

vad e det för något? inte grävt runt någe i bios ännu på asuset

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
vad e det för något? inte grävt runt någe i bios ännu på asuset

Q-fan sänker hastigheten på både cpu-fläkten & bakre chassifläkten när tempen ligger under 45 grader.. vid idle ligger mina fläkthastigheter på runt 1000rpm (Freezer 64 Pro samt en adda 120mm chassifläkt)

Fick du ingen brux med till plankan?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Q-fan borde vara aktiverat som default på asus brädorna tycker jag. Jag har svårt att förstå varför man inte skulle vilja ha det egentligen, annat än om man klockar väldigt hårt och vill styra fläkten helt manuelt. Dock är man väl för det mesta inne och pillar i bios ändå i de fallen, så då kan man ju istället avaktivera Q-fan om man nu verkligen vill.

Det tog typ nån månad för mig innan jag upptäckte inställningen på mitt a8n sli deluxe, men snacka om att jag blev glad att jag gjorde det. I Load blir det ingen skillnad, men det är ju oftast när man streamar video och/eller arbetar på datorn som det känns allra viktigast med en lägre ljudvolym, och det får man.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ1
Tackar för bilderna....

Tog precis en ljudmätare och mätte ljudet på min CPU.

Svar: 64 dB

Då mätte jag ca en halvmeter ifrån. 64 Decibel, Det måste väl ändå vara rekord?????????????

Min uppskattning på 70dB var alltså inte helt tokig.

(Fläkten går i 5400 rpm och tempen är 34* idle.)

Likadan fläkt, 46 grader och 3200 rpm i det närmaste ljudlöst. Fläkten har en inbyggt temperaturstyrning som måste vara trasig på ditt exemplar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag anser att du ska skrota fläkten och investera i en Zalman CNPS7000B som kostar ca 250kr eller CNPS9500 som kostar ca 430kr. Då får du med en vridpotentiometer och det hela blir verkligen tyst.

Satsa också på en tub arctic silver 5 (kostar 60kr)

Alltid bra att ha en chassifläkt, ta någon långsam 120mm fläkt eller köp en fanmate till den också.

Problem solved.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Likadan fläkt, 46 grader och 3200 rpm i det närmaste ljudlöst. Fläkten har en inbyggt temperaturstyrning som måste vara trasig på ditt exemplar.

Det kan inte vara moderkortet som är paj då?

Då blir det antingen Freezer 64 eller Zalman CNPS7000B..

Vilken är bäst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Q-fan sänker hastigheten på både cpu-fläkten & bakre chassifläkten när tempen ligger under 45 grader.. vid idle ligger mina fläkthastigheter på runt 1000rpm (Freezer 64 Pro samt en adda 120mm chassifläkt)

Fick du ingen brux med till plankan?

läser aldrig sådant

enda jag brukar kolla vid montering är sladdarna ifårn fronten, för sysn tydligare i bruxen än direkt på plankan.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
läser aldrig sådant

Gör du inte? Den är en fin kvällsläsning.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Gör du inte? Den är en fin kvällsläsning.

kan man inte läsa när man vil-skiter på dass?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz