Permalänk
Melding Plague

Pico-ITX från Via

Via förhandsvisade plattformen Pico-ITX på Cebit tidigare i våras och nu har den slutgiltiga versionen blivit klar. Det handlar om ett moderkort med i stort sett allt integrerat men som inte är större än en 2,5"-hårddisk.

Läs nyheten: Pico-ITX från Via

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

om några år så kommer vi gå runt med en minidator till telefon med 1-1.5ghz och 512ram verkar det som:p

Permalänk
Avstängd

Mycket trevligt!
Kul att se hur litet de kan få allt.

De skulle kunna ta bort ATA kontakten och PS/2 kontakten.

Vore nice att bygga eller kunna köpa en färdig mini-dator byggd på Pico-ITX.
Köra Linux router/brandvägg eller använda som ThinClient eller nåt.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Redan miniITX är mindre än min router, så denna är.. hmm.. LITEN!

Det hade varit riktigt schysst att bygga en mediastation av den. 200GB hårddisk, inga övriga storlekskrävande saker och ett chassi som bara sväljer det. S-video/VGA och ljud ut. Blir mindre än en Ipod!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet vad priset kommer att landa på? kanske är lite tidigta att veta det i dagsläget.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk
Medlem

c.a 250-300 dollar har jag läst någonstans

Visa signatur

Linux is like living in a teepee. No Windows, no Gates, Apache in house.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är för mycket...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Man kan nästan säga att man utvecklar en PDA på nytt fast ändå inte.

Visa signatur
Permalänk

Ser riktigt nice ut. Nu måste man komma på en anledning till att införskaffa en sådan här och övertala tjejen att det är ett måste och inte en sådandära onödig grej som man köper och blir liggandes

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns endast ett nätverkskort inbyggt, finns det möjlighet att få ett till tro eller kanske tillomed 2 med gigabit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Det finns endast ett nätverkskort inbyggt, finns det möjlighet att få ett till tro eller kanske tillomed 2 med gigabit?

Det skulle vara om det dyker upp en ny version som har 2 kort integrerat. Något expansionskort lär det ju inte finnas rum med, kolla bara på bilden hur stor nätverkskontakten är jämfört med resten av kortet!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Jag blir bara mer och mer fascinerad av itx standarden och dess lilla format.
Det enda som har hindrat mig från att hoppa på tåget att jag är lite orolig över prestandan i dem. Det skulle vara kul att se nån jämförelse med AMD/Intel platformar.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

FRÄCKT, nu kan man äntligen bygga ett grymt kluster i brödrosten. ja ja skämt och sido.

Det var trevligt att de äntligen har fått för sig att släppa dessa fina små kort, har många användnings områden för dem.

Permalänk
Medlem

Ha! Tjejen har tjatat på att få en liten surfdator. Med denna skulle man kunna bygga in datorn i foten på skärmen. Iskallt!

En annan kul variant vore att bygga in datorn i musen, men det blir nog litet otympligt att ha både VGA-sladd och elsladd att vifta runt med. Bygga in en i ett nätagg kanske funkar?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Ha! Tjejen har tjatat på att få en liten surfdator. Med denna skulle man kunna bygga in datorn i foten på skärmen. Iskallt!

En annan kul variant vore att bygga in datorn i musen, men det blir nog litet otympligt att ha både VGA-sladd och elsladd att vifta runt med. Bygga in en i ett nätagg kanske funkar?

Eller varför inte bygga in i tgt-bordet? Fast har jag inte sett det innan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Eller varför inte bygga in i tgt-bordet? Fast har jag inte sett det innan

Tja.. Man borde ju utan problem kunna bygga in det i en C=64 eller Spectrum. Kanske rentav i en ZX-81, men det blir nog litet tight..

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

Vore intressant om dom skippa skit CPU:n och klämde på en socket370.. har en samling på 20-30st 370 CPU:er mellan 500-1000MHz (50/50-> P3/celeron)

EDIT: Via har väl kvar i 370 träsket?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Hehe! Najs grejer! Om man ändå kunde ha råd... Bygga in datorn i skalet av en gammal hårddisk eller nått Eller i mottagaren för en trådlös mus

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
om några år så kommer vi gå runt med en minidator till telefon med 1-1.5ghz och 512ram verkar det som:p

Hoppas det! eller 1 gib i ram vore kulare, min handdator har redan 128 i ram...

Permalänk
Medlem

Jag kom på det, man kopplar in 2nätverkskort via en usb kontakt! vet dock inte om det finns gigabit men då har du iaf 2nätverkskort som behövs för router.

Permalänk

Det blir inget gigabit med USB iaf. Men en avancerad router kan man bygga.

Men nu vill jag se några fina hemmbyggen med den här, sätt fart nu grabbar.

Det skulle vara trevligt om vi kunde se hur nätagget och anslutningarna ser ut.
Ni kan kollla här: http://www.via.com.tw/en/initiatives/spearhead/pico-itx/

På bilderna är sata-kontakten inte med. Det ska också finnas ett tillägg så man kan få tv-out och video-capture.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

trevligt sånt här gillar vi

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

varför inte bygga in en dator i en Zalman CNPS9700 NT så har man ju kylningen färdig och klart...

nej men seriöst; snart kanske man kan bygga sin egen handdator eller bärbara, utan att det 1. ser ut som skräp 2.blir tungt och 3. inte funkar.

koppla in en sån bakom en 17" skärm med touchscreen, och sen har du en tablet! det vore ju iofs inte hlet fel så att säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
om några år så kommer vi gå runt med en minidator till telefon med 1-1.5ghz och 512ram verkar det som:p

Varför skulle man vilja ha nått med så lite minne?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plogen2002
Ser riktigt nice ut. Nu måste man komma på en anledning till att införskaffa en sådan här och övertala tjejen att det är ett måste och inte en sådandära onödig grej som man köper och blir liggandes

Köp en ros till tjejen under tiden så är problemet ur världen

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"