Permalänk
Medlem

Gimp vs. Photoshop

Har precis installerat Gimp 2.0 här..

Har dock lite grejor jag saknar från Photoshop.. Jag har hittat Lasso-tool i Gimp, men jag frilägger rätt mycket bilder och behöver därmed Polygonal Lasso-tool. Finns det i Gimp?

Är det fler saker ni känner till som saknas i Gimp som finns i Photoshop?
Ni får gärna nämna lite saker isåfall.. (Är medveten om att Gimp inte är lika bra som photoshop)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Ang. Polygonal Lasso-tool så är det närmaste du kommer att välja Path-tool och kryssa i "Polygonal" under verktygets inställningar i Gimp.

Edit:
Just denna funktion är en öppen förbättrings-bugg i gimp och som kan vara intressant att hålla ögonen på om man är intresserad av när funktionaliteten kommer dyka upp. Just nu har de satt målet till version 2.6 (2.4 bör komma inom någon månad eller så).

http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=119646

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Confusion
Ang. Polygonal Lasso-tool så är det närmaste du kommer att välja Path-tool och kryssa i "Polygonal" under verktygets inställningar i Gimp.

Tackar, den funktionen får duga. Det är ju inte i samma klass som photoshop tyvärr, men men.

Nästa "problem". Hur fan får man en "brush" alltså när man ritar bara att vara större än storlek 19? 19x19..
Jag vill ha en mycket större pensel, men det tycks inte funka särskilt bra.. ?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Det går att skapa egna brushes, som man kan göra mycket större. Gå till Pensel-fliken och tryck på det lilla pappersarket längst ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av namn?
Det går att skapa egna brushes, som man kan göra mycket större. Gå till Pensel-fliken och tryck på det lilla pappersarket längst ner.

Tackar! Nu börjar man ju få det att fungera här nästan=)
Nu funkar det ok att jobba med faktiskt.

Saknas ju en hel del jämfört med Photoshop och Photoshop är ju bättre på alla sätt och vis, men för att vara gratis tycker jag det är helt okej=)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

jag klarar inte av GUI:n i PS, Gimp är mycket bättre tycker jag..

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
jag klarar inte av GUI:n i PS, Gimp är mycket bättre tycker jag..

Tvärtom för mig. Gimp har något av de värsta användargränsnitt jag använt. :x

Varför ingen MDI? Borde vara tvångströja på att ha MDI i bildredigeringsprogram. Har man något i fullscreen i bakgrunden (eller nåt annat som conky eller vad som helst) och samtidigt ska redigera en bild så vet ja fan vad jag håller på med. Mycket förvirrande. Sen ska man ju inte glömma hur enorma alla fönster är i Gimp, skulle vart betydligt bättre om de kunde göra det mera kompakt så att det inte tar sån stor plats.

Gimp duger fint som ett ok gratis alternativ till PS tycker jag, men det faller mycket på att det inte har MDI och att fönstrerna är aldelles för stora. Sen så saknar jag vissa småsaker ibland också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Tvärtom för mig. Gimp har något av de värsta användargränsnitt jag använt. :x

Varför ingen MDI? Borde vara tvångströja på att ha MDI i bildredigeringsprogram. Har man något i fullscreen i bakgrunden (eller nåt annat som conky eller vad som helst) och samtidigt ska redigera en bild så vet ja fan vad jag håller på med. Mycket förvirrande. Sen ska man ju inte glömma hur enorma alla fönster är i Gimp, skulle vart betydligt bättre om de kunde göra det mera kompakt så att det inte tar sån stor plats.

Gimp duger fint som ett ok gratis alternativ till PS tycker jag, men det faller mycket på att det inte har MDI och att fönstrerna är aldelles för stora. Sen så saknar jag vissa småsaker ibland också.

Jag håller fullständigt med dig. Dessutom skulle jag vilja tillägga att hanteringen av många verktyg i The Gimp är otroligt klumpig. Inte alls i klass med Photoshop.
För proffs: Photoshop
För amatörer: En piratkopierad version av Photoshop
För extremnördar med för mycket fritid: VIM
För FOSS-fanatiker: En installation av The Gimp som sällan eller aldrig används

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Tvärtom för mig. Gimp har något av de värsta användargränsnitt jag använt. :x

Varför ingen MDI? Borde vara tvångströja på att ha MDI i bildredigeringsprogram. Har man något i fullscreen i bakgrunden (eller nåt annat som conky eller vad som helst) och samtidigt ska redigera en bild så vet ja fan vad jag håller på med. Mycket förvirrande. Sen ska man ju inte glömma hur enorma alla fönster är i Gimp, skulle vart betydligt bättre om de kunde göra det mera kompakt så att det inte tar sån stor plats.

Gimp duger fint som ett ok gratis alternativ till PS tycker jag, men det faller mycket på att det inte har MDI och att fönstrerna är aldelles för stora. Sen så saknar jag vissa småsaker ibland också.

För att det inte finns stöd för MDI i GTK.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk

Photoshop i OS X är faktiskt inte heller MDI

Personligen tycker jag att det är bättre utan MDI, speciellt när man har Exposé att tillgå när man jobbar med flera bilder samtidigt. Underbart

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Håller med att Gimp inte lever upp till Photoshop när det gäller upplägg och klass.
Själv har jag dock inget behov av att lägga ut pengar på Photoshop då jag enkelt klarar mig med Gimp. Jag gör bara lite enklare logotyper och liknande.

Pixel är ju ett alternativ jag hört blandade meningar om. Det är ju dock inte fri mjukvara men kanske kan vara ett bättre alternativ till Photoshop än Gimp.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

jag har alltid undrat hur gör man A->B-linjer?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag har alltid undrat hur gör man A->B-linjer?

I gimp är det bara att hålla nere shift och rita.
I photoshop vet jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla även in GIMPshop om du inte gjort det.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lefant
I gimp är det bara att hålla nere shift och rita.
I photoshop vet jag inte.

hehe, så pinsamt.. tack.

och med ctrl kan man dra fasta vinklar dessutom. lysande!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Kanske ta en kik på Krita, http://www.koffice.org/krita/ ?
Ja, det bygger på KDE (så inget gnäll om det nu;-) men är mycket trevligt att jobba med, skiljer en del i tänket från Gimp och Photshop på en del saker. Utvecklingen går just nu ganska snabbt, finns länkar till utvecklarnas bloggar så man kan se vad de pysslar med.
Krita har iaf MDI för de som efterlyser det.

Sen kan man baka egna script mycket enkelt, http://techbase.kde.org/Development/Tutorials/Krita_Scripting och tack vare Kross kan man koda i såväl Ruby som Python, mumma=)

Det som jag saknar mest i både Krita och Gimp är "layer styles" (eller vad de heter i Photoshop), där man enkelt kan ändra graden på dropshadow, färgen på glow:en, färgerna på gradienterna etc etc. Det är här som Photoshop vinner enligt mig, tidsbesparande saker helt enkelt.

Permalänk
Medlem

its not bout the program, it bout the person using the program...
http://video.google.com/videosearch?q=gimp+manga

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix