Skall man installera Dual-Core Optimizer på Opteron 165 eller inte?

Permalänk
Medlem

Skall man installera Dual-Core Optimizer på Opteron 165 eller inte?

Kanske lite dum fråga, men det verkar svårt att hitta en konkret svar.

Jag har en S939 Opteron 165 @240x9. Ramminnena klarar inte mer stabilt.

Har installerat powernowdrivern.
Men behöver man installera Dual-Core Optimizer som finns är till X2 CPU's eller inte? http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_...

Min Opteron är Revision JH9-E6 Stepping 2.

Annars några tips om man behöver tweaka XP till att använda båda kärnorna bättre (såvida det inte redan finns).

/ Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Kan du inte köra högre FSB med divider på minnena då?

Permalänk
Medlem

Ja, jo. Har dock inte lärt mig helt hur det där med hypertransport funkar.
Såvitt jag förstår kan jag sänka HT länkens hastighet till minnenna och och sätta dem på 133 MHz istället för att ha 166Mhz som divider som nu, och därefter höja klockan till tex 270 kanske? Eller har jag helt fel nu?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

aldrig haft denna optimizer på vare sig min 4800+ dual core elle rmin nya opti 185:a , vad ska den vara bra för?
jag har inga probbs i minn winxp X64 edition iaf.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Jag är tvungen att ha den installerad för att köra vissa spel, för övrigt märker jag ingen skillnad innan/efter.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Vad jag har fått för mig behöver man DC Optimizer mest till WinXP (32), x64 och Vista skulle väll vara bättre på DC? Men om det finns på AMD's hemsida så är den säkert till för något.

Permalänk
Medlem

Hm.. OK. JO funderar på att installera den och prova hur Stalker är till exempel med den installerad.

Det finns väl ingen risk att man pajar CPU:n eller så?

Hur gör man om datorn inte vill boota efteråt?

/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Jag installerade den patchen, jag litar på att folk menar allvar när de säger att de inte kan köra vissa spel utan den. Kör min opteron 165 med stock kylare i 2430mhz, minnet med divider på 5/6 i 225mhz med en fsb(htt) på 270mhz. Det konstiga är att när jag sänkte memory dividern till 2/3 och höjde fsb(htt) så blev det instabilt och ibland ville inte datorn posta alls. I 2430mhz ligger tempen stadigt under 54c i prime95.

Om datorn inte startar så måste man resetta bios. Man tar ut batteriet på moderkortet eller trycker på Clear CMOS-knappen eller pillar med jumpern, beroende på vad man har för kort. Jag har en knapp som jag trycker på med en penna.

Tar gärna emot förslag på hur man kan göra den stabil på iallafall htt 299mhz.

Bra kalkylator här AMD Athlon 64 Overclocking Calculator

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
aldrig haft denna optimizer på vare sig min 4800+ dual core elle rmin nya opti 185:a , vad ska den vara bra för?
jag har inga probbs i minn winxp X64 edition iaf.

Testa demot av t ex kingkong så märker du att det blir ospelbart utan optmizern, allt går väldigt fort men hackigt som fan. Tyskarna i Call of Duty2 frös(animeringen) i konstiga lägen, men spelet funkade ändå och ljudet hakade upp sig med OBS nu snackar jag för Windows XP 32-bit

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Testa demot av t ex kingkong så märker du att det blir ospelbart utan optmizern, allt går väldigt fort men hackigt som fan. Tyskarna i Call of Duty2 frös(animeringen) i konstiga lägen, men spelet funkade ändå och ljudet hakade upp sig med OBS nu snackar jag för Windows XP 32-bit

får testa demon i x64 för att se.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Footen
Jag installerade den patchen, jag litar på att folk menar allvar när de säger att de inte kan köra vissa spel utan den. Kör min opteron 165 med stock kylare i 2430mhz, minnet med divider på 5/6 i 225mhz med en fsb(htt) på 270mhz. Det konstiga är att när jag sänkte memory dividern till 2/3 och höjde fsb(htt) så blev det instabilt och ibland ville inte datorn posta alls. I 2430mhz ligger tempen stadigt under 54c i prime95.

Om datorn inte startar så måste man resetta bios. Man tar ut batteriet på moderkortet eller trycker på Clear CMOS-knappen eller pillar med jumpern, beroende på vad man har för kort. Jag har en knapp som jag trycker på med en penna.

Tar gärna emot förslag på hur man kan göra den stabil på iallafall htt 299mhz.

Aha. OK. Skall prova och se om man kan klocka min rigg till 2.¤ Ghz.
Jag har mixade stickor så jag lär inte kunna gå lika högt innan det blir korrupt i text SuperPi.

Bra kalkylator här AMD Athlon 64 Overclocking Calculator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Testa demot av t ex kingkong så märker du att det blir ospelbart utan optmizern, allt går väldigt fort men hackigt som fan. Tyskarna i Call of Duty2 frös(animeringen) i konstiga lägen, men spelet funkade ändå och ljudet hakade upp sig med OBS nu snackar jag för Windows XP 32-bit

OK. Skall testa demot här och prova skillnaden med patch och utan. Tack för tipsen.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Ja har då inte behövt nån optimizer för min 165a.. Alla spel glider på utan några som helst problem. Tror bestämt Rainbox six Vegas är de ända som man fick sänka till medium-settings för processorn.

Steppingen läser du av ex CCBBE0616XPMW (min i detta fall)

Om du ska/vill klocka högre så ställ HTT'n på 3X, divider på 133mhz så ska du nog se att du kommer en bit med FSB (om du har tur).

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Ja har då inte behövt nån optimizer för min 165a.. Alla spel glider på utan några som helst problem. Tror bestämt Rainbox six Vegas är de ända som man fick sänka till medium-settings för processorn.

Steppingen läser du av ex CCBBE0616XPMW (min i detta fall)

Om du ska/vill klocka högre så ställ HTT'n på 3X, divider på 133mhz så ska du nog se att du kommer en bit med FSB (om du har tur).

OK. Provade. Kom upp till ungeäfr 275, cirka 2.4 GHz. Körde på 1T command rate, så får prova med 2 T för ljudet verkade hände sig. Tempen blev runt 45-50 i load. Har en AC Freezer 7 /64 med PWM.

I Super pi blev det inte problem. 4M på 3:06 min.

En sak jag dock undrar över.
Jag har ju tänkt ha denna rigg som jag har nu till sommaren nästa år.

Finns det något sätt att uppskatta, hur mycket snabbare jag sliter på CPU'n vid en viss mängd OC? För att kunna uppskatta hur länge man kan ha den?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

För att svara på den skriver vi såhär. Många undrar hur SLITAGE på en processor påverkar livslängd. Självklart blir de ett slitage men de är så lite att du knappt kommer att ha märkt av de när livstiden är slut på processorn. Räkna på 15år för en überklockad processor och 20-25 kanske för en original-gående.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
För att svara på den skriver vi såhär. Många undrar hur SLITAGE på en processor påverkar livslängd. Självklart blir de ett slitage men de är så lite att du knappt kommer att ha märkt av de när livstiden är slut på processorn. Räkna på 15år för en überklockad processor och 20-25 kanske för en original-gående.

Oh.. SÅ Långt? Verkligen?
Hm.. wow. OK. Trodde inte de tålde att leva konstant i runt 50 grader i load. Inte flera år i vilket fall.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Siffrorna är väl mer hypotetisk skrivna... Att de stämmer så korrekt behöver inte alls stämma. Men i vilket fall så snackar vi absolut inte 1-5 år eller nåt i den stilen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag har intel, finns det någon optimizer för inter dual core?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANITY
Jag har intel, finns det någon optimizer för inter dual core?

Nej.

Och ang. DC-Optimizer etc, så hackade CS:S fram som fan för mig om jag inte installerat patchen. Med den flyter det på hur fint som helst.

DOCK! Installerar jag A64 Driver patchen från AMD så får jag kraftiga FPS-drops i CS:S helt utan anledning, så den skiter jag i och installera.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead