Dell återinför XP på konsumentdatorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jasså??
Det märkte iaf inte jag något av fastän jag hoppade på Whistler ganska tidigt. Vad jag minns så blev det en shysst prestandaboost i spel, men det kanske var det du inte tyckte var bra?

Nej, jag hoppade på XP dierkt utan mycket till eftertanke. Försökte köra 2k innan men på min dator var det seriösa hårdvarukompabilitetsproblem med 2k så det var rätt så ostabilt.

Min dator var vid bytet tillräckligt bra (för mina ändamål) för att jag inte skulle bry mig om ev. prestandaskillnader (kosta vad det kosta vill - stabiliteten väger upp det). Men minns att gamers klagade och 2k fansen var ju rosenrasade över XPs hårdvarukrav

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Men många av oss som sitter med flera år gamla grejjer, som är utdaterade för längesen, och inte har problem med drivrutiner eller något alls? Jag tror att det där är ett uppblåst problem. Har du provat själv, tex? Eller bara suttit och läst allt i andra forum och använder deras åsikter?

Köpte Vista till HTPCn, men stödet var under all kritik - helt oanvändbart. På min hemdator så får jag bluescreens ungefär var 10e minut.
Och att påstå att nVidia och ATi har vettiga drivrutiner är ju bara så fel.

Hemma använde jag en MSDN version så där har jag inte förlorat några pengar men på HTPCn har det blivigt lite större problem då XP versionen som Vista skulle ersätta var tänkt att sitta i en annan burk. Så nu får jag erkänna att jag har en oanvänd vistaversion medans jag kör en XP licens på två datorer tills Vista vill fungera.

Och ang. HTPCn hade jag ändå tur då det externa ljudkortet som används för bit-perfect ljud i XP inte har några drivrutiner till Vista men att moderkortets spdif fixar bra ljud i Vista pga. den enormt mycket bättre ljudhanteringen.

Jag har visserligen fått hyffsad ordning på hemdatorns Vista genom att använda *fel* drivrutiner.

Men 3djeparts tillverkarna är fortfarande skydliga för det helvete det ofta är att installera/köra Vista.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DLM
Skillnaden mellan Windows 2000 och XP var stor om man ville kunna spela
spel. Stödet för de senaste spelen i 2000 var hopplöst dåligt. Man fick
i princip välja mellan att köra ett stabilt 2000 utan möjlighet att köra
alla spel eller ett mindre stabilt XP med möjlighet för att köra alla spel..

Pratade främst om drivrutinsstödet osv.
Man kunde ju i de få fall det inte fanns XP drivrutiner ofta köra på 2k drivrutinerna.

I Vista är man ju helt rökt. Särskilt om man tänkt köra 64 bitar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Då är det ju SBS och att jämföra med en ren installation och nått som du kluddat i (när du kluddade i Vista krashade ju den oxå) så jag kan inte se nån annan orsak än användarfel.

För mig går XP som en klocka. Aldrig nått strul på nån av mina maskiner.

Är det användarfel att ändra grafikinställningar?

Permalänk
Medlem

Då låter det ju verkligen inte som Vista är stabilt över huvudtaget när sånt skall sänka maskinen. Om du nu inte ställde in utanför specen för ditt grafikkort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Då låter det ju verkligen inte som Vista är stabilt över huvudtaget när sånt skall sänka maskinen. Om du nu inte ställde in utanför specen för ditt grafikkort.

Jag skulle snarare klaga på grafikdrivrutinen, som antagligen har buggar vid vissa inställningar i vissa spel. Återkommer återigen till det faktum att det är den enda instabilitet jag har sett hittills, efter månader av användande.

EDIT: Börjar kännas aningen Offtopic nu, kanske borde röra diskussionen mer mot ämnet nu, som inte handlar om huruvida Vista är stabilt eller inte.

Permalänk
Medlem

Tja... Efter år av XP så har jag inte träffat på sånt så...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Tja... Efter år av XP så har jag inte träffat på sånt så...

Träffat på vad? instabila drivrutiner? Men du, sådär kan du ju inte jämföra. Vista är nytt - drivrutinerna är nya och inte helt optimerade än, ju. Men det betyder fortfarande inte att Vista är instabilt - bara att drivrutiner ligger i ett tidigt stadie.

Permalänk
Medlem

Tja, det släpps ju nya drivrutiner till XP oxå...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Tja, det släpps ju nya drivrutiner till XP oxå...

Men lol på dig:) Du förstår ju inte vad jag menar. För XP har de haft gott om tid att lära sig operativsystemet och hur det fungerar - VISTA ÄR FORTFARANDE NYTT! Tänker inte diskutera detta mer med dig nu.

Permalänk
Medlem

Då beror det ju på Vista... jaja... Som sagt, det jag vände mig mot var att Vista skulle vara mer stabilt än XP, XP är en mogen produkt nu och således mycket stabilt. Det är bara SBS som sänker XP numera.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Då beror det ju på Vista... jaja... Som sagt, det jag vände mig mot var att Vista skulle vara mer stabilt än XP, XP är en mogen produkt nu och således mycket stabilt. Det är bara SBS som sänker XP numera.

Aha, ja då missförstod vi väl varandra:) Ska inte bråka mer nu, men jag är ärligt talat inte säker på vilket jag föredrar vad gäller stabilitet;) Men nog om det nu.

Permalänk
Medlem

Inga problem... kan bara säga att jag är väldigt nöjd med XP och ser gärna en SP3 nu

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730