Penryn prestandatestad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Frågan är hur effektiv "K10" blir med SSE4. Att den är kapabel till att göra uträkningarna betyder inte att den klarar dom lika snabbt.

Om det är någon borde väl du veta?

Jag har iaf suttit och studerat exeveringesenheten av dom dieshots som finns och läst om SSE128 och dess FPU's och ser mer än lovande ut. Den exekverar saker mer _effektivt_ än både Core2 och Penryn.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Om det är någon borde väl du veta?

Jag har iaf suttit och studerat exeveringesenheten av dom dieshots som finns och läst om SSE128 och dess FPU's och ser mer än lovande ut. Den exekverar saker mer _effektivt_ än både Core2 och Penryn.

Jag skulle nog vänta med ett sådant självsäkert uttalande innan K10 eller Penryn är släppt.

Permalänk
Medlem

Sledge är definitivt tillbaka.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Lustigt att vissa är imponerade av en förbättring på 10% clock-for-clock, för något som kommer ut 18 månader efter Conroe.
(-Boris-, vad har hänt med dig?! Har du gått och köpt en Core 2 Duo eller??)

Jag är iofs bara glad för att Penryn inte kommer att rå på K10 (standard clocks), och kan redan se framför mig nästa vinters rubriker:

"Penryn unable to match Agena, AMD still on top."

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Lustigt att vissa är imponerade av en förbättring på 10% clock-for-clock, för något som kommer ut 18 månader efter Conroe.
(-Boris-, vad har hänt med dig?! Har du gått och köpt en Core 2 Duo eller??)

Jag är iofs bara glad för att Penryn inte kommer att rå på K10 (standard clocks), och kan redan se framför mig nästa vinters rubriker:

"Penryn unable to match Agena, AMD still on top."

Hehe... nene inte alls.
Jag hoppas på AMD. Men man behöver inte vara en fanboy som tror det bästa om ett företag hela tiden. Försöker bara ha båda fötterna på jorden. SSE är ju intels domäner. Och även när båda legat på 64bits SSE-hantering där 128Bits SSE-beräkningar tagit 2 clockcykler, så har intel haft stora prestandaövertag på SSE.
Nu är det samma sak fast på 128Bit. Intel borde vinna där med. Och Intel har ju dessutom tweaks som Radix-16 som inte är helt dåliga om man säger så.
Ser faktiskt inte varför AMD skulle komma ikapp på den punkten.
Men överlag så hoppas ju att AMD blir snabbare än både dagens Intelprocessorer och Penryn.

Edit: Dessutom var det väl spekulationer att SSE4 skulle komma redan med Barcelona och Agena? Eller bekräftade AMD det? Vill se en länk på den punkten om någon har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Sledge är definitivt tillbaka.

Definiera.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Definiera.

Sleghehammer hette en AMD-fanboy som härjade på forumet förr. Han kunde inte hålla sig till reglerna och åkte ut. Han försökte göra comeback under annat namn men det var uppenbart att det var han. Nästa logiska steg är ju att göra en comeback i smyg. Genom att ändra på sitt sätt att skriva inledningsvis och ha en mindre uppenbar framtoning.
Han verkar ha gjort detta, då det kom en användare som var helt ny på sweclockers, men ändå hade djupa kunskaper i just Sledgehammers favoritområden. Han hade en lugn framtoning inledningsvis, men redan från första gången jag såg honom har jag varit misstänksam. Och han är numera bara mer och mer lik denne gamle sledge.

Permalänk
Medlem

Tack.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

-Boris-, Att jag kallad för fanboy när jag pratar om processor A eller B, inget annat. Behöver inte vara en fanboy när jag låter värden, specifikationer och faktum tala för sig själva? Som jag själv sagt, har själv en Xeon server, kan hur lätt som helst bygga om den med Opteron's, men har inte gjort, för den gör det den skall. Minns i en tråd där vi diskuterade Northwood, när man tar upp fördelar med Intelprocessorer så skall även det argumenteras, men skriver man något i stil där AMD tar Intel så blir det mer liv än tvärtom. Kan det bero på att det finns fler Intel-fans än AMD-fans, åtminståne lika många. Ett himla liv... Samt en stor rädsla över att Dom gröna trampar ned dom Blåa tydligen, för så verkar somliga se det.

AMD's 3DNow! som introducerades med K6 hade nästan allt som SSE hade, så det var Intel som plockade alla dessa instruktioner och typ 2st till och kallade det SSE.

AMD uppdaterade även MMX som blev MMX+ samt 3DNow! två gånger, först i "Enhanced 3DNow!" som lanserades i K7 som kunde göra det mesta man kunde med SSE och hade instruktioner som gjorde att processorerna var kapabla till att göra saker som Intel kunde göra först med SSE3, t.ex addera och multiplicera två värden ur samma register, innan var det bara möjligt.

Det andra generationen saknade var att kunna ha 4 värden i samma register, men den kunde hantera två ur samma register, vilket även innebär lägre fördröjning och oftast ett bättre resultat.

3DNow! var många gånger inte använt, men i dom applikationer som utnyttjade dess fördelar såg man fick sig en boost.

Så namnet på instruktionssetet "SSE" är Intel's, inget mer.

"Stort prestandaövertag". Det var först med SSE som Intel presterade bra. AMD kunde ligga och trycka på i x87/MMX mode istället och prestera bra.

AMD har klarat sig rätt bra utan SSE och har även instruktioner som ingår i 3DNow! som Intel använder i SSE.

Hur det blir med SSE4 är svårt att säga, K10 kommer åtminståne ha SSE4a vilket är en del instruktioner från SSE4. Intel kallar sin instruktion som boostar encoding för MPSADBW. Om AMD har en liknande instruktion eller om den kommer ingå återstår att se.

Du kan ju läsa mer om K10 här så kanske du förstår mer:

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2939&p=2

" - While the most significant sounding improvements were rolled into the SSE128 changes in Barcelona, they are merely the tip of the iceberg"

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Ja vi får se hur det går. Jag tror dock inte Barcelona tar Penryn på SSE-fronten. Men hoppas den klarar penryn över lag.

Och jag sa inte att du var en fanboy. Jag bara förklarade att jag försöker undvika att vara fanboy för mycket själv. Utan faktiskt ser till fakta och försöker tolka dessa opartiskt.

Permalänk
Avstängd

AMD är nummer ett så är det bara...

Intel hade tur med C2D precis som Grekland hade när de vann Em i fotboll. Det gör inte grekerna bättre än t.e.x. Frankrike för det och inte heller Intel bättre än AMD.

AMD kommer fullständigt sopa mattan med Intel inom en snar framtid!!!! Intel har förbrukat sin tur och då finns det inte mycket kvar efter det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
AMD är nummer ett så är det bara...

Intel hade tur med C2D precis som Grekland hade när de vann Em i fotboll. Det gör inte grekerna bättre än t.e.x. Frankrike för det och inte heller Intel bättre än AMD.

AMD kommer fullständigt sopa mattan med Intel inom en snar framtid!!!! Intel har förbrukat sin tur och då finns det inte mycket kvar efter det.

Fanboy, fanboy......

Permalänk
Medlem

Jag köper det som är bäst för tillfället!

Om det sen är Amd eller Intel det skiter jag i vilket!

X2 serien för den lilla värmeutvekligen/priset och C2D/quad för klockning/prestanda!

Förstår mig inte på Fanboys, försöker ni ändra världen eller vad sitter det i? Får ni ett diplom från Amd för att ni förespråkar dom så hårt på forums? LoL, det enda företagen gör åt Fanboys är att skratta åt dom medans dom besitter era pengar..

Visa signatur