Samsung börjar stapla minneskretsar

Permalänk
Melding Plague

Samsung börjar stapla minneskretsar

För ett par veckor sedan skrev vi om en teknik IBM utvecklar för att minimera avstånden mellan kretsar, nämligen att stapla kretsar ovanpå varandra. Nu har Samsung har gått ut med att man kommer att börja tillverka dram-moduler med denna teknik.

Läs nyheten: Samsung börjar stapla minneskretsar

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

grymt, ett steg på stället och ett framåt blir som 3 framåt med detta!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Blanda inte ihop Gb och GB det är en faktor 8 mellan dessa. (bit vs. Byte)

Kommer detta att påverka frekvensen på minnena eller bara göra så att de kan klämma in mer minne på en sticka?

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Avstängd

EDIT:
Inaktuellt nu.
Bra jobbat med snabb fix av nyheten btw.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
Blanda inte ihop Gb och GB det är en faktor 8 mellan dessa. (bit vs. Byte)

Kommer detta att påverka frekvensen på minnena eller bara göra så att de kan klämma in mer minne på en sticka?

Haha, jag måste ha varit riktigt borta när jag skrev det, fixat

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Avstängd

Intressant...

Väntar med spänning på 4 GB DIMMs.

Blir väldigt trevligt med mindre strömförbrukning också.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Vad kan man förvänta sig för prestandaboost? Hur mycket mindre ström kommer de dra?

Permalänk
Medlem

Jag gissar att kortare delays är den prestandan som man tjänar.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Jag kan också stapla minneskretsar, men förmodligen inte lika snyggt som Samsung.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt Ackelind, är dem där dina eller blev det google?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Snyggt Ackelind, är dem där dina eller blev det google?

Blev google, orkade inte bryta upp min laptop bara för att jag fick en galen idé

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Tror faktiskt folk missförstått.
Tror att den prestandan dom tjänar på denna tekniken inte är något som påverkar slutprestandan. Utan den prestandan är det som ens möjliggör att man kan använda flera kretsar på det viset utan höga latenser.

Alltså, prestandaökningen ger nog inte snabbare minnen. Utan den helt enkelt möjligör tekniken utan påtagliga prestandaförluster.

Fast jag kan ha missförstått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tror faktiskt folk missförstått.
Tror att den prestandan dom tjänar på denna tekniken inte är något som påverkar slutprestandan. Utan den prestandan är det som ens möjliggör att man kan använda flera kretsar på det viset utan höga latenser.

Alltså, prestandaökningen ger nog inte snabbare minnen. Utan den helt enkelt möjligör tekniken utan påtagliga prestandaförluster.

Fast jag kan ha missförstått.

Borde inte minnena bli snabbare efterssom det blir kortare sträcka att transportera informationen...eller är minnena begrensade av moderkortets hastighet?

Det ska bli intressant att se hur det blir, gillar iden iaf.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte är en sån där nyhet som dyker upp först efter 10 år på marknaden.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Borde inte minnena bli snabbare efterssom det blir kortare sträcka att transportera informationen...eller är minnena begrensade av moderkortets hastighet?

Det ska bli intressant att se hur det blir, gillar iden iaf.

Det som menas är väl att man kan göra "större" kretsar genom att stapla dom. Man kan göra större kretsar än vad som varit möjligt tidigare då latenser inom kretsen bromsat upp för sånna storlekar. Genom att stapla så gör man kretsen större utan att det påverkar hur långt signalerna skickas inom kretsen.
Det är så jag uppfattade det iaf. Alltså prestanda ökningen inom chipet är endast till för att ta bort latensflaskhalsar som hade uppstått om man gjort chipet större på annat vis.
Men jag kan ju ha fel.