AMD: Fyrkärniga Barcelona 50% snabbare än Xeon

Permalänk
Permalänk

AMD är bäst

Visa signatur

AMD fx 6100 @ 4.3Ghz 8gb ram AMD r9 290

Permalänk
Medlem

Klockar järnet också:

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

3GHz lätt som en plätt under 1.3V ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Fy fan va snabb

"In Sandra multimedia benchmark Agena / Barcelona K10 2.5 GHz scores over 400.000 it/s (instructions / second) in integer test and about 300.000 it/s in floating point test. Yeah there are some Agena / Barcelona parts runing at 2.5 GHz at press time and we got the chance to share the scores with the world."

Mellan 33 till 66 % snabbare än Intels snabbate CPU i multimedia. Den kommer säkert kosta skjortan, men hoppas att den inte gör det för min egen skull

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Inaktiv

suck me sideways!! amd verkar inte bollborta trots allt!

Permalänk
Medlem

När kommer denna monster att lanseras ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airish
När kommer denna monster att lanseras ??

Förmodligen så sent så Intel hinner komma med en kontring.... tyvär.

Citat:

However . . .

If the competition in the real world was going to be a K10 vs. Conroe fight the second half of the year, things would look rather chipper for AMD. If you read some of the claims made at this (admittedly rather pro-AMD) website to be more-or-less true (and I think they are), the K10s should be very competitive against Conroes, maybe even a bit better.

However, that's not going to happen because . . . AMD can't make them yet. The place mentioned above also says that volume production of K10s won't happen until early 2008.

This means it's not K10s vs. Conroes, it's K10s vs. Penryns.

Fortunately for AMD, Intel can't make Penryns in volume anytime soon yet, either.

What will happen the second half of the year is that AMD will put out a relative handful of K10s, and Intel will put out a relative handful of Penryns in the server and extreme high-end desktop market.

This will be the occasion for a lot of screaming and yelling, but it will not basically change the current balance for the other 95% of the market.

The terms of the conflict will shift a bit; AMD will have more 65nm processors (and bring them to mobile); Intel will have cheap C2Ds.

Intel might be able to get a bit of an advantage if they can get more than a few Penryns out 4Q, but they probably can't.

So the real battle will not be new vs. new, but old vs. old.

Nor will a handful of K10s transform AMD's financial situation in the sense of profit-and-loss. It will improve the situation a bit, but good profits from 5% of the market can't make up for losses from the rest of the business.

The real financial benefit of competitive K10s will be to make it more likely AMD will get extra money from someone to tide them through the rest of this year.

And frankly, from AMD's perspective, if they get that, they will be more than happy with the outcome.

www.overclockers.com/tips01142/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nåja, det värt att vänta, man kan spela några bra spel under tiden istället för att bygga på sin gamingrigg

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

japp, väntar på UT2007 som skall komma i aug-07 om jag inte är missinformerad.. under tiden kör jag vidare med UT99..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

"50% i flyttalsapplikationer och 20% i heltalsprestanda"

vad använde rman i spel? flyttal eller heltal eller både och? Vad betyder detta i realiteten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
Vad betyder detta i realiteten?

Att mjukvarutillverkarna inte behöver optimera mjukvaran för att spinna på effektivt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
"50% i flyttalsapplikationer och 20% i heltalsprestanda"

vad använde rman i spel? flyttal eller heltal eller både och? Vad betyder detta i realiteten?

Ingen aning men det är nog att den är bra på att beräkna decimaltal och heltal binärt på ngt speciellt binärt utförande...dvs processorn beräknar 1: or och 0: or snabbare, tror jag :S med andra ord den beräknar mer effektivt per klockcykel....

hej hopp jag är ute och cyklar.....

Permalänk
Avstängd

Sa ju hela tiden "Nej, jag tänker inte köpa nån jävla intel, jag väntar tills AMD leder igen":D

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glenn9
Sa ju hela tiden "Nej, jag tänker inte köpa nån jävla intel, jag väntar tills AMD leder igen":D

så ska det låta...

Permalänk
Hedersmedlem

det är just "This means it's not K10s vs. Conroes, it's K10s vs. Penryns." som säger en hel del.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

sålänge priserna blir bra, så får man se vad som blir bäst. penryn eller k10.

men jag tror faktiskt amd får svårt att komma igen. men det är tur det finns "entusiaster" som köper efter logga mer än huvud, antar jag...

för konkurrensen menar jag.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Ingen aning men det är nog att den är bra på att beräkna decimaltal och heltal binärt på ngt speciellt binärt utförande...dvs processorn beräknar 1: or och 0: or snabbare, tror jag :S med andra ord den beräknar mer effektivt per klockcykel....

hej hopp jag är ute och cyklar.....

Ja, du svamlar fullständigt. När man inte vet vad man pratar om, så är det klokt att tiga. En processor gör inget annat än att beräkna binärt...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag har ingen åsikt i frågan, men tycker det är märkligt att massor av folk inte accepterar "screenen" på CPU-Z som äkta i första läget, men alla, utan tvekan accepterar en identisk, med 3Ghz + på?

Jag står vid sidolinjen och är tveksam som vanligt, men det är inte utan att jag hoppas det är sant. AMD behöver någonting bra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja, du svamlar fullständigt. När man inte vet vad man pratar om, så är det klokt att tiga. En processor gör inget annat än att beräkna binärt...

jo du har rätt :S

Fast har jag sagt något annat än att den beräknar binärt? Du kanske kan förklara för mig och ADC som inte vet då. Du är ju trots allt Swecs smartaste kille...

Typ hur hur en processor beräknar decimala talrepresentationer binärt. Och vad menar AMD med detta: "50% i flyttalsapplikationer och 20% i heltalsprestanda", gör att jag undrar hur en CPU beräknar flyttal....fast det kanske hör ihop med min första fråga.

Note: Min fråga kanske verkar vara obegrundad fast det beror på att jag inte kan nåt om detta.

Permalänk
Medlem

oh gosh, förbered er på novell.

MBY istheshit!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
oh gosh, förbered er på novell.

MBY istheshit!

I know!

Det blir nog kul att läsa om han inte dissar mig med ett inlägg pga min inkompetens. Fast å andra sidan ställer man en dum fråga får man ju räkna med ett dumt svar :/

Han får klargöra detta för mig och andra som inte vet.
Sammankopplingen mellan olika taluttryck och hur en cpu beräknar det, för dem binära talparen är väl inte bara just ettor och nollor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
oh gosh, förbered er på novell.

MBY istheshit!

Varför en novell? Borde ju räcka med några väl valda länkar till wikipedia, samt kanske några fler väl valda ord om att för i h-e lära sig att söka för f-n!

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Varför en novell? Borde ju räcka med några väl valda länkar till wikipedia, samt kanske några fler väl valda ord om att för i h-e lära sig att söka för f-n!

Jo tack, det måste väl ändå ses som en diss om han gör så.

Permalänk
Medlem

Floating point calculations förklaring.
http://en.wikipedia.org/wiki/Floating_point_unit

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Floating point calculations förklaring.
http://en.wikipedia.org/wiki/Floating_point_unit

Tack, jag fick den i brevlådan.

Så vad är då slutsatsen av detta : "50% mer prestanda i flyttalsapplikationer och 20% mer i heltalsprestanda än nyaste XEON".

Efter att ha läst wiki sidorna lite lätt så verkade det ju som att jag var på rätt spår i mitt första inlägg eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Tack, jag fick den i brevlådan.

Så vad är då slutsatsen av detta : "50% mer prestanda i flyttalsapplikationer och 20% mer i heltalsprestanda än nyaste XEON".

Efter att ha läst wiki sidorna lite lätt så verkade det ju som att jag var på rätt spår i mitt första inlägg eller?

Nu är jag inte helt haj på 3D programmering men det är ett område som blir snabbare om man ökar upp hastigheten för flytttalsberäkning. Spel borde kunna dra nytta av det

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd

Hade fudzilla haft dom där doningarna så hade vi sett speltester för länge sedan. Dom bluffar bara. Ni drar in massa pengar till Fuad genom att gå på det där. sluta länka till den förbannade bluffsidan.

Permalänk

Är inte detta bara typ för Opteron? Om inte: vad kommer desktopverren heta, när kommer den, vad kommer den kosta och kommer den ha samma prestanda som detta?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Avstängd

Opteron och Athlon 64 serien är ju samma processorer fast marknadsförda åt olika håll så att sgäa. Så det är klart det kommer i desktop också, fast dom skaa kalla det Phenom framöver istället för Athlon 64.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Opteron och Athlon 64 serien är ju samma processorer fast marknadsförda åt olika håll så att sgäa. Så det är klart det kommer i desktop också, fast dom skaa kalla det Phenom framöver istället för Athlon 64.

Sunkigt namn.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640