Pris och lanseringsdatum för Optimus Maximus

Permalänk
Avstängd

Oops, tror jag råka spilla lite cola...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

Kan folk sluta klaga på priset eller?

Det är en cool ide och killarna har verkligen gett sig fan på att det ska bli av. Det är inte konstigt om de inte har resurser att producera fler än 400st, vilka jag endå tror de kommer kunna sälja, och förhoppningsvis kunna komma tillbaka med större volymer = mycket lägre priser = fler köpare = ännu större volymer osv.

Det är då inte alls omöjligt.

Vafan kostade inte en CD-brännare när de kom? 30k? Hur lite kostar inte en 40" TV idag om man jämför med för 10 år sedan? Sluta klaga och hoppas det går bra för dem istället, då kanske även du kan köpa ett sånt här nån gång i framtiden.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd

Dom kommer att bli billigare, men det blir väl om ett par år.
Prudukten måste ut på marknaden, kanske fler företag vill med i leken och antingen gör egen eller hjälper till ekonomiskt(delägare)..

Om 3-5år sitter väl var femte pers med en sådan här på swec, säkert nere i 3000-1500kr

Första "mobil"telefånen gick ju lös på runt 40.000kr, och den gick det bara att ringa med... dagens lika presterande mobil har mer finneser men kostar bara 400-500kr

Men när något nytt kommer så vill man ju ha det, så priset är största hindret om den är hög(läs : tok hög)

Eller så är varan tangentbordens Ferrari, Ferrari tillverkas i FIAT fabrik, med mecedes motor bla bla, dock extrem kvalitetskontroll... men tokdyrt är det ändå.

Jag vet att knapparna dör väldigt snabbt, det måste ju gå en tunn tunn jäkla ledningsband till skärmarna, alla som har haft en "clamshell" mobil har nog märkt att skärmen i dom börjar glappa, till och med laptops har glapp i skärmen, hur många gånger viker man ihop en laptop? kontra det mot knapptryckningar i en dags skrivande på denna forum T ex.

Hm, vad har hänt... jag brukar ju vara väck i huvet vid detta klockslag (se röda i sign) (dock lite osammanhängande text)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Du säger det e dyrt... jag säger det funka.

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hm, kanske billigare att köpa en stor fet touchdisplay som man kör skärmtangentbord på... kanske.

Men vad hände med "tangentbordet" som projektera knapparna på valfri plan yta och läste av trycken med laser eller liknande?
Sådan apparat användes i någon avsnitt av CSI-Miami, riktig eller "hollywood" magi.. häftigt med en sådan, inga slitage delar och jäkligt portabel

Har inte hänt så mycket alls med dom, har väl funnits att köpa ett par år nu?

Misco har t.ex det. Men som 4bstract säger så har det ju nackdelen att dom inte har något motstånd när man skriver, fast det vänjer man sig väl vid rätt snart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

kul idé.

men varför inte köpa "DAS KEYBOARD" och få lika mycket respekt (och effektivitet vid datorn!) för en bråkdel av pengarna.

Skärm har man ju...på skärmen.

Permalänk
Medlem

"There's a sucker born every minute" - P T Barnum.

Finns nog en marknad för det här med.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Inte så konstigt att priset blir så högt. 100+ displayer blir ganska dyrt.

Permalänk
Medlem

Visserligen så finns det inget annat tengenbord som liknar detta men tycker att dom skulle kunna sälja den för MAX 3000:- men man får även kolla på alla utgifter som detta tangenbordet har kostat utveklaren

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

Palla att betala över 500kr för ett tangentbord.

15k för du j u en helt ny mycket bra dator för.

Permalänk

Angående det alla skriver om att man ändå inte tittar på tangenterna när man skriver så håller jag med. MEN då jag sitter på ett G15 kan jag absolut känna att det vore smidigt med displayer på de knappar som man skapar macron med. Det gamla talesättet "en bild säger mer än bokstavskombinationen G8" äger giltighet än idag.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Avstängd

Ghetto mod = maskerinstejp och penna... bara att rita symboler och klistra på

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Jag tror detta kommer floppa ganska hårt.

Tror jag inte. Är perfekt för flygplatser och dylikt där man helt enkelt lätt kan byta ut bokstäver och språk på tangentbordet. Sen för mixing ställen etc etc detta är ju inget för en vanliga användare så att säga.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Jag är mest nyfiken på hur man byter ut motiven på tangenterna.

Sen börjar det väl komma teknologi för att helt enkelt kunna printa och radera? Tror jag läste om det i en artikel om hur man ska göra när tidningar blir digitaliserade. Skulle ju vara rätt fiffigt att lägga något sånt på ett sånt här tangentbord istället.

Tror att samtliga 600 tangentbord eller vad det var mycket väl kan sälja slut samma dag som dom börjar säljas.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schonke
Motorola SLVR L7 Diamond. ~$30.000 Iofs är den tillverkad av bland annat solitt guld och ~2600 blå diamanter

men jag tror inte den kan räknas som "en billigare mobil", eller?

Permalänk

Jag kom på ett till användningsområde, kanske behöver gå ner lite i pris först, men kassaapparater, de har ju alltid små papperslapper på alla tangenter, där skulle ju OLED-knappar vara riktigt nice...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hm, kanske billigare att köpa en stor fet touchdisplay som man kör skärmtangentbord på... kanske.

Men vad hände med "tangentbordet" som projektera knapparna på valfri plan yta och läste av trycken med laser eller liknande?
Sådan apparat användes i någon avsnitt av CSI-Miami, riktig eller "hollywood" magi.. häftigt med en sådan, inga slitage delar och jäkligt portabel

Jag har ett Itech virtual keyboard som jag köpte från Dustin och det är kung. Nackdelen är att den inte använder en förparad bluetooth dongle så att man kan nå bios osv utan endast kan använda den först när operativsystemet startar men det är inget stort problem om man inte pillar mycket i bios eller har kompilerat en kärna fel ex. Andra nackdelar är ingen svensk layout, det välter (går inte att klistra fast det effektivt på grund av att ir sensorn läser av vid en viss höjd) och det kan tappa anslutningen ibland. Anslutningen tror jag beror på mitt OS då jag inte hade detta problem i Windows. Annars tycker jag att det är väldigt responsivt, klarar spill från juice, mat osv (bara att torka av underlaget), bra belyst med lasern (går lika bra när omgivningen är starkt belyst eller kolsvart) och fungerar under OSX, GNU/Linux, Windows XP, Windows Vista mm.

Finns även två stycken liknande virtuella tangentbord som tillverkas av Celluon av bättre kvalitet (CL800BT och CL850). Det senare ska ha både Bluetooth och USB. Båda har även musemulering.

Itech VKB (gfx.no):

Celluon CL800BT (Worldofppc):

Celluon CL850 (New launches):

Personligen skulle jag hellre lägga pengar på ett sådant tangentbord (med usb helst) än ett svindyrt med lite flashiga tangenter som dessutom dör efter ett tag.

edit: Det är inte lasern som läser av tangenttryckningarna utan nån typ av infraröd apparat.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

tror itne många counter striek lirare kommer skaffa ett sådant... alla vet vad som händer när man böjar bli lite sur...

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Jag har ett Itech virtual keyboard som jag köpte från Dustin och det är kung. Nackdelen är att den inte använder en förparad bluetooth dongle så att man kan nå bios osv utan endast kan använda den först när operativsystemet startar men det är inget stort problem om man inte pillar mycket i bios eller har kompilerat en kärna fel ex. Andra nackdelar är ingen svensk layout, det välter (går inte att klistra fast det effektivt på grund av att ir sensorn läser av vid en viss höjd) och det kan tappa anslutningen ibland. Anslutningen tror jag beror på mitt OS då jag inte hade detta problem i Windows. Annars tycker jag att det är väldigt responsivt, klarar spill från juice, mat osv (bara att torka av underlaget), bra belyst med lasern (går lika bra när omgivningen är starkt belyst eller kolsvart) och fungerar under OSX, GNU/Linux, Windows XP, Windows Vista mm.

Finns även två stycken liknande virtuella tangentbord som tillverkas av Celluon av bättre kvalitet (CL800BT och CL850). Det senare ska ha både Bluetooth och USB. Båda har även musemulering.

Itech VKB (gfx.no):

http://images.gfx.no/120/120344/vkb-paa-300x200.jpg

Celluon CL800BT (Worldofppc):

http://www.worldofppc.com/HWTests/Pics/celluon/laser.jpg

Celluon CL850 (New launches):

http://www.newlaunches.com/entry_images/0806/08/cellon_3.jpg

Personligen skulle jag hellre lägga pengar på ett sådant tangentbord (med usb helst) än ett svindyrt med lite flashiga tangenter som dessutom dör efter ett tag.

Varför i jösse namn vill man ha ett sådant tangentbord? Återkopplingen när man skriver är ju noll. Vanligen känner man sig med fingrarna var på tangentbordet man befinner sig, och omedvetet tittar man ibland ner på tangenterna för att "synkronisera" sig. Ett dylikt tangentbord torde inducera betydligt fler nertittar på tangentbordet eftersom känseln och proprioceptionen inte kan tala om var någonstans på tangentbordet som fingrarna befinner sig.

Det luktar "teknikmissbruk" lång väg. Bara för att en princip är möjligt, bygger på laser, etc, och är dyr, så betyder det inte att principen är bra. Membrantangenter är ett exempel. Touchskärmar är ett värre exempel. Detta är än mer värre.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreB
Läste i M3 att det är 5 år sen slocknar tangenterna, nya tangenter skulle kosta ~100 kr.

värt. 5 år sen börja punga upp nya tangenter för 100 stycket. ugefär 115 tangenter säger vi. en ny uppsättning tangenter efter 5 år kostar alltså 11500 kr. tjohoo!

men det finns alltid en marknad, oavsett pris. och jag tror att tillgången är gjord lagom till efterfrågan. synd bara på oss andra.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Varför i jösse namn vill man ha ett sådant tangentbord? Återkopplingen när man skriver är ju noll. Vanligen känner man sig med fingrarna var på tangentbordet man befinner sig, och omedvetet tittar man ibland ner på tangenterna för att "synkronisera" sig. Ett dylikt tangentbord torde inducera betydligt fler nertittar på tangentbordet eftersom känseln och proprioceptionen inte kan tala om var någonstans på tangentbordet som fingrarna befinner sig.

Det luktar "teknikmissbruk" lång väg. Bara för att en princip är möjligt, bygger på laser, etc, och är dyr, så betyder det inte att principen är bra. Membrantangenter är ett exempel. Touchskärmar är ett värre exempel. Detta är än mer värre.

Lätt och säga när man inte har provat det själv och kanske inte förstår vad den största målgruppen är. Jag använder inte den till skrivbordsdatorn för närvarande utan till min handdator och jag skulle inte kunna förstår hur man kan släpa runt på ett klumpigt vikbart tangentbord som man dessutom måste städa jämt och ständigt. Även om största målgruppen är smartphone och pocket pc användare fungerar den bra till skrivbordsdatorer utefter min erfarenhet.

Och tactile feedback är inte alltid bra för de som har problem med händerna vilket jag har. Att inte ha något motstånd alls i tangenterna är utmärkt för mig och bordet hålls även mycket renare.

Varje gång man trycker på en tangent klickar det till och jag har inga större problem med att hålla ögonen från tangentbordet. Det lär man sig efter ett tag men det kan hända att jag är skicklig.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

men det är ju inte så mkt för ett stort företag. Kan ju underlätta deras presentationer osv.

Visa signatur

MSI K8N NEO4, a64 3500+, 1024MB pc3200, Gainward 6600gt, 2*200 gb,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Varför i jösse namn vill man ha ett sådant tangentbord? Återkopplingen när man skriver är ju noll. Vanligen känner man sig med fingrarna var på tangentbordet man befinner sig, och omedvetet tittar man ibland ner på tangenterna för att "synkronisera" sig. Ett dylikt tangentbord torde inducera betydligt fler nertittar på tangentbordet eftersom känseln och proprioceptionen inte kan tala om var någonstans på tangentbordet som fingrarna befinner sig.

Det luktar "teknikmissbruk" lång väg. Bara för att en princip är möjligt, bygger på laser, etc, och är dyr, så betyder det inte att principen är bra. Membrantangenter är ett exempel. Touchskärmar är ett värre exempel. Detta är än mer värre.

Det verkar som att du aldrig satt en fot utanför ditt datorrum. Har du tänkt på att det kan vara ganska smidigt att bära med sig på en dosa i storlek av en mobiltelefon istället för att bära tangenbordet under armen? För touchsreenskärmar gäller samma sak, perfekt för GPS i bilen, båten osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Det verkar som att du aldrig satt en fot utanför ditt datorrum. Har du tänkt på att det kan vara ganska smidigt att bära med sig på en dosa i storlek av en mobiltelefon istället för att bära tangenbordet under armen? För touchsreenskärmar gäller samma sak, perfekt för GPS i bilen, båten osv.

jag tror att en sån där lasermojs kräver en plan yta, och vart hittar du det i t.ex bilen? Inte heller hittar jag någon plan yta i tunnelbannan, eller ute i gräset, eller... Enda stället jag kan tänka på är på nått café eller på en parkbänk (men parkbänkar brukar ju ha rätt smala plankor med relativt långa mellanrum, vilket inte gör det så bra). Ett alternativ är väl att ta med sig en plywoodskiva, men har inte idén dött då.
Näe, tack vet jag http://i.expansys.com/i/b/b139459.jpg

dagens oft?

edit: dessutom är det jävligt fult. Skärmarna är ju lika stora (små), även mellanslaget, ser ju sketa fult ut. Näe, jag väntar på Optimus keyboard om jag skall köpa. Men de kanske bara var ett koncept?

edit2: humor, eller serriöst? http://www.artlebedev.com/everything/vilcus/

Permalänk
Medlem

Idioti!

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Lätt och säga när man inte har provat det själv och kanske inte förstår vad den största målgruppen är. Jag använder inte den till skrivbordsdatorn för närvarande utan till min handdator och jag skulle inte kunna förstår hur man kan släpa runt på ett klumpigt vikbart tangentbord som man dessutom måste städa jämt och ständigt. Även om största målgruppen är smartphone och pocket pc användare fungerar den bra till skrivbordsdatorer utefter min erfarenhet.

Och tactile feedback är inte alltid bra för de som har problem med händerna vilket jag har. Att inte ha något motstånd alls i tangenterna är utmärkt för mig och bordet hålls även mycket renare.

Varje gång man trycker på en tangent klickar det till och jag har inga större problem med att hålla ögonen från tangentbordet. Det lär man sig efter ett tag men det kan hända att jag är skicklig.

Det som jag känner skulle störa mig med ett sådant tangenbord är svårigheten att hitta tillbaka till ursprungsfattningen (eller vad man ska kalla det). De små pluttarna på f och j hjälper mig att alltid hålla händerna rätt. Stör inte det, dvs man har inga riktlinjer för att hålla händerna på "rätt" ställe?

Tycker dock att detta skulle passa super på t ex mobiltelefoner med sms. Bara pluttar ut från telefonen på ett bord så skriver man 4 ggr så snabbt (kräver dock att sändaren blir lite mindre och smidigare). Där borde ju finnas en skitstor marknad, de nya mobilerna med minimalt qwerty-bord gör ju ingen glad. Om man inte är nils karlsson pyssling, vill säga...

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Discokungen

Hologramtangentbord hade ägt. Ett tangentbord som får plats i handen men kan projiceras på ett bord när det behövs och det känns precis som ett riktigt tangentbord. Synd bara att tekniken är en bra bit från att kunna göra något sånt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem

Vill ha!

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Det verkar som att du aldrig satt en fot utanför ditt datorrum. Har du tänkt på att det kan vara ganska smidigt att bära med sig på en dosa i storlek av en mobiltelefon istället för att bära tangenbordet under armen? För touchsreenskärmar gäller samma sak, perfekt för GPS i bilen, båten osv.

Nu råkar det vara så att den här tråden handlar om datortangentbord och inte liknande gränssnitt för mobiler eller GPS. Något som du och razor1394 verkar ha missat. Hans (razor1394) inlägg förtäljde inte varesig att han har problem med att skriva eller att han använder det projecerade tangentbordet på en handdator. Och som MooDHooDs så vist låter berätta är det inte gott om plana ytor i fält precis, så ett sådant där tangentbord faller platt jämte ett ihoprullningsbart dito.

Edit: Således skrev jag min kritik mot tangentbordet på felaktiga premisser. Men det jag sa gäller ju, om vi ser till PC-tangentbord och inte har något handikapp(?) som påverkar hur vi kan använda fingrarna.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D4
jag som inte ens kollar på tangentbordet när jag skriver

Precis! Bästa kommentaren hittills!

Sitta och stirra på de små färgglada tangenterna när man egentligen ska knattra ner text eller liknande.
Eller ni som lirar fps - brukar ni sitta och kika så att ni verkligen har kvar fingrarna på "WASD"?