AMD tappar marknadsandelar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Förvånande att så många som kan så lite är så snabba med att dömma ut.

Vad har AMDs köp med ATI med det här att göra? Tror ni att det stjäl kapacitet? Det sägs att AMD legat på latsidan. Folk är tydligen omedvetna om hur lång tid det tar att utevkla en ny arkitektur. 5 år brukar man räkna på.
Det har gått mindre än ett år och alla spyr galla på AMD. Det tog intel 7 år att kontra athlon fuyllt ut. P4 lyckades leda några månader endast innan den förlorade allt till A64. Men inte satt folk och dömde ut Intel så år 2000 för det va?

Och att AMD övergav socket 939. Ni ser det ur ett väldigt trångt perspektiv. Det handlar om promillen av konsumenterna som faktiskt skulle uppgradera till en 939 processor. Om ni tänker lite ur ett större perspektiv så kanske det underlättar. Ni måste se till helheten.

Mycket bra sagt Boris!
Jag instämmer fullt.

Många här har nog verkligen inte tänkt på hur liten andel vi entusiaster utgör av totalen. Just det här exemplet med 939-processorer och att AMD gjorde bort sig eftersom det var så många som skulle uppgradera om det fanns billigare processorer till 939, det stämmer förvisso. Många av oss entusiastser kanske, men det är knappast något som skulle ha hjälpt AMD ekonomiskt. Det var ett naturligt steg att börja utveckla en plattform för DDR2 och skulle de inte ha gått över till DDR2 hade det väl varit en jäkla gnäll på att de bara satt på DDR istället.

Som Boris också säger, många verkar tro att det tar ett år eller ett halvår att ta fram en helt ny processor utifall konkurrenten kommer med någon bättre. Så är verkligen inte fallet. Nog tror jag att AMD har full koll på vad de gör, det är ju inte precis några snorungar som sitter på forum hela dagarna som är med och beslutar och utvecklar AMDs processorer och tur är väl det

Sen att det florerar rykten om att Intel bara väntar på AMDs nysläpp för att själva sedan kontra med en helt ny färdigutvecklad cpu för att ännu en gång konta och slutligen konkurrera ut AMD ekonomiskt får vi ju se om det stämmer.
Låt oss hoppas på att så inte är fallet, att de har en värsting som ligger och väntar bara, själv tror jag inte alls på de ryktena. Men en sak är säker, Intel är ju ett jätteföretag som hela tiden kommer att ha processorer i toppskiktet och som man förmodligen kommer att få räkna med ett tag till

AMD tappar marknadsandelar = AMD kommer konka, HAHA knappast!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Mycket bra sagt Boris!
Jag instämmer fullt.

Många här har nog verkligen inte tänkt på hur liten andel vi entusiaster utgör av totalen. Just det här exemplet med 939-processorer och att AMD gjorde bort sig eftersom det var så många som skulle uppgradera om det fanns billigare processorer till 939, det stämmer förvisso. Många av oss entusiastser kanske, men det är knappast något som skulle ha hjälpt AMD ekonomiskt. Det var ett naturligt steg att börja utveckla en plattform för DDR2 och skulle de inte ha gått över till DDR2 hade det väl varit en jäkla gnäll på att de bara satt på DDR istället.

Som Boris också säger, många verkar tro att det tar ett år eller ett halvår att ta fram en helt ny processor utifall konkurrenten kommer med någon bättre. Så är verkligen inte fallet. Nog tror jag att AMD har full koll på vad de gör, det är ju inte precis några snorungar som sitter på forum hela dagarna som är med och beslutar och utvecklar AMDs processorer och tur är väl det

Sen att det florerar rykten om att Intel bara väntar på AMDs nysläpp för att själva sedan kontra med en helt ny färdigutvecklad cpu för att ännu en gång konta och slutligen konkurrera ut AMD ekonomiskt får vi ju se om det stämmer.
Låt oss hoppas på att så inte är fallet, att de har en värsting som ligger och väntar bara, själv tror jag inte alls på de ryktena. Men en sak är säker, Intel är ju ett jätteföretag som hela tiden kommer att ha processorer i toppskiktet och som man förmodligen kommer att få räkna med ett tag till

AMD tappar marknadsandelar = AMD kommer konka, HAHA knappast!

Nu är det väl ingen som hävdat att AMD inte skulle gått över till DDR2-plattform.
Det som efterlystes var att man skulle tillgodosett behovet av 939-prollar en stund till.
Rent affärsmässigt så är det en fördel att sälja lite än just ingenting, dvs fånga upp det fåtal som nu skulle vilja köpa en 939 X2 av den häftigare kalibern.
För som jag och många med mej redan sagt, finns det ingen X2-propp till 939 i dagsläget, så byter man hellre till ett C2D-system när man ändå måste byta ut hela plattformen. Detta ser iaf jag som en strategimiss av AMD..
Antagligen var man så säker på att AMD-användarna var så inne på AMD att dom köpte det nya konceptet rakt av liksom vissa skribenter på detta forum, fast nog borde AMD ha uppmärksammat att intel hade fördel redan med sin C2D tycker man.

Angående konka och AMD tror jag nog inte är någon större fara, men det är ett litet företag om man jämför med intel, och intel skulle nog mycket väl kunna prisdumpa rejält en längre tid och på så sätt ta kol på AMD. Dock är det då inget jag önskar.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
hmm 939.. det känns som om jag missat flera generationer med processorer, då jag sitter med en athlon xp 2400+ på ett socket a moderkort .D

ska bli kul att se amd's svar på c2d.. bara dom får ut den på riktigt och inte bara snackar !

Nej du ska inte jämföra agenda och alla de andra kommande processorerna från AMD med C2D utan med Intels nästa generation av processorer

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maus64
Lägga ner processortillverkningen? Vilket nonsens. AMD har aldrig varit i bättre position än nu och ännu bättre lär det bli när de nya produkterna kommer ut. Tvivlar inte en sekund på att AMD repar sig.

Har de aldrig varit i bättre position? Seriöst, man kan ju säga att ett glas med vatten är halv-fullt eller halv-tomt, men att säga att AMD är bortom att bara se saken ur en positiv synvinkel. Eller du kanske vet något som ingen annan vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av riddim
Har de aldrig varit i bättre position? Seriöst, man kan ju säga att ett glas med vatten är halv-fullt eller halv-tomt, men att säga att AMD är bortom att bara se saken ur en positiv synvinkel. Eller du kanske vet något som ingen annan vet?

Jag har set och läst om AMDs utveckling sedan tiotal år tillbaka. Allt finns på nätet och konkat har AMD gjort ett otal gånger i analytikernas ögon. Men som du ser så står de kvar. Kan du nämna mig en enda sak som visar att AMD står på stupets tröskel?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av riddim
Har de aldrig varit i bättre position? Seriöst, man kan ju säga att ett glas med vatten är halv-fullt eller halv-tomt, men att säga att AMD är bortom att bara se saken ur en positiv synvinkel. Eller du kanske vet något som ingen annan vet?

Allt är inte benchmarks. AMD har aldrig varit så stora som företag med de fördelar (och nackdelar) det innebär. Att dom ligger under lite nu innebär inte att dom är dåligt till som företag. När dom ledde stort över intel med A64 2003 låg dom mycket sämre till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Allt är inte benchmarks. AMD har aldrig varit så stora som företag med de fördelar (och nackdelar) det innebär. Att dom ligger under lite nu innebär inte att dom är dåligt till som företag. När dom ledde stort över intel med A64 2003 låg dom mycket sämre till.

Så sant sagt. Det är mer och mer att företag, organisationer och myndigheter inom stater tar hänsyn till energiaspekten. Ju billigare elektroniken blir desto mer avgörande blir produktens energikostnader. Med bättre prestanda per watt kommer AMDs förutsättningar bli bättre inom alla segment. Men Intel står inte heller still så det ska bli intressant att se vem som lyckas bättre på den punkten.

Permalänk

Hela R600 serien förväntas ju släppas i nästan månad vilket kommer innebära ett stort lyft för ATI och därmed AMD. När de sen fått ut K10 också så kommer det nog vända.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Allt är inte benchmarks. AMD har aldrig varit så stora som företag med de fördelar (och nackdelar) det innebär. Att dom ligger under lite nu innebär inte att dom är dåligt till som företag. När dom ledde stort över intel med A64 2003 låg dom mycket sämre till.

Ett företag skall växa annars somnar det in & självdör, däremot får det inte växa så fort så det växer ut byxorna det är inte bra heller.. det som hänt är att AMD har förmodligen lite för många järn i elden just nu.. men konka? nej det tror jag lika mycket på som att WM-58 faktiskt genomfördes..

AMD finns & kommer att finnas ett bra tag till..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maus64
Jag har set och läst om AMDs utveckling sedan tiotal år tillbaka. Allt finns på nätet och konkat har AMD gjort ett otal gånger i analytikernas ögon. Men som du ser så står de kvar. Kan du nämna mig en enda sak som visar att AMD står på stupets tröskel?

Nä, absolut inte. AMD är inte ute ur leken på något vis, men att säga att de aldrig haft en bättre position på marknaden än nu är ju en redig överdrift.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Allt är inte benchmarks. AMD har aldrig varit så stora som företag med de fördelar (och nackdelar) det innebär. Att dom ligger under lite nu innebär inte att dom är dåligt till som företag. När dom ledde stort över intel med A64 2003 låg dom mycket sämre till.

Nä, allt är inte benchmarks. Om man ser till marknadsandelar så krymper AMD. Detta även på företagssidan. Detta kan och är inte fördelaktigt för AMD oavsett hur det såg ut för tio år sedan.

Edit:Såg inte -Boris- inlägg först

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av riddim
Nä, absolut inte. AMD är inte ute ur leken på något vis, men att säga att de aldrig haft en bättre position på marknaden än nu är ju en redig överdrift.

Nä, allt är inte benchmarks. Om man ser till marknadsandelar så krymper AMD. Detta även på företagssidan. Detta kan och är inte fördelaktigt för AMD oavsett hur det såg ut för tio år sedan.

Edit:Såg inte -Boris- inlägg först

För några år sedan när AMD's prestandaövertag var som störst hade AMD ändå svårt att öka sina marknadsandelar nämnvärt. Det var först efter AMD's stämning av Intel som det började hända lite. Dell var t.ex. en stor spelare som inte sålde AMD. Numera är det inte lika lätt för Intel att stänga ute AMD genom att ge t.ex. Dell fördelar med villkor att de inte säljer AMD. I stället har vi fått ett priskrig som gynnar oss konsumenter.

Permalänk
Hedersmedlem

Den här tråden har väl i och för sig ebbat ut, men jag undrar om de som tycker att köpet av ATI var mindre lyckat har uppmärksammat de nya mATX moderkorten som nu finns på marknaden och som bygger på AMD R690G + SB600. Förutom att chipset ger bättre grafisk prestanda än konkurrenterna så har det andra fördelar också:
- chipset är svalt (ingen nyhet, mer en fortsättning på tidigare chipsets arv)
- HDMI integrerat på moderkortet

För ett HTCP bygge är jag tveksam till att det just nu finns något bättre alternativ än AMD R690G + SB600 (det tycks inte som om Sweclockers nämnt något om dessa moderkort, eller så har jag helt missat det).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Den här tråden har väl i och för sig ebbat ut, men jag undrar om de som tycker att köpet av ATI var mindre lyckat har uppmärksammat de nya mATX moderkorten som nu finns på marknaden och som bygger på AMD R690G + SB600. Förutom att chipset ger bättre grafisk prestanda än konkurrenterna så har det andra fördelar också:
- chipset är svalt (ingen nyhet, mer en fortsättning på tidigare chipsets arv)
- HDMI integrerat på moderkortet

För ett HTCP bygge är jag tveksam till att det just nu finns något bättre alternativ än AMD R690G + SB600 (det tycks inte som om Sweclockers nämnt något om dessa moderkort, eller så har jag helt missat det).

Intressant att du tar upp det. Satt precis och tänkte på hur lite dessa synts av.

Permalänk
Medlem

Kikar på dom med om man betänker att en x2 3600+ + en mammaplanka med nämnda chipset & att man kan hitta 2x1GB pc5400 minnen för drygt 860:- så kan man få en fin liten maskin.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless