För och Nackdelar i M$ och Linux!

Permalänk

För och Nackdelar i M$ och Linux!

Tjenare!

Tänkte starta en lite tråd om vilka bra fördelar det finns i Os'en

Linux däremot är ju igentligen en massa OS men som sagt det finns guldkorn här och var och en del rediga felsteg.

Alla OS nämns inget ueblir eller så.

Reglerna är enkla:

* Skriv vilket OS det gäller
* Nämn om det är standad eller något plugin
* Förklara så att både den inbitne och svensson förstår
* Kom inte med något skit som kul/tråkig tråd utan bidra med dina erfarenheter

* Förslag på någon regel?

Börjar lite smått med att nämna att Ubuntu 7.04 , 6.06lts som iaf jag testat har en smart funktion med att minimera alla fönster på engång via ett knapptryck i aktivitets fältet.
Finns visseligen att man kan stänga grupper i MS med men inte lika effektivit
Gillar även att öppnar men en hemsida och sedan en till så hamnar de i en "grupp" och man kan stänga alla via ett knapptryck eller shifta utan att gå ner o vända i aktivitetsfältet eller tabba

Lite nackdelar är att man får göra det litepersonligt sitt linux för att det ska flyta men nog mer en vana isf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Fördel med alla *nixsystem: Ett riktigt shell med otroligt kraftfulla verktyg.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ubuntu linux 7.04
{standard} det är smidigt att ansluta till andra datorer via ssh, dvs klicka på en ikon på skrivbordet så kommer jag åt mina filer som jag har i skolan.
{standard] autouppdate av alla program som man installerat via ubuntus programförråd, dvs man slipper uppdatera enskilda program var för sig.
{standard} enkelheten i att installera extra multimediacodecs, när man spelar upp en fil första gången och man inte har rätt codec inlagt så frågar datorn om man vill installera detta.
{standard} bättre installation av operativsystemet, när man installerar ubuntu kan man surfa och använda datorn till annat. Man måste inte ha tillgång till diskettstation för att nå suspekta drivrutiner till ex sata.
{extra} beryl, så man får alla trevliga grafiska effekter som ex skala (motsvarande expose i mac osx), zoom av skrivbordet etc.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Fördel med Win: De allra flesta spel utvecklas till detta OS.

EDIT: kanske skulle skrivit "dessa" istället för detta...

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Windows * = Spel är alltid (99.9%) gjorda för denna plattform.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Windows

Stöd för alla möss och tangentbord speciellt logitech serien.

________________________________________________

Linux

Perfekt bootloader
Snabbt
Beryl
Allmänt skönare

Synd att linux inte stöder G15 och Mx rev.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Windows

Inget pill med kärnor, kompilering eller annan skit.
Man kan använda datorn till program istället för att optimera sitt OS.

Permalänk

Re: För och Nackdelar i M$ och Linux!

Citat:

Börjar lite smått med att nämna att Ubuntu 7.04 , 6.06lts som iaf jag testat har en smart funktion med att minimera alla fönster på engång via ett knapptryck i aktivitets fältet.

den funktionen finns väl ändå i windows också sedan länge? ---> win+d

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Re: Re: För och Nackdelar i M$ och Linux!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
den funktionen finns väl ändå i windows också sedan länge? ---> win+d

eller sa hogerklickar du bara vid startfeltet och valjer minimera alla fonster eller vad det nu star

Permalänk
Medlem

För det fösta så vill jag säga att det finns som standard en "Visa Skrivbord" ikon i aktivetetsfältet, enda sen Windows 98, som minimerar allt. Även Windows+D gör detsamma.

Windows (XP)
+ Stödjer allt
+ Alla vettiga program/spel finns till detta
+ Väldigt snyggt och stilrent
+ Renderar font väldigt snyggt
+ Väldigt snabb 2D prestanda i "fönstersystemet"
+ Hela AD/Domän/DC triologin..
+ Installera din setup.exe, sen är programmet klart att användas
+ Katalogstruktur som tilltalar människans tänkande (C:\Program\MSN)
- Måste ha drivrutiner till vartenda sak ungefär.
- Känsligt mot krångel, meck, virus osv.
- Kass som vettig server
- "Tråkigt"

Linux (Ubuntu/Debian)
+ Stabilt
+ Resurssnålt (iaf. debian utan X)
+ Bra som server
+ Mycket inbyggda drivrutiner följer med kernel
+ Det är UNIX-likande i botten
- UNIX filsystem-layout är obergipligt för den icke tekniskt-laggda.
- Helt för många distar och förvirring
- Linux är väldigt hypigt, lite ostabilt i utvecklingen
- Lev med kernel-drivrutinerna, eller glöm att få igång din hårdvara
- X är långsamt och laggigt
- X har hemsk font-rendering, vet inte var min skärmyta blir av, känns som man hamnar i 1024x768 bara för allt är så 'stort'.
- Lev med en gammal sunkig version från repo'n eller kompilera själv.

Permalänk

Re: Re: För och Nackdelar i M$ och Linux!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
den funktionen finns väl ändå i windows också sedan länge? ---> win+d

jo jag sa att den fanns men inte i en smidigfunktion.. har häldre en liten icon nere i fältet isf..

Dock en msart grej med WMP 10? är att man kan minimera den i aktiviters fältet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Linux: Gratis
Windows Vista i vettig version: kostar skjortan, byxorna, skorna, tröjan och halva bohaget. Och nej, det är inte "gratis" när det följer med di ndator vid köp.

Windows: Spel från riktiga spelstudios
Linux: Spel från glada amatörer
Spelkonsoler: gjorda för att spela på

Windows: Det sista IT-valet du någonsin gör - all programvara är skräddarsydd för att låsa in dig i Windows.
Linux: Öppet system.

Vad du själv väljer: det du trivs med!

Permalänk
Medlem

Ja den största anledningen varför man fortfarande sitter och tröskar på win är väl enkelheten och att alla spel släpps till win.

Tänkte ja skulle teste lite linux på min andra ws så kanske man lär sej det lite.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Linux:
+ Jag slipper bryta mot lagen.
+ Säkrare
+ Riktigt konfigurerbart, jag vill inte ha mitt system som andra bara för att det passar 95% av befolkning.
- Onödigt krångligt ibland.
- Finns inte alltid gui-program till allt, för varje behöv skall det finnas ett gui och cli alternativ (och helst ett Qt/gtk alternativ).

Windows:
+ It just works (TM)
- Drivers...
- Inställningar sparas i binära filer och inte textfiler.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Jag älskar att trådtiteln stavar MS med dollartecknet...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
jo jag sa att den fanns men inte i en smidigfunktion.. har häldre en liten icon nere i fältet isf..

Dock en msart grej med WMP 10? är att man kan minimera den i aktiviters fältet

Eh den där ikonen (som gör samma sak som win+d) har funnits i quicklaunch-listen sedan typ win 98.

*nix-system: Katalogstrukturen är mer standardiserad, det är rätt enkelt att förstå var programmen ligger osv. I win så har de program-mappar, men slänger in onödiga filer i windowsmappen också och typ avinstallationsprogrammen ligger där. Allt är lite huller om buller. Sen så är ju pakethanteringessystemen (nu talar jag väl mer om FreeBSD) bra då det gör ett enhetligt system. Är det inte någon som är trött på alla hundra olika auto-update-program i windows som gärna ligger och kör för att kolla om finns någon ny uppdatering till just det programmet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Är det inte någon som är trött på alla hundra olika auto-update-program i windows som gärna ligger och kör för att kolla om finns någon ny uppdatering till just det programmet.

Enormt, det är skjut jobbigt. Alla dessa "update-agents" som påminner en om när de finns någon ny version ute av varteda lilla småsak, skulle funnits någon enhetligt.

Permalänk

Linux:

+Bra för mig på servrar (finns ju *bsd och win alternativ, men debian är bra nog för mig?
+Stabilt
+Lätt att sköta och ha igång, ett enhetligt system för underhåll av alla applikationer.
+Pakethanteringssytemen, älskar apt. Så behagligt att apt-get'a om man jämför med windows idiotiska "next,next,next,next" procedur.
+Opensource. Jag är inte brydd om just (L)GPL(2) eller något sånt, utan det är bara skönt när allt är gratis och öppet.
+Inga virus.
-Brist på spel.
-Brist på enkelhet när det gäller vissa config saker.
-Avsaknad av stöd för vissa saker.

Windows:
+Det funkar ofta(st) bra, enkelt att installera.
+Spelen designas för denna plattform.
+Många (läs: nästan alla) produkter på marknaden har överlägset stöd för windwos gentemot linux.

-Man är mindre fri när det gäller olika fönsterhanterare och dyl.
-Virusen härjar fritt.
-Många småprogram är shareware, ovanligt med opensource inom windows.
-Systemkraven, linux är mer skalbart än windows.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Enormt, det är skjut jobbigt. Alla dessa "update-agents" som påminner en om när de finns någon ny version ute av varteda lilla småsak, skulle funnits någon enhetligt.

Håller med det är sjukt jobbigt. Det slipper man i linux.
btw så läste jag för länge sen att det skulle komma en funktion för vista som tredjeparts program skulle kunna stödja och som då skulle kunna skötta patchning av program.
Men den funktionen kom alltså inte ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
...
- UNIX filsystem-layout är obergipligt för den icke tekniskt-laggda.
...

Helt tvärtom. Jag håller verkligen inte med. Vad kan vara obegripligt med att alla exe filer ligger samlade i en eller två kataloger? Alla docs ligger på ett annat ställe? I windows ligger exefilerna i massa olika kataloger. Samma sak med docsen. etc. Kolla i ett stort windows nätverk, där är fullt med olika datorer och allting är helt rörigt. Och går du till ett annat företag så är allting annorlunda strukturerat där. I Unix lägger man alla filer av samma typ i en katalog. I windows skapar man en katalog för varje program och lägger allt programrelaterat däri. Så man har massa olika exefiler, en för varje program, i varje katalog. Detta leder till en del nackdelar.

Ett stort Unix nätverk ser precis ut som hemma hos din lilla burk. Det är samma filstruktur överallt. På FreeBSD, Linux, Solaris, etc.
(Nu är inte alla Unix _helt exakt_ likadana, men i stort sett är de likadana. Man känner igen sig direkt och hittar rätt, oavsett om man sitter vid Solaris, Linux, etc).

Permalänk

Windows XP 32/64

+ stabilt
+ har mycket bra stöd för ordentliga proprietära program och spel
+ lättanvänt
+ fungerar med oerhört mycket hårdvara
- för lite drivrutiner inkluderade, en mentalitet där man måste ladda ner alla drivrutinerna separat från tillverkarna i efterhand eller slipstreama i förväg
- uppdateringar ökar os:et storlek istället för "in med det nya och ut med det gamla"
- skapligt fult gränssnitt men det fungerar
- registret ex är ett kaos när man installerar/avinstallerar mycket program
- kräver tredjepartsprogram för att rulla någorlunda (antivirus, antispyware, brandvägg, registerrensning), har en mentalitet där man bygger ett stort hus ganska taskigt och lägger vakter framför hålen istället för att reparera huset och göra det starkare
- kräver defragmentering av diskarna efter ett tag
- stängd källkod
- dåligt optimerad jämförd med Gentoo
- dålig minneshantering
- oerhört stängd miljö, man känner sig kedjad på något sätt, går inte att ändra så mycket
- osäkert, går inte att verifera så mycket heller förutom det som händer med tanke på att källkoden är stängd
- ingen central pakethanterare
- kostar pengar
- dålig support (min erfarenhet)
- dåligt med inkluderade program och verktyg
- ingen möjlighet att välja vad man vill installera under installationen
- ingen "always on top" som standard
- respekterar inte andra operativsystem utan skriver bara över mbr när det installeras
- dåliga inkluderade filsystem och dåligt stöd för alternativa filsystem
- licensavtalet är ett skämt
- admin som standard efter installation
- buggigt
- Genuine advantage

Sabayonlinux 32/64

+ bra optimerad om man vet vad man gör
+ öppen källkod, man kan ändra och dona hur man vill
+ bra support
+ hyffsat säkert
+ modulärt
+ sjysst ideologi i bakgrunden
+ många inkluderade drivrutiner
- ostabilt
- för mycket bråk mellan utvecklare
- grisig kod
- ingen möjlighet att välja vad man vill installera under installationen
- tar mycket utrymme
- lätt att sabba installationen

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB