Permalänk
Medlem

Dgl-4300 vs Dir-655

Hej

Jag har funderingar på vilken router som är bäst för 100/100 genom wan.

Dgl-4300 verkar vara en populär men frågan är hur pass stabil den verkligen är.

Har sett att Dir-655 verkar prestera bättre:
http://www.dlink.com/products/DIR-655/snb-charts.asp#lan

Den har även 300mbps på det trådlösa nätverket. Men är det ingen mer skillnad? Är den inte stabilare eller något?

Jag undrar om det finns en router där ute som verkligen klarar av torrent på flera datorer samtidigt eller om man måste ha en riktigt dator för det jobbet.

En fråga som inte riktigt hör ditt men ändå. Varför kan dom inte tillverka en router som är lika bra som en gammal p2:a på att routra traffic och inte krashar eller nåt?

Mvh Viktor Lindgren.

EDIT: Dir-655 verkar släppas den 24:e på komplett: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331590

På inwarehouse den 23:e och är lite billigare: http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1193613&ReferId=36

Permalänk
Medlem

Dom datumen har flyttats fram i flera omgångar på grund av att Dlink har svårt att leverera 655:an så lita in för mycket på datumen.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är inte datumet utan VAD den klarar av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Det viktigaste är inte datumet utan VAD den klarar av.

Jo det är klart, men jag kommenterade bara datumen. Så att du inte räknar med att den ska komma i lager då.

Permalänk
Medlem

Nu har komplett den i lager! 50-99st!

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331590

Och det är dessutom veckans erbjudande nu på datorbutiken.com:

https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Är Dir-655 ett bättre val än dgl-4300 ?

Permalänk
Medlem

DIR-655 skulle jag köpt om jag hade 100/100.

Permalänk
Medlem

4300 är ju rocksolid. Stabil som fan men då pallar den ju bara ~90Mbit.

Jag skulle helt klart köpt en 655 specielt nu när datorbutiken har kampajn. Tror inte du får sämre prestanda än 4300 och den är ju knappst dålig.

Sen vore det ju kul om någon kunde berätta för oss andra om vad den verkligen pallar.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag fick min DIR-655 från Komplett idag

Har bara testat TPTest 3.12 lite snabbt

Uppkopplingen är Telia Fiberlan 100/10

Permalänk
Medlem

Oj det var bra resultat.

Hur upplever du stabilteten på den? Testa maxa din lina med torrent några timmar så vet du hur bra den är.

Har denna ALLT som DGL-4300 har? ex gaming funktionen gamefule?

Permalänk
Medlem

Får jag fråga en sak angående DGL-4300. Ni säger att den "bara" klarar 90 mbit/s. Gäller detta endast den trådlösa biten, så att den klarar mer om du kör genom kabel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
Får jag fråga en sak angående DGL-4300. Ni säger att den "bara" klarar 90 mbit/s. Gäller detta endast den trådlösa biten, så att den klarar mer om du kör genom kabel?

Hur fasen ska du få ut 90Mpbs ur 802.11g? Även om den är märkt 108Mbps kan du glömma det

90Mbps är vad du får ut mellan WAN och LAN port. Internt mellan LAN-portarna är den betydligt snabbare ;).

Permalänk
Medlem

Kan inte så avancerade ord, tyvärr. Men som jag förstår så klarar routern min hastighet om jag kör med kabel hela vägen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
Kan inte så avancerade ord, tyvärr. Men som jag förstår så klarar routern min hastighet om jag kör med kabel hela vägen?

Alla som du sitter i ditt nätverk har du 100mbit till och väldigt nära det får du ut i praktiken om vi pratar kabel. Har du trådlst är det 108mbit i teorin mellan din router och din dator. Däremot i praktiken kommer du ALDRIG upp i den hastigheten. Du ska vara glad om du ens får hälften.

Sedan från routern som kopplar samman ditt nätverk mot självaste internet är det olika vad man får, DGL-4300 ska klara av att hantera upp till 90mbit mellan internet och ditt lokala(interna) nätverk, medans denna enligt tester ska klara 266mbit.

Dir-655 ska dock ha 300mbit i teorin trådlöst. Jag tror det är långt ifrån det man får i praktiken.

Hoppas du förstod nu utan några krångliga ord.

Självaste huvudfrågan är vad Dir-655 pallar i praktiken under hårdbelastning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Alla som du sitter i ditt nätverk har du 100mbit till och väldigt nära det får du ut i praktiken om vi pratar kabel.

Om du pratar om Dlink 4100/4300 så har de gigabit nätverk(LAN).

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Oj, glömde det. Du har rätt Bugg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Oj det var bra resultat.

Hur upplever du stabilteten på den? Testa maxa din lina med torrent några timmar så vet du hur bra den är.

Har denna ALLT som DGL-4300 har? ex gaming funktionen gamefule?

Tjena!

Nej den har inte gamefuel. Den har en QOS engine där man kan gör massa inställningar.

" Use this section to configure D-Link's QoS Engine powered by StreamEngine™ Technology. The QoS Engine improves your online gaming experience by ensuring that your game traffic is prioritized over other network traffic, such as FTP or Web. For best performance, use the Automatic Classification option to automatically set the priority for your applications.
"

Jag har kört torrents hela dygnet utan problem. Jag är väldigt nöjd än så länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davvan
Jag fick min DIR-655 från Komplett idag

Har bara testat TPTest 3.12 lite snabbt

http://pici.se/pictures/6bhest.jpg

Uppkopplingen är Telia Fiberlan 100/10

Inte mer ...???
Jag har en 3 år gammal ASUS SL500 - den ger som bäst 94-95 Mbit ner och runt 84-85 Mbit upp. Har stadsnätsfiber Sollentuna (100/100 FD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
Inte mer ...???

Det är tptest som flaskar och inte routern skulle jag tippa på.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Håller med. Du får säkert mer med torrent där det är flera anslutningar.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om antal simultana connections spelar någon som helst roll vid tex bittorrent-trafik? 120 st för DGL-4300 vs 180 st för DIR-655

http://smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaq
Någon som har koll på om antal simultana connections spelar någon som helst roll vid tex bittorrent-trafik? 120 st för DGL-4300 vs 180 st för DIR-655

http://smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,...

Det står ju att DGL-4300 har 180 och DIR-655 har 120
???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
Det står ju att DGL-4300 har 180 och DIR-655 har 120
???

Min fråga är om detta spelar någon som helst roll i realiteten? jag spontant har svårt att se att man kommer tjäna något konkret på att ha fler än 120 simultana connections men jag har åas dålig koll på hur bittorrent-trafik funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaq
Min fråga är om detta spelar någon som helst roll i realiteten? jag spontant har svårt att se att man kommer tjäna något konkret på att ha fler än 120 simultana connections men jag har åas dålig koll på hur bittorrent-trafik funkar.

Om det betyder antal anslutna IP:s till datorn så blir det inte så lätt med torrent.. Det går ju lätt över 100 när man tittar med Netlimiter.

Permalänk
Medlem

Åfan. Tack för svaret!

Permalänk

Min 4300 kraschar direkt jag drar igång några väl seedade torrents i utorrent... Det är inte att tänka på att försöka köra över 100 samtidiga uppkopplingar. Sitter på BBB 100/10 vilket ger 100 hem rätt ofta, och runt 17 ut. Bra tryck, tror att det är nån kompensation för TV också, har sett att jag får såna paket när jag kör syslog daemon.

När den kraschar så svarar själva routern på WAN-porten men all trafik in och ut på LAN är låst. Enda som hjälper är att logga på utifrån och boota om (förutom att rycka strömsladden såklart).

Har låst utorrent på max 50 anslutningar nu, det verkar fungera. Har hellre en stabil router med lägre hastighet än en snabb som dör inom några minuter.

Permalänk
Medlem

jag har webserver, torrent, emule, dc, webradio, bnc, ip camera, samt xbox och 2 datorer hemma och jag kör allt på en dgl - 4300 allt funkar prima, har aldrig varit med om en så bra office router som denna... tyvärr är ju routers lite av en "gamble" när man köper dom, efter som dom skiljer sig väldigt mkt från varje exemplar, det första exemplaret av dgl-4300 jag hade klarade inte heller köra torrents om den öppnade för många anslutningar men jag bytte och nu funkar det prima...

Permalänk
Medlem

köpte min DGL-4300 när den var ny har haft den i minst 2 år nu och den har alldrig strulat har 100/100lina med ftp torrentburk 2 datorer allt i allo mycket nerladdningar så som dc mm + bågra andra datorer, ip telefoni har 4+4 portar till den använder 9o.
Och den klarar av 94mbit tror även det var där DIR-655 sa stop.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5972&page=9

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk
Medlem

Det stämmer inte riktigt att DIR-655 tar stopp vid 94Mbit. De skriver själva att det är på 94Mbit som deras switch tar stopp, vilket ger en antydan om att det är den faktiska hastigheten på deras internetlina som tar stopp. Min DIR-655 klarar 100Mbit/s åt båda hållen samtidigt, jag har själv testat det.

Permalänk
Medlem

Min maxar 10/10 Mbit åt båda hållen - i µTorrent förstås.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe