Inget mer Windows XP efter 2007

Permalänk

Trusted computing?

Jag ville ha XP64 till mitt nya system/workstation som jag nyss beställde , men det gick naturligtvis inte för sig.

Okey tänker jag då , då är man ju tvingad till Vista som jag inte ville gå över till före en SP1 uppdatering.

Så har vi ju det här med DRM och kommande Trusted computing-shit. Vem fan gillar DRM och liknande? inte jag i alla fall.

Jag har inte hållit på med någon Piratverksamhet eller kör med piratkopierade grejor så den saken är jag inte orolig för.

Ser tyvärr att jag har en plug-in som lika väl kan köpas loss men det som bekymmrar mig är utvecklingen vi går i mot.

Jag är allergisk mot all form av övervakning , och nu läser man att vissa i Riksdagen vill införa elektronisk övervakning liknande Echelonsystemet här i Sverige också.

Lägger man i hop alla dessa kommande övervakningssystem med Trusted-computing , DRM , Kameror , Echelon och annan skit så har jag fått nog.

Va fan håller frimurarna på med? de försöker att införa ett totalitärt övervakningssamhälle mitt framför ögonen på oss och ingen säger ett skit.

Nää! det är fan dags för en Revolution där vi sliter ut dessa galningar från deras positioner och låter de springa gatlopp för att sedan hängas i lyktstolparna!

Jag vill i alla fall inte övervakas! , även om jag nu ser mig som en laglydig medborgare med rent mjöl i påsen så skrämmer dessa Gestapofasoner mig oerhört mycket. Det är fan mig dags att någon sätter ned foten och säger i från - är ni med?

Nää trodde inte det heller - här går vi som en skock dumma får som är hjärntvättade och som går i gång på allsköns teknologiska leksaker som man hänger framför ögonen på oss.

Vi har blivit teknologiknarkare som måste få vår fix . Detta utnyttjas naturligtvis av dessa skrupelfria människor som vill göra oss till zombies . Fan! jag kan ju knappt vänta tills jag får pilla och ratta på mitt nya system - min nya leksak kommer att göra mig härligt euforiskt lycklig den första tiden - I'm a Junkie , I know!.

Ge mig Vista! ge mig vad fan som helst som är teknologiskt och som lyser eller blinkar! ge mig min drog! - men ge fan i mitt privatliv! - låt mig vara en "FRI" människa - hör ni det POLITIKER/FRIMURARE?!

Permalänk

Om du köper DRM skyddad musik från nätet så är det väll enda gången man använder just DRM eller ?

Det är ju inget som ligger med överallt i själva systemet och bevakar varenda fil du lägger till och tittar om den är laglig eller inte.

Om nu bara DRM stödet finns i Windows Media Player så är det ju enkelt att bara ge fan i att använda just det programmet om man nu är så rädd för DRM.

Skydden mot piratkopiering så som DRM och aktiveringen av Windows MM kom till bara för en enda sak och det var för att minska antalet piratkopierade Program, Film & Musik.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Avstängd

Är inte det såna skydd som redan är knäckta?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Re: Trusted computing?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Jag ville ha XP64 till mitt nya system/workstation som jag nyss beställde , men det gick naturligtvis inte för sig.

Okey tänker jag då , då är man ju tvingad till Vista som jag inte ville gå över till före en SP1 uppdatering.

Så har vi ju det här med DRM och kommande Trusted computing-shit. Vem fan gillar DRM och liknande? inte jag i alla fall.

Jag har inte hållit på med någon Piratverksamhet eller kör med piratkopierade grejor så den saken är jag inte orolig för.

Ser tyvärr att jag har en plug-in som lika väl kan köpas loss men det som bekymmrar mig är utveckingen vi går i mot.

Jag är allergisk mot all form av övervakning , och nu läser man att vissa i Riksdagen vill införa elektronisk övervakning liknande Echelonsystemet här i Sverige också.

Lägger man i hop alla dessa kommande övervakningssystem med Trusted-computing , DRM , Kameror , Echelon och annan skit så har jag fått nog.

Va fan håller frimurarna på med? de försöker att införa ett totalitärt övervakningssamhälle mitt framför ögonen på oss och ingen säger ett skit.

Nää! det är fan dags för en Revolution där vi sliter ut dessa galningar från deras positioner och låter de springa gatlopp för att sedan hängas i lyktstolparna!

Jag vill i alla fall inte övervakas! , även om jag nu ser mig som en laglydig medborgare med rent mjöl i påsen så skrämmer dessa Gestapofasoner mig oerhört mycket. Det är fan mig dags att någon sätter ned foten och säger i från - är ni med?

Nää trodde inte det heller - här går vi som en skock dumma får som är hjärntvättade och som går i gång på allsköns teknologiska leksaker som man hänger framför ögonen på oss.

Vi har blivit teknologiknarkare som måste få vår fix . Detta utnyttjas naturligtvis av dessa skrupelfria människor som vill göra oss till zombies . Fan! jag kan ju knappt vänta tills jag får pilla och ratta på mitt nya system - min nya leksak kommer att göra mig härligt euforiskt lycklig den första tiden - I'm a Junkie , I know!.

Ge mig Vista! ge mig vad fan som helst som är teknologiskt och som lyser eller blinkar! ge mig min drog! - men ge fan i mitt privatliv! - låt mig vara en "FRI" människa - hör ni det POLITIKER/FRIMURARE?!

Vad menar du med att du inte kunna få XP64? Finns ju att köpa OEM licens på dustin med SP2 och svensk mui.

Permalänk
Avstängd

Komplett säljer både Windows XP Pro och Windows XP 64. Längst ner
http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10339

eller så menade han att han inte fick XP64 förinstallerat med ny dator

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Komplett säljer både Windows XP Pro och Windows XP 64. Längst ner
http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10339

eller så menade han att han inte fick XP64 förinstallerat med ny dator

Nää! - jag kunde inte få XP64 med den nya datorn sa dessa jävla smurfiga frimurare!

Och jag är för snål för att köpa ett ex nu när jag får det där jäffla hasta la Vista

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Nää! - jag kunde inte få XP64 med den nya datorn sa dessa jävla smurfiga frimurare!

Och jag är för snål för att köpa ett ex nu när jag får det där jäffla hasta la Vista

Mvh

Du har ju alltid valet att inte handla av dem och där med visa konsumentmakt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Jag tycker att Volvo borde ha fortsatt sälja 240. Jag ska aldrig köpa en V70.

Produktutveckling, hallå??! Det är ju bara att ni köper en licens till XP och fortsätter med den i 25 år till. Bara för att det inte kommer fortsätta säljas är det inget som förhindrar att ni fortsätter med det. Varför skulle ni vilja köpa XP nästa år?

Kanske vore bra....Inte skulle jag köpa en V70 om den bara fungera halv bra...Då kör jag hellre i min 240 ett tag till......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Kanske vore bra....Inte skulle jag köpa en V70 om den bara fungera halv bra...Då kör jag hellre i min 240 ett tag till......

Vad med Vista funkar halvbra då? Jag har inte haft ett enda problem som berott på annat än okunskap om funktionerna. Många här verkar basera sina åsikter om vista på betan som var ute men ni är nog intelligentare än att ni argumenterar utifrån den...eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Vad med Vista funkar halvbra då? Jag har inte haft ett enda problem som berott på annat än okunskap om funktionerna. Många här verkar basera sina åsikter om vista på betan som var ute men ni är nog intelligentare än att ni argumenterar utifrån den...eller?

Det finns många program som inte finns nyare versioner och som inte funkar på Vista som folk vill ha kvar. Är man nöjd med XP så finns det ingen anledning att uppgradera

EDIT:
*ändrat lite*
Fan så illa jag formulerar mig ibland. Man ser ju felen långt efteråt

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Det finns många program som inte finns nyare versionen som inte funkar på Vista som folk vill ha kvar. Är man nöjd med XP så finns det ingen anledning att uppgradera

Det där är väldigt sant. Det lär väl i praktiken dröja innan XP anses som det "förra" operativsystemet, och allt är anpassat för Vista. När det väl händer kommer väl de bakåtsträvande XP-användarna också att se fördelarna med uppgradering. Själv är jag helnöjd med Vista. Förutom att jag vill ha en snabbare dator, min är lite på gränsen till inkompatibel^^

Permalänk
Hedersmedlem

Igår kunde man läsa följande:
http://news.com.com/2100-1046_3-6177619.html?part=rss&tag=254...

Det tycks som om även Home kan få ett längre liv bortom år 2007.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Igår kunde man läsa följande:
http://news.com.com/2100-1046_3-6177619.html?part=rss&tag=254...
Det tycks som om även Home kan få ett längre liv bortom år 2007.

Finns det säkert - MS har ju lagt (planerat, den har skjutits upp många gånger förr) sp3 till XP till början av 2008…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

microsoft ska ju ta frma ett nytt OS nästa år så vista blir väl som ME var antar jag.

Varför annars ett nytt OS? mer kopierings skit och annat dravel kontroll behovet hos MS myndigheter ökar snar lever man i ett jävla sci-fi samhälle där toapapper är snäck skal svordommar bötläggs

nä fritt samhälle annars så har vi ett krig inget överlever folket orkar inte hur mycket som helst

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

"Jävlas inte med saker som redan funkar" ;P

Jag kör Windows Vista Buisness 32bit och kan säga att det funkar väll ok.
Jag har kört både XP Professional och XP Professional x64 och kan säga att i början kändes 64bit inte något vidare. MEN när XP x64's SP 2 kom ut, så kändes det operativsystemet, riktigt grymt.

Vista däremot, funkar, men eftersom jag är en av alla X-fi ägare med problem i vista, så känns det riktigt motigt att köra Vista just nu.

En annan sak som jag tänkte på är att jag ALLTID hade problem med virus och sånt "Shit" på XP (32bit), men det försvann med XP x64. (Samma sak med vista verkar det som.)

Det jag skulle ge som råd till er som funderar på om ni ska skaffa vista eller ej är att tänka på följande.

1. Vista kräver ganska mycket för ett OS och kan bli ganska jobbigt med spel. (Enligt mig då, med min Intel Core 2 Duo E6300, o klockad och inte så mycket vassare än min förra AMD Athlon 64 3400+ (med 3,4Ghz STANDARD.)

2. Har du ett ATi grafikkort som funkar gallant i XP, gör inte samma misstag som jag och tro att det kommer funka lika bra i Vista med sin DX10, för det gör den inte riktigt. (Alltså har du ett DX10 kort, kan du vinna på det, annars bör du tänka lite på det igen.)

3. Vista är snyggt och ett mycket roligare Operativ System än XP.

4. Funkar XP bra, varför då byta till något och riskera det sämre? (Då menar jag inte att Vista är sämre, men med tanke på alla drivrutinsproblem som kan uppstå. [T.ex Creative som brukar få ut drivisar, men efter en massa om och men.])

Det jag vill komma fram till att JAG personligen, just nu tycker att Vista var något jobbigt, när man spelar. PGA alla säkerhets rutor och sånt, som inte behövdes i XP x64, fast det funka lika bra, säkerhetsmessigt. (av det jag såg och då körde jag med antivirus, antispyware och Windows Brandväggen.)

Om man har en bra dator (Med ett DX 10 grafikkort, 2048 ram och en dubbelkärning processor eller en snabb enkärning.) Så kan vista vara en kul grej, och även så skall detta ge ditt DX10 kort en extra knuff, som den inte får med 9c. (Då menar jag DX10kort, med vista i DX9c spel, då jag aldrigt sett hur det funkar i DX10 spel.)

OBS! Jag vill inte ta parti för något av operativsystemen (XP32Bit eller Vista 32bit.) Men XP Professional x64, kan jag då rekommendera om man har en bra dator, men inte med DX9c kort. (Som jag själv.)
------------------------------------------------------------------------------------------------

Kan rekomendera XP Professional x64, till de med något kraftigare system, med DX9c kort, då jag själv vann mycket på det.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga till de som inte gillar systemkraven Vista kräver att ni borde köra med XP ett tag till.

En dator som är gjord med hårdvara som krävdes när XP kom bör köra XP på datorn hela dess livslängd.

Jag vet att många när XP kom uppgraderade deras 98 datorer till XP men det tycker jag också var fel. Var datorn köpt med 98 så är det vad datorn skall ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Btw, komplett säljer inte XP licenser längre

Vad är det här då?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328104

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Köpte mig en laptop för nån månad sen med vista förinstallerat, men var tvungen att skaffa XP eftersom vista inte stöder i stort sett något av de musikprogrammen jag använder. Räckte att sätta i en MIDI-sladd i ljudkortet för att datorn skulle balla ur helt. Om nu någon var intresserad av konkreta buggar i vista. Dåligt skrivna drivrutiner? Kanske får bli mac...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
För mycket buggar i Home, många påstår att det är samma men det är 100% skitsnack..

Företagen kör alltid PRO, PRO ger mer pengar till M$ och då gör ju M$ PRO skarpare... simpel logik.

För att upptäcka buggen måste man köra home i ett par månader, inte ett par timmar och glo i instruktionsboken, dom finns dolda under ytan och i slutet skiter det sig ganska grovt

hah, du killen, home stöder inte ens DOMÄNER!
därför använder sig företag sig inte av home\mediacenter edition, fungerar utmärkt för hemanvändare.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Enligt microsoft så har man rätt att på den datorn som man äger en licens för ett operativsystem på, köra vilket operativsystem som helst, äldre än det som man har licensen för.

Jag var tvungen att kolla upp det, och så är det. Har du en maskin med en vista licens så har du rätt att instalera och köra XP på den gällande vista licensen, eller win99 om du föredrar det.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu