Hårdare straff för piratkopiering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Ditt jobb är inte unikt. Om det hittas ett sätt att effektivisera ditt jobb så kommer du bli tvungen att välja ett annat yrke och med nya steg mot framtiden så behöver detta inte vara något dåligt för individen. Det kommer andra spännande jobb. Ditt jobb är värt något nu i dagsläget. Men kanske inte imorgon. Vem vet?
Angående Ulayos inlägg så håller jag inte med honom särskilt mycket. Han har dock rätt i det fall att företag ockrar sig på speciella program och tjänster. Men att det ska vara gratis behöver inte alltid betyda att det är bra. Tjänster utvecklas hela tiden. Det kommer nya tjänster allt eftersom den normala individen klarar mer och mer på egen hand.

Läste du ens vad människan skrev?

Citat:

Om dom vill ha pengar så får dom väl skaffa sig ett jobb som alla andra, istället för att sitta framför datorn och leka hela dagarna.

Enligt hans definition så skulle det jag och alla andra göra hela dagarna var en lek? Något säger mig att idioten inte ens kan grundläggande html, eller ännu mindre C++.

Sen att man kan effektivsera, automatisera eller helt avveckla en hel branch vet vi allihopa. Vi får bara hoppas att detta då sker med transport sektorn först i så fall, så kanske vi slipper en massa alkoholiserade lastbilsförare på våra vägar

Permalänk
Medlem

Jag skumläste lite får jag väl erkänna.
Jag tror inte att han kan programmera. Men vad vet jag. Jag hann bara 3 terminer på distans tills någon nisse bestämde uppifrån att lägga ned kursen.
Man kan vara kunnig inom IT området men innan vi kommer nå dit då alla vet grundläggande kunskap för att exempelvis skapa olika programlösningar för speciella ändamål så är vi nog ett flertal decienner från idag om ens de.
Så du hinner nog vidareutveckla dig i ditt yrke om gå i pension innan den dagen har kommit. Det samhälle som växer upp nu och den typ av teknologi som finns att tillgå gör oss bekväma och många orkar inte ens lära sig att programmera, även om så på liten skala.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av izee
EDIT: Sorry Knashatt. Jag läste inte allt du skrev. DU är tydligen som alla oss andra...

Det är lugnt.
Men det är ofta tyvärr allt för många som är så svart/vita i dagens Sverige.
Det är antingen 1 eller 0, vitt eller svart.

Jag är bara sur på folk som påstår dom inte gör något fel när dom laddar ner en skiva.
Eller att dom t.o.m. har RÄTT att göra det p.g.a. priset.

Piratkopiering är både bra och dåligt beroende på vilket sammanhang vi pratar om.
Men problemet ligger i att musik och filmbranschen inte har hängt med utvecklingen. Dom kommer nog i kapp tillslut får vi hoppas.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Ja, tack för det Knashatt.
Filmer är väl ngt som man ska betala för enligt mig men musik... Det känns som en omöjlighet att ta betalt för det. Kanske skulle man kunna infört en allmän musikkostnad i skatten eller någor:)

Visa signatur

| Asrock Dual Sata II | Athlon 64 [2,2ghz@2,495ghz] 3500+ | MSI7900gto 512mb | 2*512 + 1*1024 mb pc3200 kingston | Creative XFI X-treme Music | 200 + 400 gb SATA Samsung spinpoint + 300gb Xtern IOMEGA | Hiper Type-M 580W | Aver TV Media Go 007 |

Permalänk
Avstängd

Jag ser inte någon principiell skillnad med att tanka ner en film jag tar bort efter jag sett den mot att låna en bok på bibblan. Jag betalar inget på biblioteket och jag betalar inget när jag tankar ner.
"Man betalar på bibliotek" argumentet håller inte eftersom man betalar det biblioteket vare sig man utnytjar det eller inte, jag ser mina nerladdningar som en effektivare bibliotekstjänst och tycker inte det är fel överhuvudtaget.

Det jag gör har jag betalt för fast jag hjälper bibliotekstjänsten på traven eftersom den inte hänger med att effektivisera i den utsträckningen som är möjligt. Eftersom bibliotek verkar ha all slags media idag så kan jag räkna allt jag tankar som en bibliotekstjänst.

Med det sagt så menar jag att jag inte gör fel som tankar en skiva. Du får bli hur sur du vill, du LÄR ju inte förändra mitt synsätt på den här punkten.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jävlar i det. Du får komma ner till mitt jobb då och säga till min chef att dom 16h jag lade ner igår på att installera om all mjukvara på samtliga datorer inte var något speciellt. Jävla idiot

Edit: Du kanske skulle komma med nästa gång o vissa hur man ska göra?

Väl argumenterat minus det faktum att du kallade en person jävla idiot, vilket sänker dig. Lägg av med det.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Visst, det är moraliskt fel att ladda ner.
Men jag menar...alla affärer, från hemköp till microstore SÄNKER sina priser när det går dåligt för att folk ska fortsätta att köpa från dom.
Men självklart så ska skiv bolagen som är så stora och "mäktiga" vara dumma nog att HÖJA priserna när det går dåligt för dom...ganska idiotiskt

Ni som säger att musiken kommer att "döut" (grov överdrift) för att artisterna inte tjänar tillräckligt på det, kan ju bara börja tänka efter lite.
Ta Jay-z och SMK som exempel. Jay-z kommer inte sluta göra musik bara för att han inte tjänar tillräckligt, han kommer fortfarande att kunna betala för sitt dagliga bröd med dom pengarna han får in för sina varumärken.
Medans SMK som t.ex. ger ut gratis album på sina konserter, kommer att livnära sig just på sina konserter...skulle bara säga det!

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Medlem

varför inte bara lägga in reklam i saker man laddar hem gratis.
o kör utan reklam på saker man köper ?

tillex laddar man hem en film kan man göra det gratis utan att begå
nått brott om filmbolaget som gjort filmen lägger indra företags reklam (som
dom självklart tar betalt för). då får film bolaget pengar o kan sluta klaga på att pirater snor pengar från dom. o piraten får filmen som han ville se utan att ha begått något brott.
sedan kommer det självklart att vara folk som lägger upp filmer som dom köpt utan reklam men jag tror att folk som har alternativ till att ladda hem på ett lagligt sätt tar det íst.

Visa signatur

gamerburk amd64 3800+ 7800gt 2gb ram 3x200gb1x250gb2x36gb raid0 raptor 10k 2x300gb raid0 shuttle amd 2500+ fx5900 haxxat till fx5950 ultra 512ram 1x40gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nino
PIRACY CANT BE STOPPED

RIGHT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bananen_94
RIGHT

Du klurade i nära två år på den kommentaren?

Permalänk
Medlem

Finns det dock någon bättre tidpunkt att dra upp dylika diskussionsämnen än just nu?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du klurade i nära två år på den kommentaren?

Jaaa