X-bit labs testar 11 grafikkort

Permalänk
Melding Plague

X-bit labs testar 11 grafikkort

X-bit labs har publicerat ett grafikkortstest där man testar 11 grafikkort i sju olika spel. Testet är en uppföljning på fjolårets grafikkortstest Seven Games and One Week: Games vs. GPUs. Både billigare grafikkort såsom Radeon x1650 xt och grafikkort från toppsegmentet testas.

Läs nyheten: X-bit labs testar 11 grafikkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att jag blir hyffsat sugen på ett 8800gts....

Först

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att mitt 7950 GX2 känns som ett rikigt bra köp.. N O T ^^

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk

jag börjar bli lite tveksam till användningen av uteslutande 16x AF och om möjligt i kombination med 4x AA
det an göra att minnesmängden väldigt ofta blir begränsande

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Jag kör med filosofin att varje ny grafikkortsgeneration ska spöa den förra med minst 50%, annars är det en besvikelse. Och jämför man ATI1950XTX med GF8800GTX i de 3 mest krävande spelen så är den senare ca 50-60% snabbare, så jag blir nästan lite imponerad av nVidia.

Men som det ATI-fan jag är väntar jag självklart till maj och köper ett 2900XTX, som lär vara ytterligare minst 25% snabbare.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd

We want to warn you against hasty choices, though. The problem with the new GeForce series is that although it was officially announced about 5 months back, it still has incompatibility issues with some games. We used only 7 games in this review, but two of them had problems on the GeForce 8800 series cards: flickering shadows in Call of Juarez , and Splinter Cell: Double Agent that refused to run at all. You should be aware of this when you are considering a GeForce 8800. You may want to make sure beforehand that the GeForce 8800 GTX or GTS is compatible with your favorite games. Perhaps you should even wait for the arrival of AMD’s graphics cards on the new-generation GPU. You’ll have more choice and the driver for the GeForce 8800 will have got perfected by then.

En av orsakerna till att vänta med inköp är att Nvidia har bekymmer med många spel.

Blir bra att invänta ati/amd´s kort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Sant, 8800GTX strular i vissa spel.
Men av alla spel jag kört så funkar det kanonbra.
Sen att det är lite overkill att sitta på +1200fps i Unreal Tournament 2004 är en annan sak^^
Känns faktiskt som att 8800GTX är lite väl saftigt då det knappt finns spel som utnyttjar all kräm.
(förutsatt att du inte lirar i sjukt hög upplösning med max AA+ AF dvs)

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Sant, 8800GTX strular i vissa spel.
Men av alla spel jag kört så funkar det kanonbra.
Sen att det är lite overkill att sitta på +1200fps i Unreal Tournament 2004 är en annan sak^^
Känns faktiskt som att 8800GTX är lite väl saftigt då det knappt finns spel som utnyttjar all kräm.
(förutsatt att du inte lirar i sjukt hög upplösning med max AA+ AF dvs)

Kan väl bara hålla med. Jag lirar enbart Quak 4, Doom 3 och Civ2. I de två förstnämda fallen får jag aldrig under 50fps med min nuvarande rigg och därför är ett kort ur 8800-serien way beyond nödvändigheten i mitt fall. Får förvisso se vad Quake Wars kräver... men jag tror jag ska klara mig ett tag till framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper

En av orsakerna till att vänta med inköp är att Nvidia har bekymmer med många spel.

Blir bra att invänta ati/amd´s kort.

Vad härligt det måste vara att kunna se in i framtiden.

R600 lär nog ha sina bekymmer om man säger så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Vad härligt det måste vara att kunna se in i framtiden.

R600 lär nog ha sina bekymmer om man säger så.

Anmälde just ditt inlägg, innan du editerade inlägget, fint att du tänkte efter.

OT: Intressant läsning.

Permalänk

G80 är byggd på en helt annan teknologi än korten innan. Tilllägg nya saker som stöds (SM3.0, Dx10 osv.) och nytt OS. Att problem skulle uppstå var i princis självklart med 8800-serien.

Men då måste jag fråga alla de som klagar på 8800-series driver problem och tycker att man ska vänta på DAAMITs kort:
Vad säger att R600 skulle inte ha samma problem??

R600 kanske kommer ha lika mycket många bekymmer som G80 och då kommer det bli tyst från vissa..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Men som det ATI-fan jag är väntar jag självklart till maj och köper ett 2900XTX, som lär vara ytterligare minst 25% snabbare.

Inte för att döda all glöd men det är snarare runt 5-10% snabbare än GTX och med ett pris 1000-1500kr över GTX. (från all rykten dvs)

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

X-bit Labs kan recenesera.

De gör alltid utförliga och bra recensioner.

Jag är mest intresserad av passivt kylda och strömsnåla grafikkort.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Vad härligt det måste vara att kunna se in i framtiden.

R600 lär nog ha sina bekymmer om man säger så.

Skoj att du skriver det när nvidias drivrutinsproblem är en realitet redan,skönt att du inte ser det förflutna...

Sen ser jag att för att kunna köra fullt ut i 1920x1080 som jag kör i med en stor skärm så klarar sig ati väldigt bra:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Skoj att du skriver det när nvidias drivrutinsproblem är en realitet redan,skönt att du inte ser det förflutna...

Sen ser jag att för att kunna köra fullt ut i 1920x1080 som jag kör i med en stor skärm så klarar sig ati väldigt bra:-))

Du menar 1920x1200?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Skoj att du skriver det när nvidias drivrutinsproblem är en realitet redan,skönt att du inte ser det förflutna...

Sen ser jag att för att kunna köra fullt ut i 1920x1080 som jag kör i med en stor skärm så klarar sig ati väldigt bra:-))

Nja, håller inte riktigt med. Ati har inget kort som presterar spelbart i dom upplösningarna i dom nyare spelen enligt mig. Själv sitter jag med en ViewSonic p227fb som fixar 2048*1536@80Hz och Ati är det sista jag hade velat ha i min burk när G80 finns. Atis nya kort så får vi se men förvänta er inte för mycket. Finns ju spel som får G80GTX att gå på knä.

EDIT: Framförallt inte ett X1950PRO.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Har inget med ämnet att göra. Men kan vara intressant att veta.

http://www.siteadvisor.com/sites/xbitlabs.com?ref=safe&aff_id...

Har inte orkat läsa hur farligt det är. Såg bara att McAfee SiteAdvisor varnade när jag gick in.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem

väntar tills crysis/nya unreal tournament innan jag uppgraderar.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Vart är alla tester utan AA och AF?
Sånt har man på i typ 1 av 50 spel.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Vart är alla tester utan AA och AF?
Sånt har man på i typ 1 av 50 spel.

Ja om du har ett gammalt kort kan jag förstå det, men med nya kort är det väl självklart att man vill att det skall se så snyggt ut som möjligt.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Vart är alla tester utan AA och AF?
Sånt har man på i typ 1 av 50 spel.

jag har alltid på AA och AF, så mkt som det går och har inte hittat ett spel jag inte kan maxa (1280x1024)

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Upplösningen 1680x1050 blir allt vanligare så dom kanske skulle börja testa i den också.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
We want to warn you against hasty choices, though. The problem with the new GeForce series is that although it was officially announced about 5 months back, it still has incompatibility issues with some games. We used only 7 games in this review, but two of them had problems on the GeForce 8800 series cards: flickering shadows in Call of Juarez , and Splinter Cell: Double Agent that refused to run at all. You should be aware of this when you are considering a GeForce 8800. You may want to make sure beforehand that the GeForce 8800 GTX or GTS is compatible with your favorite games. Perhaps you should even wait for the arrival of AMD’s graphics cards on the new-generation GPU. You’ll have more choice and the driver for the GeForce 8800 will have got perfected by then.

En av orsakerna till att vänta med inköp är att Nvidia har bekymmer med många spel.

Blir bra att invänta ati/amd´s kort.

Måste tyvärr hålla med om detta, tycker det är riktigt dåligt av spel och grafikkorts tillverkarna att inte prata med varandra bättre.
Spelar endast ett enda spel och det är Counterstrike Source och hur bra funkar det.. inte så bra kan jag säga.
Det ser för bedrövligt ut i skuggorna på långa avstånd blev därför tvungen att behålla mitt 7900GTX p g a detta.

Läser man på nVidias hemsida i "known issues not by nVidia" så står det att dom arbetar med speltillverkarna för att lösa problemet men hur lång tid skall man behöva vänta.. Ett av världens bästa grafikkort fungerar inte med ett av världens mest spelade spel.. (trist)

Dock lär jag inte än så länge ge upp nVidia för ATI.

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [E404]-=SyntAx=-
Spelar endast ett enda spel och det är Counterstrike Source och hur bra funkar det.. inte så bra kan jag säga.
Det ser för bedrövligt ut i skuggorna på långa avstånd blev därför tvungen att behålla mitt 7900GTX p g a detta.

Så du har ett 7900GTX och tänkte skaffa ett 8800 för att spela CS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOOOL
Så du har ett 7900GTX och tänkte skaffa ett 8800 för att spela CS?

Jag tänkte på det jag också, varför byta kort när det redan funkar så bra?!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOOOL
Så du har ett 7900GTX och tänkte skaffa ett 8800 för att spela CS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag tänkte på det jag också, varför byta kort när det redan funkar så bra?!

Spelar man CSS i upplösningar högre än 1600*1200 så blir det väldigt kämpigt med ett 7900GTX, har ett själv.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOOOL
Så du har ett 7900GTX och tänkte skaffa ett 8800 för att spela CS?

Jag har båda korten och vill inte få några fps drops.. visst håller jag med om vad ni menar men det händer faktiskt så att jag får lite drops ibland.. jag ligger mellan 80-299 beroende på bana och när det hettar till kan det sjunka till 80 fps.. och det märks konstigt nog..
(jag har testat olika cfg:er, inställningar m.m. så ni vet)

Men poängen är att det är så tråkigt med ett nytt kort som funnits så länge. :-/

Har inga andra samma problem med grafiken som jag?

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .::faCe::.
Jag har båda korten och vill inte få några fps drops.. visst håller jag med om vad ni menar men det händer faktiskt så att jag får lite drops ibland.. jag ligger mellan 80-299 beroende på bana och när det hettar till kan det sjunka till 80 fps.. och det märks konstigt nog..
(jag har testat olika cfg:er, inställningar m.m. så ni vet)

Men poängen är att det är så tråkigt med ett nytt kort som funnits så länge. :-/

Har inga andra samma problem med grafiken som jag?

Jag har stött på problem i ett spel än så länge, som ja inte lyckats lösa, det är Crime life gang wars, där jag med mitt 8800 GTS får grafikfel som gör att alla karaktärers ansikten respektive armar är utdragna och släpar i marken.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Jag spelade Call of Juarez idag, de nämnda artifakterna är helt borta med de nya 158.19(inte allra nyaste) drivrutinerna i Vista x32.

Det flyter på perfekt med allt på High/Aniso, helt ryckfritt, visserligen bara i 1280x1024(19" TFT).

Det enda "problemet" jag hittade var att när jag staplar lådor på varandra så kan en del lådor "smälta in" i andra, men de fungerar fortfarande som avsett. Grafikfel av den typen är rätt vanliga och brukar lösas i någon patch. Jag körde 1.0 opatchat.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knaz
Jag har stött på problem i ett spel än så länge, som ja inte lyckats lösa, det är Crime life gang wars, där jag med mitt 8800 GTS får grafikfel som gör att alla karaktärers ansikten respektive armar är utdragna och släpar i marken.

Hehe låter intressant..
...häromdagen fixade jag lite med ena datorn och la 8800gtX kortet i ESD påse på bordet... vad tror ni händer jo hyllan ramlar ned från väggen rakt över hela bordet!!
Har inte haft mage att testa det kortet ännu, snacka om maximal otur alltså..

Tänkte jag skall testa det när patchen för Counter-strike source släppts.

Visa signatur

Life is short, make the best of it