Grafikkortsmarknaden första kvartalet 2007

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortsmarknaden första kvartalet 2007

21,2 miljoner grafikkort såldes under första kvartalet 2007. Nvidia ökade sina marknadsandelar till rekordhöga nivåer, på AMD/Atis bekostnad.

Läs nyheten: Grafikkortsmarknaden första kvartalet 2007

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Historiskt sett ligger ATI och nVidia på 50-50 av marknaden, så det betyder att förseningen av R600 har låtit nVidia stjäla 2 miljoner sålda kort/kvartal, huvudsakligen i form av 8800 GTS/GTX.

Med Radeon HD 2900 XT vänder vi dock strax på skutan igen.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd

Om ATI och NVIDIA bara kunde ta efter Intel och ha drivrutiner med öppen källkod till deras grafikkretsar också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Med Radeon HD 2900 XT vänder vi dock strax på skutan igen.

Varför tror du det?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Varför tror du det?

De lär ju ta tillbax en hel del iaf.
De har bara levt på dirextx 10 hypen nu. så fort amd/ati kommer in i den fighten så kommer det jämna ut sig igen tror jag. Om det bli precis som förr vet jag inte. Men bättre för amd/ati iaf.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk

Intel säljer många grafikkretsar

Anledningen till att Intel säljer så många grafikkretsar är att de är billiga, men samtidigt får man en risig prestanda. Intels grafikchip är riktade inte riktade till multimediamännsikor och spelfeaks utan kontorsråttor, och därmed är det många som köper dem. Visserligen är det ganska ont om bärbara datorer med ATI och nVidia-grafikkort.

Intel & nVidia is the SHIT! (kanske delvis för att jag bara kör med deras delar )

Visa signatur

"När far är i mora är mor i fara"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Historiskt sett ligger ATI och nVidia på 50-50 av marknaden, så det betyder att förseningen av R600 har låtit nVidia stjäla 2 miljoner sålda kort/kvartal, huvudsakligen i form av 8800 GTS/GTX.

Med Radeon HD 2900 XT vänder vi dock strax på skutan igen.

Nvidia har under en längre tid haft en större del av marknaden än ATi så det är inte pgr av att AMD inte har lanserat sina kort som Nvidia nästan har 60% av marknaden. Dessutom har Nvidia haft högre marknadsvärde än ATI innan AMD köpte upp dom. Nu vet jag inte hur det fungerar med marknadsvärde eller ej när AMD äger ATi. Jag tror inte man delar upp dom eller?

Om du ber mig om källa så får jag hänvisa dig till Datanusse, han är väldigt duktig på det här och har koll på vart faktan finns. Jag själv kan inte hitta alla källor som han har letat fram.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nvidia har under en längre tid haft en större del av marknaden än ATi så det är inte pgr av att AMD inte har lanserat sina kort som Nvidia nästan har 60% av marknaden.

http://www.jonpeddie.com/about/press/2006/MarketWatch_Q306.sh...

Kolla tabellen, som visar att kvartalet innan 8800 släpptes låg ATI & nVidia jämsides, dvs 50-50 av marknaden.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
http://www.jonpeddie.com/about/press/2006/MarketWatch_Q306.sh...

Kolla tabellen, som visar att kvartalet innan 8800 släpptes låg ATI & nVidia jämsides, dvs 50-50 av marknaden.

Tabellen vissar hur många enheter, GPU de respektive tillverkare har skeppat ut. Men det säger ingeting om hur mycket de har tjänat.
Det är det som är intressant eftersom det är av det företag lever på och utveklar sina produkter av. Pengar!

Att har stor marknadandel betyder inte automatiskt att man kännar mer.
Innan nVidias 8800-serien så hade nVidia en stabil och bra vinst varje kvartal sedan FX-serien, specielt då konkurenten (ATI) inte hade nåt konkuranskraftig produkt på markanden. Dat var när 6800-serien kom, 7800-serien och 8800-serien. Under dessa perioder så hade nVidia väldigt bra kvartal redovisningar, medans ATI hade mindre bra. Specielt under R520 perioden då nVidia hade ett nästan tio gånger högre inkomst än ATI samma kvartal.

Under Q3/4 06 så hade ATI riktigt dålig kvartal pågrund av R520 försening. Men när R580 kom så stabiliserade sig deras vinst och ökade. Under fortsatta kvartal så var det stabila och bra kvartal för båda företag utan någon anmärkingsvärt. När 8800-serien kom och nVidia presenterade deras kvartal inkomst för Q1 07, så redovissade de ett rekord med att öka sina vinster med 41% gemför med Q1 06.
http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=116466&p=irol-new...
http://www.gamesindustry.biz/content_page.php?aid=16973

Ser får man inte glömma att ATI och nVidia har andra produkter i sitt sortiment än GPU som de livnär sig på.

En intressan slideshow från Mark Burkett, nVidia.
<:>

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Med Radeon HD 2900 XT vänder vi dock strax på skutan igen.

Vi? Luktar en hel del fanboy av de du säger. ATI kommer inte ha en chans att ta igen då de inte är första gången som ATI försenas. ATI's enda chans vore om Nvidia tabbar till sig ordentligt. Och baserat på de tester som finns så presterar varken 2900XT eller XTX bättre än 8800GTX, vilket iofs kan bero på drivrutiner, men det är ändå ingen bra start. Sen så kommer ju 8900 inom kort, och de kommer ju att släppas i både single och dual-core, så det är lika bra att du inser fakta och accepterar att ATI's tid är över, deras kretsar kommer säkerligen enbart finnas i bärbara datorer inom 5-10år då dom förlorar för mycket pengar på att försöka hinna ikapp Nvidia, hade det inte varit för AMD så skulle ATI vila på botten av Lake of Failure med alla andra misslyckade företag.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

Hmm det verkar som det finns folk som håller på antingen Nvidia eller ATI. Jag tillhör de som inte bryr mig vem som tillverkar korten bara de duger åt de spelvanor jag har. Själv har jag ägt Gf 4 Mx 440, Gf 6800, Gf 6800GT, Radeon 9250SE, Radeon x800GTO och Radeon 9600SE - dvs tre av varje. Visst kan man föredra det ena framför det andra men man inskränker sig ifall "motståndaren" skulle ha bättre och billigare kort för stunden.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Blir lika irriterad varje gång jag hör diskussioner om vilka som är bäst. Folk fattar fortfarande inte att konkurrens är bra och att man ska hurra åt den "tillfälliga motståndarens" framgångar istället för att skratta åt dess fall.

Dör en konkurrent så KOMMER marknaden bromsas upp och priserna hålla sig högre under en längre period, oavsätt hur ridderliga en del anser sina idolföretag vara.

Det handlar egentligen bara om två saker; personlig avundsjuka ("men fan, nu sitter de på något som är bättre än det jag köpte förra månaden!") eller att personen har ekonomiska intressen i/är anställd av företaget i fråga.

Nåväl, jag är person 383.551 som får för sig att göra ett utlägg av detta slag, men avslutningsvis så hoppas jag verkligen att AMD/ATI lyckas slå tillbaka.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Vi? Luktar en hel del fanboy av de du säger. ATI kommer inte ha en chans att ta igen då de inte är första gången som ATI försenas. ATI's enda chans vore om Nvidia tabbar till sig ordentligt. Och baserat på de tester som finns så presterar varken 2900XT eller XTX bättre än 8800GTX, vilket iofs kan bero på drivrutiner, men det är ändå ingen bra start. Sen så kommer ju 8900 inom kort, och de kommer ju att släppas i både single och dual-core, så det är lika bra att du inser fakta och accepterar att ATI's tid är över, deras kretsar kommer säkerligen enbart finnas i bärbara datorer inom 5-10år då dom förlorar för mycket pengar på att försöka hinna ikapp Nvidia, hade det inte varit för AMD så skulle ATI vila på botten av Lake of Failure med alla andra misslyckade företag.

Haha, det var ord och inga visor om ATIs förestående undergång!

För det första så erkänner jag att jag är ett ATI-fan. För det andra så svartmålar du ATI så pass att man nästan tror att du skämtar. Det stämmer nämligen inte med verkligheten att ATI varit ett företag i kris under de senaste 5 åren! Att de blev uppköpta av AMD kan lika gärna ses som en styrka som svaghet, då sammanslagningen med ATI ingår i AMDs strategi för att växa, genom att kunna erbjuda en bred plattform nu (CPU, chipset, GPU) och i framtiden en kombinerad CPU-GPU (den s.k "fusion").

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "ATI försöker hinna ikapp Nvidia", för de har ju varit både ikapp och förbi Nvidia under åren (minns du t.ex Radeon 9500/9700-korten?). Preliminära tester visar dessutom att 2900 XT presterar nästan i klass med ett 8800GTX (fast det är tänkt att tävla med GTS, och prissätts på samma nivå), och då vet vi ändå inte hur bra 2900 XTX kommer att bli (för att inte tala om mainstreamkorten vs. 8600). Jag är övertygad om att det kommer att avspegla sig i ATIs försäljning och marknadsandelar.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd

Snart kommer Cirrus Logic att återuppstå som grafikkretstillverkare så att de kan sopa undan alla andra.. Ohja, så kommer det att vara....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Vi? Luktar en hel del fanboy av de du säger. ATI kommer inte ha en chans att ta igen då de inte är första gången som ATI försenas. ATI's enda chans vore om Nvidia tabbar till sig ordentligt. Och baserat på de tester som finns så presterar varken 2900XT eller XTX bättre än 8800GTX, vilket iofs kan bero på drivrutiner, men det är ändå ingen bra start. Sen så kommer ju 8900 inom kort, och de kommer ju att släppas i både single och dual-core, så det är lika bra att du inser fakta och accepterar att ATI's tid är över, deras kretsar kommer säkerligen enbart finnas i bärbara datorer inom 5-10år då dom förlorar för mycket pengar på att försöka hinna ikapp Nvidia, hade det inte varit för AMD så skulle ATI vila på botten av Lake of Failure med alla andra misslyckade företag.

Glöm inte att Nvivida har klantat sig fler gånger än Ati. Och vad tror du inte händer om Ati dör ut. Ska alla sitta på halv danna 8800 för 10k styck?

Ingen kokurens = Höga priser och trög utveckling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Vi? Luktar en hel del fanboy av de du säger. ATI kommer inte ha en chans att ta igen då de inte är första gången som ATI försenas. ATI's enda chans vore om Nvidia tabbar till sig ordentligt. Och baserat på de tester som finns så presterar varken 2900XT eller XTX bättre än 8800GTX, vilket iofs kan bero på drivrutiner, men det är ändå ingen bra start. Sen så kommer ju 8900 inom kort, och de kommer ju att släppas i både single och dual-core, så det är lika bra att du inser fakta och accepterar att ATI's tid är över, deras kretsar kommer säkerligen enbart finnas i bärbara datorer inom 5-10år då dom förlorar för mycket pengar på att försöka hinna ikapp Nvidia, hade det inte varit för AMD så skulle ATI vila på botten av Lake of Failure med alla andra misslyckade företag.

Källa på öhm.. allt du sagt

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag tycker inte om ATi´s kort men vill ju inte att de ska försvinna.

Som tidigare skrivits lite längre upp så handlar det inte bara om antalet GPU´er utan om pengar.

Vad tror ni.. tror ni inte Nvidia tjänar ett par kronor på tex detta kortet
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010102285

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Skulle va kul o se hur det där kortet presterar..

Permalänk

Var det ingen som reagerade på

Citat:

Totalt såldes 78,8 miljoner grafikkretsar under årets tre första månader

...

Dra åt faann....man e i fel branch känner jag....ska nog hem o löda till mig en prototyp på ett DX11 kort....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Xzibit
Var det ingen som reagerade på ...

Dra åt faann....man e i fel branch känner jag....ska nog hem o löda till mig en prototyp på ett DX11 kort....

hehe om det vore så enkelt. T o m om du hade en budget på 1 miljard kronor så skulle det vara bragdbetonat om du får fram ett sådant kort inom 2 år(vilket då är för sent). Normalt sett jobbar ca 1000 personer intensivt under 1,5år för att få fram ett grafikchip med en budget på ett par miljarder kronor.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

ja konkurrens behövs, lite som med förbrännarmotorn, den e ju fett utdöd, likadant är det med datorprylar som genrerar värme, usch usch så old style hehe

tyst och snålt ska det va, med prestanda ^^