Nytt samarbete mellan Intel och Nvidia?

Permalänk
Melding Plague

Nytt samarbete mellan Intel och Nvidia?

Enligt obekräftade uppgifter från Digitimes ska ett nära sammarbete mellan Nvidia och Intel vara på gång. Det handlar om att Nvidia ska dela med sig av tekniken som används i deras grafikprocessorer i utbyte mot ett samarbete med Intel.

Läs nyheten: Nytt samarbete mellan Intel och Nvidia?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Nu är det alltså Intel/nvidia mot Ati/Amd ?

Permalänk
Medlem

Hoppas VERKLIGEN att detta med sammanslagning förblir enbart ett rykte.

Permalänk
Medlem

Inte speciellt oväntat om det skulle visa sej vara sant desvärre...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Skulle se att nvidia köper upp intel istället för tvärtom iaf nånting sånt skulle vara på tal.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Snarare är verkligheten tvärtom, tror nog Intel kommer köpa upp Nvidia om de ska köpa något.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Skulle se att nvidia köper upp intel istället för tvärtom iaf nånting sånt skulle vara på tal.

Det vore lite som Saab skulle köpa upp GM istället för tvärtom

Permalänk

undrar om det var daamit som tvingade fram detta eller om ryktet om nvidintel tvingade fram daamit. Vinner verkligen daamit nåt på detta? amd är iofs det kreativare av intel vs amd. Så det kan hända att mer spännande lösningar uppstår hos daamit. Men intel är ju så löjligt stora... Imperiet slår tillbaka. Var fan är Luke Skywalker och Yoda?

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Sammarbete: Ja tack!
Sammanslagning: Nej tack!

Kan ju också vara så att intel i sina grafikkortsplaner kommit fram till att det behövs massor med jobb, utvecklingspengar och tid för att få fram en modern grafikkrets, och istället för att göra det köper in redan färdig teknik. Borde ju bli enklare med drivrutinerna också, så bara mindre förändringar borde behövas om det i grunden är samma arkitektur!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Ja du, imperiet byggde dödstjärnan o super star destroyer så nog fan är imperiet mer kreativa..

Det samma gäller Intel dom har både pengar o kreation..
deras planner med 45nm samt möjligheter vad man kan göra med deras cpu till små pdas m.m är riktigt intressanta

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Om uppgifterna från Digitimes är riktiga innebär detta att företagen bara är ett litet steg ifrån en sammanslagning.

Ehh, skönt att nyhetskillen spekulerar helt vilt för sig själv. Stod inget om en sammanslagning. Stod att dom skulle samarbeta lite med varandra bara, jag kan inte se hur det skulle bli en sammanslagning för det.
Skulle tro att nvidia vill ha hjälp med sina chipsets och intel vill med sina gpus.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Det skulle vara en intressant utveckling om intel började tillverka nvidias GPUer i sina fabriker .. de ligger ju ändå nått år före TSMC .. en 45 nm version av 8800 GTX det skulle vara nått

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
Det skulle vara en intressant utveckling om intel började tillverka nvidias GPUer i sina fabriker .. de ligger ju ändå nått år före TSMC .. en 45 nm version av 8800 GTX det skulle vara nått

Haha jo

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Snarare är verkligheten tvärtom, tror nog Intel kommer köpa upp Nvidia om de ska köpa något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Det vore lite som Saab skulle köpa upp GM istället för tvärtom

Tänkte liksom att företaget skulle heta nvidia istället för intel om de skulle slås samman. Vet förstås att intel är större. Ähh.. glöm vad ja skrivit.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Nu är det alltså Intel/nvidia mot Ati/Amd ?

Du menar med andra ord de onda mot de goda.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
Det skulle vara en intressant utveckling om intel började tillverka nvidias GPUer i sina fabriker .. de ligger ju ändå nått år före TSMC .. en 45 nm version av 8800 GTX det skulle vara nått

Skulle sitta fint som fasen det. Speciellt med tanke på hur brutalt stor(för ett chip) G80 GPUn är. Jag hoppas detta leder fram till något i denna still istället för assimilering av nvidia.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Ja du, imperiet byggde dödstjärnan o super star destroyer så nog fan är imperiet mer kreativa..

Det samma gäller Intel dom har både pengar o kreation..
deras planner med 45nm samt möjligheter vad man kan göra med deras cpu till små pdas m.m är riktigt intressanta

Nu ligger ju både dödsstjärnan och super star destroyern långt utanför de flesta privatpersoners budget. För vanliga konsumenter är ju X-wing ett lämpligare alternativ om man inte vill snåla in helt och ta en skräpig tiefighter. Men det vore ju lite trisst om Daamit helt övergick till industrisabotage alá rebellerna och helt enkelt sabbade all nvidintel teknologi för att sedan ha ihjäl deras ledare.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Kan vi inte sluta skriva DAAMIT?

God idé. Det var trots allt ganska länge sedan det slutade vara roligt och endast blev störande.

Permalänk

grisar är vad dom är...

Permalänk
Medlem

fan fan, jag som alltid trodde tvärtom intel/ati amd/nvidia

men är inte dte bra att det är samarbete så allt optimeras??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
[B]Ja du, imperiet byggde dödstjärnan o super star destroyer så nog fan är imperiet mer kreativa..

Det samma gäller Intel dom har både pengar o kreation..
deras planner med 45nm samt möjligheter vad man kan göra med deras cpu till små pdas m.m är riktigt intressanta [/B]

Men å andra sidan sidan så hittade rebellerna på sätta att förstöra dom också:p

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Skulle sitta fint som fasen det. Speciellt med tanke på hur brutalt stor(för ett chip) G80 GPUn är. Jag hoppas detta leder fram till något i denna still istället för assimilering av nvidia.

prepare for assimilation...resistence is futile.

nåja om intel vil ha nvidias graffe expertis för att konkurera med amd/ati's inbyggda kretsar så har ju nvidia ett gyllene läge att pumpa intel på teknik.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
God idé. Det var trots allt ganska länge sedan det slutade vara roligt och endast blev störande.

AMD själva har gått ut med info DAAMIT.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
AMD själva har gått ut med info DAAMIT.

Nja, det är väl mest theinquirer.net som kör med det. Och om du avser bbspot-artikeln är väl dess trovärdighet tveksam..

Permalänk

Jag ser det bara som ett praktiskt ord helt enkelt, DAAMIT. Varför göra det krångligare när nu ett begrepp ändå uppkommit? Om det går folk på nerverna gör det ju iofs saken ännu bättre.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
AMD själva har gått ut med info DAAMIT.

Att kalla företaget för DAAMIT är lika korkat som att döpa ett företag till FUKDISSHIT. Seriöst... det finns inte en chans.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk

håller med åvanstående. fukdisshit

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

DAAMIT DAAMIT DAAMIT

Nej men allvarligt, det är inte särskilt bra nyheter för vem skall nu vara allvarligt motiverad att ta fram bra chipsets för AMD-mackor?

AMD själva förstås, men det vill till att det verkligen blir av.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
Det skulle vara en intressant utveckling om intel började tillverka nvidias GPUer i sina fabriker .. de ligger ju ändå nått år före TSMC .. en 45 nm version av 8800 GTX det skulle vara nått

Är det ens möjligt? Jag hade fått för mig att en GPU är mycket mer komplex än vad en CPU är och att det var därför inte de är nere på 45nm.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC