Permalänk
Medlem

Athlon xp eller 64?

Hej! Jag hittade en 3200+ athlon med moderkort och 1,5 gb ram med ett 9600 pro 256 mb grafikkort på blocket för 1450kr . Detta är då xp, är det stor skillnad på 64 och xp?

Visa signatur

Skate for life.

Permalänk
Medlem

den största och självklart mest uppenbara skillnaden är ju såklart att en athlon xp är en 32 bitars processor och en athlon 64 är en 64 bitars processor.

vet du inte vad det innebär så får du vänta på att någon annan förklarar det för dig för jag e kass på att förklara grejer

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Låter ganska likt min uppsättning, innan jag bytte grafikkort.
Athlon XP är fortfarande rätt så bra, jag kommer dock att uppgradera snart.
Sockel A som athlno xp använder har INTE integrerad minneskontroller som sockel 745, 939, 940 och AM2 har. Prestandaskillnader får du leta fram.

Prismässigt verkar det vara okej.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Avstängd

Det största skillnaden är inte bit-bredden. Utan snarare den integrerade minneskontrollern som klarar av snabbare minnen i äkta dual channel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det största skillnaden är inte bit-bredden. Utan snarare den integrerade minneskontrollern som klarar av snabbare minnen i äkta dual channel.

Jag hadde en 2500+ Barton som gick i 3200+ med 1gb dualchannel tyckte den var snabbare i vissa aplikationer än den andra datorn jag hadde som var en 3000+ amd64 s754 (dom har inte dualchannel) samt 1gb ram, visst är det skillnad men inte märkbart.

3dmark01 Socket A (1gb ram och 6600gt): 14k

3dmark01 s754 (1gb ram och 6600gt) 16k

Men hadde hadde satsat på en athlon 64, finns knappt moderkort samt cpukylare till socket A kvar. s939 athlon är garanterat bättre än socket A på samma klock ^^ sitter på en 3500+ nu @ 2.2 och den smiskar 3200+ barton och kostar inte mkt pengar att köpa.

Permalänk
Medlem

sitter själv på en skadad socket a dator mded 2600+. ett helvete med reservdelar. kör på a64

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Jag hadde en 2500+ Barton som gick i 3200+ med 1gb dualchannel tyckte den var snabbare i vissa aplikationer än den andra datorn jag hadde som var en 3000+ amd64 s754 (dom har inte dualchannel) samt 1gb ram, visst är det skillnad men inte märkbart.

3dmark01 Socket A (1gb ram och 6600gt): 14k

3dmark01 s754 (1gb ram och 6600gt) 16k

Men hadde hadde satsat på en athlon 64, finns knappt moderkort samt cpukylare till socket A kvar. s939 athlon är garanterat bättre än socket A på samma klock ^^ sitter på en 3500+ nu @ 2.2 och den smiskar 3200+ barton och kostar inte mkt pengar att köpa.

Din Socket A prolle hade ett 400MHz övertag över mot din 3000+.
Din 3500+ som smiskar Xpn har samma frekvens. Så visst är det skillnad.

Permalänk

1. Vem skulle rekomendera en s939 processor idag? De är ju helt ute! De tillverkas inte längre och alla affärer försöker bara sälja slut på dem!

Ska du köpa nytt och det ska vara MAD så är det bara AM2 som finns att välja på!

2. Vadå att det inte knapt finns kylning till Socket A, jag sitter själv på en Zalman CNPS7000B-AlCu Och den fungerar _mycket_ bra!

Sitter även på en Socket A AMD Athlon XP "Barton" 2500+ @ 3000-3200+, 1.5 GB RAM, 6800 GT och det fungerar hur bra som helst, nu har jag visserligen slutat spela men skulle jag vilja spela så fungerar alla spel hur bra som helst! Oblivion körs på "High" (automatinställninger) och det laggar inte.

Och det här med 32- och 64-bits, ja om du kör med Win XP Pro 64-bit Edit. Eller (dessvärre) Win Vista 64-bits så kan du märka skillnad, men sitter du i vanliga XP Pro som är 32-bits så kan du ju itne utnyttna den 64-bits arkitekturen som Athlon64 ger.

Länge Leve Socket A!

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
Och det här med 32- och 64-bits, ja om du kör med Win XP Pro 64-bit Edit. Eller (dessvärre) Win Vista 64-bits så kan du märka skillnad, men sitter du i vanliga XP Pro som är 32-bits så kan du ju itne utnyttna den 64-bits arkitekturen som Athlon64 ger.

Länge Leve Socket A! [/B]

Ditt sista uttalande framkommer väldigt vagt. Klart att A64 ska vara gjort för 64bits OS, men snälla nån! hur mycket vinner man igentligen.. ja de är i alla fall inte mycket alls. Så de är nog bland de dummaste ja hört att påstå att man inte utnyttjar sin A64 bara för att man kör 32bits OS.. Hur många brydde sig ens om att köra på x64! inte var de många i alla fall då prestandaökningen är knapp och hur många program är gjorda för 64bits intstruktioner igentligen.

Förutom A64, så håller Socket A än idag en förbaskat bra prestanda om man höjer klockfrekvensen runt 2.6-2.7ghz helst och minst 2Gb minne. Men de handlar om vilka spel man kör igentligen, och vilken FPS man tycker är behaglig. En del kan ju komma med totallt värdelösa resultat och tycka att de glider på någorlunda, men ibland kan man verkligen börja undra hur en del funkar när dom nämner 15-30fps som stabilt och fullt fungerande.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Ditt sista uttalande framkommer väldigt vagt. Klart att A64 ska vara gjort för 64bits OS, men snälla nån! hur mycket vinner man igentligen..

Emm.. det är ju precis det jag säger. Set jag i alla fall ville få fram var att jag Egentligen (notera stavningen) inte tjänar så mycket på att ha en A64 mot en AXP om du inte utnyttjar de saker som A64:an har men AXP:n inte har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Förutom A64, så håller Socket A än idag en förbaskat bra prestanda om man höjer klockfrekvensen runt 2.6-2.7ghz helst och minst 2Gb minne. Men de handlar om vilka spel man kör igentligen, och vilken FPS man tycker är behaglig. En del kan ju komma med totallt värdelösa resultat och tycka att de glider på någorlunda, men ibland kan man verkligen börja undra hur en del funkar när dom nämner 15-30fps som stabilt och fullt fungerande.

Angående ditt FPS snacka så det jag menade med att jag körde med en Athlon XP processor och att det flöt på var att jag tex. har på F.E.A.R. med de absoluta maxinställningarna, och så kör det inbyggsa testet som finns där på en statistik på att 96% av tiden så ligger min FPS på över 45, vilket är max som de mäter i det testet, elelr inte max med skalan ligger på några olika för att dela in det i olika grupper opch den sista är 45+ (alltså 45 och över).

// M

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G