Iomega släpper ny extern hårddisk på 1 terabyte

Permalänk
Melding Plague

Iomega släpper ny extern hårddisk på 1 terabyte

Tillverkaren Iomega har idag släppt en ny extern hårddisk som har en lagringskapacitet på 1 terabyte. Den har usb 2.0-gränssnitt och ett aluminium-chassi.

Läs nyheten: Iomega släpper ny extern hårddisk på 1 terabyte

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den ser maffig o vacker ut! Men fan va dyr den var då...

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Dyr? Billigaste jag sett för 500Gb var 1560:-. Ta det gånger två och du tjänar ett par hundra...

Permalänk
Medlem

Precis, det var ett bra pris för den.

Permalänk
Medlem

eeeh ?? 1560 !?

Datorbutiken.com säljer denna externa 500 gigare för 1190

https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx?Product=WDG1U5...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Den ser maffig o vacker ut! Men fan va dyr den var då...

iomegas diskar har oftast stöd för raid1.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Enligt nordichardware har denna INTE raid.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P373R
Dyr? Billigaste jag sett för 500Gb var 1560:-. Ta det gånger två och du tjänar ett par hundra...

Komplett för 1100kr: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327715

Du får vara lite mer uppdaterad.

Alltså skulle det kosta 2200kr för 1TB och då får du sedan lägga till ett par hundra för att få den extern som denna...

Permalänk
Hedersmedlem

60MB/s datagenomströmning är en ren omöjlighet med USB2.0. Man kan maximalt få ut 320Mbps vilket motsvarar 40MB/s om enheten är ensam på en USB-buss. Det pga att SOF'en är 125ms så bussen måste vänta lite mellan paketen skickas vilket gör att den "teoretiska maxgränsen" inte kan uppnås.

Edit: förtydligade lite

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
60MB/s datagenomströmning är en ren omöjlighet med USB2.0. Man kan maximalt få ut 320Mbps vilket motsvarar 40MB/s om enheten är ensam på en USB-buss. Det pga att SOF'en är 125ms så bussen måste vänta lite mellan paketen skickas vilket gör att den "teoretiska maxgränsen" inte kan uppnås.

Edit: förtydligade lite

Enl. Wiki
A Hi-Speed rate of up to 480 Mbit/s (60 MB/s)
http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

Men det är ju bara en teoretisk gräns. Har läst nån stans att ca 32MB/s är mer normal maxgräns.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som stör mig på orden "extern hårddisk" när det handlar om en lösning med flera diskar i ett case? Köper jag en intern disk på 1TB får jag ju inte två fysiska diskar. Kanske UAS är bättre namn? USB Attached Storage? Eller om man nu skall köra med svenska, extern lagrings-lösning/enhet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Billigaste 500 Gb för 1560 kr undrar jag också vad det kom ifrån ?
Var ute och shoppade på stan igår och köpte mig en ny fin extern 500 Gb hårdisk för 1295 på webhallen. Det var säkert långt ifrån den billigaste också. Tog i princip första bästa.
En 1 terabytehårddisk med ett pris nedåt 2000 kr vore mer rimligt tycker jag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quasili
Enl. Wiki
A Hi-Speed rate of up to 480 Mbit/s (60 MB/s)
http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

Men det är ju bara en teoretisk gräns. Har läst nån stans att ca 32MB/s är mer normal maxgräns.

Du kanske läste det i posten du sen citerade??

Han skriver ju själv att max är 320 Mbps. Denna siffran har någon felaktigt översatt till 32 MB/s, som du sen lagt på minnet. Men inlägget du tillrättavisar översätter det korrekt till 40 MB/s.

Vad vill du uppnå med din post?

MVH

A

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
60MB/s datagenomströmning är en ren omöjlighet med USB2.0. Man kan maximalt få ut 320Mbps vilket motsvarar 40MB/s om enheten är ensam på en USB-buss. Det pga att SOF'en är 125ms så bussen måste vänta lite mellan paketen skickas vilket gör att den "teoretiska maxgränsen" inte kan uppnås.

Edit: förtydligade lite

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quasili
Enl. Wiki
A Hi-Speed rate of up to 480 Mbit/s (60 MB/s)
http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

Men det är ju bara en teoretisk gräns. Har läst nån stans att ca 32MB/s är mer normal maxgräns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andretti
Du kanske läste det i posten du sen citerade??

Han skriver ju själv att max är 320 Mbps. Denna siffran har någon felaktigt översatt till 32 MB/s, som du sen lagt på minnet. Men inlägget du tillrättavisar översätter det korrekt till 40 MB/s.

Vad vill du uppnå med din post?

MVH

A

PsychoSaurus säger att den maximala gränsen för usb är 320Mbps eller 40MB/s men detta stämmer inte och Quasili påpekar detta och lägger in en källa. I denna länken står det att max överföringshastighet för usb är 480 Mbit/s (60 MB/s) och inte 320Mbps. Observera att detta är teoretiska maxgränser och uppnås nästan aldrig i verkliga produkter.

Så för att citera dig
"Vad vill du uppnå med din post?"

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andretti
Du kanske läste det i posten du sen citerade??

Han skriver ju själv att max är 320 Mbps. Denna siffran har någon felaktigt översatt till 32 MB/s, som du sen lagt på minnet. Men inlägget du tillrättavisar översätter det korrekt till 40 MB/s.

Vad vill du uppnå med din post?

MVH

A

Nånstans behöver inte vara sweclockers fattar du väl! Till och med en fiskmås fattar väl att 320 mbit/s =40 MBps (320/8)

Permalänk
Avstängd

Skulle nog vara intresserad om den var nätverksansluten, 1000Mbit/s eller liknande... vill inte att anslutningen ska vara flaskhalsen.

EDIT: jag vet absolut inte mycket om nätverk förutom att jag har problem ibland med det, så skit i ifall jag skrev fel... ni förstår poängen, too slow med USB

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

USB?!

Ge oss extern SATA eller Firewire 800 *raah*

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P373R
Dyr? Billigaste jag sett för 500Gb var 1560:-. Ta det gånger två och du tjänar ett par hundra...

Orly? Tell me about it
https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx?Product=SGB9-5...