Permalänk
Medlem

Vad läser du just nu?

Fackliteratur som skönliteratur whatsoever.
Ni vet hur det går till och om inte låt någon annan posta för och följ efter.

Själv är jag i slutet på Cirkelns ände av Egeland Tom. Samma stuk som Dan Browns Da Vinci koden då de bygger på samma källmaterial. Lite roligt är det dock att Tom Egeland släppte sin bok först så det är inte frågan om något plagiat iaf inte från hans sida.

När denna är klar kommer jag nog att ta mig an Patient 67 av Dennis Lehane.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Övergivna platser av Jan Jörnmark
Riktigt intressant om man är lite intresserad av mer eller mindre menlös svensk historia och bortglömda platser och händelser

edit: Exempel och en hel del bilder finns här: http://www.jornmark.se/

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Plöjer igenom Isaac Asimovs böcker om Stiftelsen för 3:e omgången...:D

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Läser "Mina drömmars stad"
En bok om stockholm på sena 1800-tal.

Riktigt bra, finns fem stycken i serien. Ska nog låna den andra

Läser också "Wolf" Av Gillian Cross i engelska, den suger.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Kalle Anka

Permalänk
Medlem

Donna tartt: "Den lille vännen", har precis börjat på den och den verkar grymt bra, tidigare har jag läst "den hemliga historien" av samma författare och den var helt suverän, rekommenderas!

Visa signatur

Mick

Permalänk

En av grabbarna av Johan Höglund. Den handlar om hans liv i en av de största firmorna i Sverige, firman boys.

Permalänk
Medlem

Precis läst The Caves of Steel av Isaac Asimov, tyckte den var väldigt bra och kommer definivt läsa Asimov's andra böcker.

Ska göra bokredovisning i skolan om den och där ingår att välja skådespelare till de olika rollerna om den skulle filmatiserats, har problem med att komma på några som skulle passa så ifall någon har något förslag skulle det uppskattas.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Läser "Mina drömmars stad"
En bok om stockholm på sena 1800-tal.

Gillade verkligen inte den boken, den var seg och tråkig, författaren har ingen speciell stil som t.ex. Söderberg har som gör att man fastnar.

Läser förövrigt igenom Sidney Sheldons böcker just nu, rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Får väl räknas att jag plöjde Ett öga rött igår

Skulle tydligen vara utläst tills imorse, så det var bara att börja läsa igår eftermiddag.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Läste böckerna nyligen A Game of Thrones, A Clash of Kings, A Storm of Swords, samt A Feast for Crows av George R. R. Martin. Riktigt bra böcker, väntar med spänning på nästa del.

Senaste boken jag läste var dock Storm Front av Jim Butcher och den var inte så dum, ska skaffa mig några till av hans böcker att ha som reselitteratur.

Permalänk
Medlem

Läser mycket användbarhet (Nielsen, Gulliksen, och dem) just nu, då jag skriver c-uppsats som tangerar det ämnet. skönlitteratur har jag tyvärr inte haft tid med så mycket på sistone.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Gillade verkligen inte den boken, den var seg och tråkig, författaren har ingen speciell stil som t.ex. Söderberg har som gör att man fastnar.

Läser förövrigt igenom Sidney Sheldons böcker just nu, rekommenderas!

Smaken är som baken, jag tyckte själv att den var gripande, det är sorgligt i slutet när Henning dör

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Plöjer igenom Isaac Asimovs böcker om Stiftelsen för 3:e omgången...:D

Ingen enkel läsning, men dom är bra.

Asimov är bra.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

"Lyktgubbarna" av Jan Fridegård.

Permalänk

Ivan Mcgorman

Life in the French Foregin Legion

Min bror rekommenderade den till mig nu när kom efter 5 år där.
Själv tjänstgjort 5 år dock inte låst någon bok om det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Smaken är som baken, jag tyckte själv att den var gripande, det är sorgligt i slutet när Henning dör

Tyckte inte att det var tråkigt med kommunisterna ;)?
Den skildrade iof Stockholm och urbaniseringen rätt så bra, läste den i 8an tror jag.

Permalänk

Halo, The Flood av William C. Dietz. Andra boken av 3.

Permalänk
Medlem

Femte (eller är det sjätte?) Harry Potter-boken på spanska

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Blev rätt nyligt färdig med Mao, the unknown story av jung chang.
En väldigt genomarbetad biografi om mao, och vidare smickrande är den knappast.
Nog förarbete för att kunna citera underrättelsemedelandena mellan ryssland och kina under perioden.. (och beskriver hur kina köpte vapen för mat så att befolkningen svalt ihjäl, osv)

Väldigt läsvärd, men rätt tungläst..

Edit:
Och det kommande projektet är
Collapse av Jared Diamond, How Societies chose to fail or survive

"Talks about the mysterious collapse of past civilizations - and what this means for the future. Bringing together evidence from many sources and piecing together the myriad influences, from climate to culture, that make societies self-destruct, this book shows how unlike our ancestors we can benefit from our knowledge of the past."

Har hört bra om den.

Permalänk

Just nu läser jag I nationes intresse av jan gullio och biblen

Visa signatur

Amd Ryzen 5 3600 | Sapphire Radeon 5600 xt Pulse| 16gb |Corsair Carbide Spec-05

Permalänk
Medlem

The Biology of Belief: Unleashing the Power of Consciousness, Matter and Miracles

av Bruce H. Lipton

Det är bra skit; handlar om cellbiologi, om vår kvantumvärld och tankens kraft.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Stjärnbäraren från Hed av Patricia A. McKillip - är inne på del 3/3 Kort Fantasyhistoria. Läser även Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson på Svenska B. Om Nazityskland och Sverige före, under och efter kriget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Tyckte inte att det var tråkigt med kommunisterna ;)?
Den skildrade iof Stockholm och urbaniseringen rätt så bra, läste den i 8an tror jag.

Vill helst inte uttrycka mig politiskt, har ändå ingen åsikt.

Läste du de följande delarna också?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redbull
Övergivna platser av Jan Jörnmark
Riktigt intressant om man är lite intresserad av mer eller mindre menlös svensk historia och bortglömda platser och händelser

edit: Exempel och en hel del bilder finns här: http://www.jornmark.se/

Kul att se någon mer som läser den! Jag har iofs läst ut mitt (signerade ) exemplar redan men ändå. Rekomenderas!

Just nu läser jag ingen bok. Senaste numret av FOTO ligger dock vid sängen.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem

Bert såklart! De funkar alltid

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noCode
Kul att se någon mer som läser den! Jag har iofs läst ut mitt (signerade ) exemplar redan men ändå. Rekomenderas!

Just nu läser jag ingen bok. Senaste numret av FOTO ligger dock vid sängen.

Hehe, min är faktiskt också signerad

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redbull
Hehe, min är faktiskt också signerad

Beställde du tidigt och har inte läst ut den ännu? Skäms!

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk

Linux for dummies...

Vill lära mig linux om ni inte förstod det.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

The Lost Boy (uppföljaren till "A child called It") Läser den som del av Engelska A men jag hade tänkt läsa den ändå. Grymt bra bok och jag fattar inte att jag inte läst serien av och om David Pelzer innan, LÄS!

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]