Thermaltake budget-agg med 140 mm-fläkt

Permalänk
Melding Plague

Thermaltake budget-agg med 140 mm-fläkt

Thermaltake har idag släppt en ny serie nätaggregat som är budgetorienterade och kommer med en 140-millimetersfläkt. Serien släppts med tre modeller om 450, 500 och 550 watt.

Läs nyheten: Thermaltake budget-agg med 140mm-fläkt

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är dom tysta så kan det vara något för de som inte har ett allt för krävande system.

Permalänk
Medlem

140mm låter som det kan blir rätt tyst iaf.

budget sas det, men fanken det såg ju bra ut på pappret iaf. lr är jag ute o cyklar

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Tyckte oxå det såg bra ut.
Personligen kollar jag mer på spec än på nätaggregatets färg och för mig är dom inte budget direkt. Är det bra pris på dom så visst kan dom sälja bra.

Permalänk
Avstängd

Bara för att det är stor fläkt betyder det inte att det är tyst, snarare tvärtom med tanke på att oballans blir värre ju större fläkten är.. och som gör att det vidrerar mer.

Nej, jag kör med äkta alufläktar som är ballanserad och där med tysta.. dock 220V som kopplas parallellt och blir 110/115V per fläkt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
140mm låter som det kan blir rätt tyst iaf.

budget sas det, men fanken det såg ju bra ut på pappret iaf. lr är jag ute o cyklar

Är inte 120 mm idealet prestanda/ljud?

Permalänk
Medlem

ju större desto bättre!?

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
ju större desto bättre!?

Ang. fläktar är det komplicerat.

Först och främst måste man betrakta ljudkvaliten, främst missljud och liknande. Om man utesluter sådant, så är största "boven" turbulensen från den flyttade luften, dvs "wosh" ljudet. Det är helt beroende av mängden luft som flyttas. Det finns inget sätt att flytta mycket luft och samtidigt göra det tyst. Det är hårfina skillnader mellan de bästa fläktarna på marknaden, det finns inga mirakelfläktar. Vill du ha det tyst, så måste du flytta mindre luft genom att gå ned i varv på fläkten.

En större fläkt kan flytta samma mängd luft som en mindre fläkt till en lägre ljudnivå förutsätt att båda är fria från missljud och lika på alla andra sätt. Den mindre fläkten kommer få snurra fortare och därför göra mer motorljud etc.

Däremot, behöver du bara en viss mängd luft, t.ex. för att kyla en hårddisk som inte alls kräver mycket kylning, så är en långsam 80mm fläkt tystare än en långsam 120mm fläkt. Den flyttar också mindre luft, men man behöver å andra sidan inte mer luft. Därför är större inte alltid bättre, eftersom man inte kan gå ned så lågt i luftflöde som krävs.

Jag tror inte denna är tyst. Finns ingen chans. De tysta nätaggen idag använder sig av 120mm fläktar med max varvtal på runt 1600RPM. Den här är större och har högre maximalt varvtal, så med en likadan fläktkontroller kommer den alltid frakta mer luft, ligga på ett högre varvtal och låta mer.

Från en meters avstånd låter en 120mm Nexus fläkt i 550RPM runt 17dBA. En större fläkt, i 1300RPM (dvs mer än dubbelt så snabbt) och 16dBA? Nej. Det händer inte.

Alla thermaltakes produkter låter 16dBA oavsett vad det är för något. Någon som råkade få mängdrabatt på "16dBA"-stämplar eller?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Från en meters avstånd låter en 120mm Nexus fläkt i 550RPM runt 17dBA. En större fläkt, i 1300RPM (dvs mer än dubbelt så snabbt) och 16dBA? Nej. Det händer inte.

Alla thermaltakes produkter låter 16dBA oavsett vad det är för något. Någon som råkade få mängdrabatt på "16dBA"-stämplar eller?

På silentpcreview.com har jag sett termen "Thermaltake dBA".

Citat från tråden "How loud is 22 Decibels?":
"Better to specify the brand and model of the PSU. 22dB is not much but it doesn't really say a lot about the sound from the PSU.

I mean, 22 "Thermaltake-dB" are quite a lot.. "

Permalänk
Medlem

En 120mm på 1300rpm är gränsfall vad gäller ljudnivå, iaf i mitt fall. Jag brukar vilja ha mina 120mm runt 1000rpm, för att få dem tysta. Åsikten om vad som är tyst, är som sagt ganska relativt. En 140mm på samma varvtal låter mer än en 120mm.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
...
Nej, jag kör med äkta alufläktar som är ballanserad och där med tysta.. dock 220V som kopplas parallellt och blir 110/115V per fläkt

Seriellt menar du, hoppas jag. Annars kör du dina fläktar på 230 VAC...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Fläkten lär inte prestera bättre än en öppen 80 mm vid samma varvtal - halva insuget är stängt av 5 mm bred metall.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Seriellt menar du, hoppas jag. Annars kör du dina fläktar på 230 VAC...

Just precis, ibland är hjärnan ute och cyklar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Fläkten lär inte prestera bättre än en öppen 80 mm vid samma varvtal - halva insuget är stängt av 5 mm bred metall.

Jag tänkte samma sak..

Tvivlar på att fläkten är tyst öht. De säljer bara den på storleken, efter som att alla verkar tro att tystnad kommer med storleken.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Är det någon som har hittat en återförsäljare för aggen?