Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Nice, Swec träff @ SRF nästa? ;o

Det var inte jag som valde den, fick tips i en annan metaltråd
Är låten "In Pursuit of Vikings" med på den plattan?

En swec träff där hade varit ganska najs faktiskt.

The pursuit of vikings är med på Fate Of Norns skivan, som också är bra men inte samma klass som Versus The World. Andra låtar med dom som är värda att kollas upp är The sound of eight hooves, Victorious march, Ride for vengeance och Cry of the black birds.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem

Någon Sweden Rock blir det inte. Krockar med Saabfestivalen i Trollhättan

Permalänk
Medlem

skummade igenom tråden lite snabbt, såg inga spår efter Children of bodom?
dock är deras äldre låtar mkt bättre, eller vad säger ni?

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO
skummade igenom tråden lite snabbt, såg inga spår efter Children of bodom?
dock är deras äldre låtar mkt bättre, eller vad säger ni?

Jo? Jag har skrivit att jag gillar dom, fick upp ögonen för dom och lite mer death metal när jag såg Children Of Bodom - Chaos Ridden Years Stockholm Knockout Live 2006, den gillade jag skarpt, blev så jäkla kåt på "Needled 24/7" också ;>

Deras äldre material är nog överlag bättre ja, men dom har en del guldkorn i dom senare grejerna också.

F.ö. var det någon annan som nämnde dom också, prova Ctrl+F

Citat:

Någon Sweden Rock blir det inte. Krockar med Saabfestivalen i Trollhättan

lool, får jag fråga vad du gör i denna tråden?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
lool, får jag fråga vad du gör i denna tråden?

Jag prioriterar :D. SRF är varje år, Saabfestivalen är vartannat år och just denna sommaren är det 60-års jubileum, så valet blev ganska lätt Dock så skall man ju på Metaltown så det blir alltid något iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ramzon
Jag prioriterar :D. SRF är varje år, Saabfestivalen är vartannat år och just denna sommaren är det 60-års jubileum, så valet blev ganska lätt Dock så skall man ju på Metaltown så det blir alltid något iaf

Aha, det är väl okej I guess, själv har jag aldrig varit där förut (på SRF alltså). Men Metaltown ser ju ut att bli ganska så trevligt om man är metalhead, missa inte Hardcore Superstar btw!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Penix.se
Bra tråd! ingen som lyssnar på "Immortal"? dom e riktigt bra!!! särskillt deras platta från 2002-"Sons of Northern Darkness" rekomenderas starkt.
va tror ni förövrigt om Metallicas kommande platta?

Immortal är riktigt grymma, har dock spelat sönder dem är jag rädd.
Har riktigt låga förväntningar inför Metallicas kommande platta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
Cult of Luna någon? Kanske till och med någon som har rekommendationer på liknande musik?

edit: Progressive doom/post-metal är det antar jag.

Har bara hört skivan "Salvation", men den är riktigt bra! Gamla Katatonia är knappast samma stil, men du lär gilla det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Jag begriper mig verkligen inte på growl, men jag får väl hålla utkik efter Opeth och se vad det nu är för speciellt med dem. Det finns många band som jag tycker gör mycket bra musik, men som jag inte orkar lyssna på för att de growlar.

Kolla in skivan Damnation. Eftersom den är mycket lugnare och utan growl kan den fungera som en väg till deras hårdare grejer.

Permalänk
Medlem

Edge of Sanity.... så jävla bra, kolla in dem om ni inte redan gjort det!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Edge of Sanity.... så jävla bra, kolla in dem om ni inte redan gjort det!

EoS är nog ett av de första metalband jag hörde (tack vare mina äldre bröder). De har en del riktigt trevliga prylar

Purgatory Afterglow är nog mitt favoritalbum från dem, men alla är trevliga här och var.
Låten "Twilight" är hur skön som helst, en riktig metalklassiker i mina ögon (öron?).

Edit: De hade visst mera material än vad jag visste. Har Crimson/Crimson II, Infernal, Purgatory Afterglow och The Spectral Sorrows.
"Cryptic" kanske man ska kolla in, men enligt wikipedia:
"It is the only Edge of Sanity album on which Dan Swanö does not play."
Bah

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
EoS är nog ett av de första metalband jag hörde (tack vare mina äldre bröder). De har en del riktigt trevliga prylar

Purgatory Afterglow är nog mitt favoritalbum från dem, men alla är trevliga här och var.
Låten "Twilight" är hur skön som helst, en riktig metalklassiker mina ögon (öron?).

Purgatory Afterglow är riktigt fin, dock håller inte skivan samma genomhöga standard som Unorthodox, The Spectral Sorrows, Crimson och Crimson II om du frågar mig. Song of Sirens måste dock vara en av de tyngsta låtarna som någonsin skapats.

Edit: Cryptic och Infernal har jag inte alls lyssnat mycket på, hojta gärna till om de visar sig vara värda att ha i samlingen.

Edit2: Menar du att du inte hört Unorthodox?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
ElRobboMaestro: Super compability

http://www.last.fm/user/exscape_/

Lyssnar på det mesta metal-aktigt, lite mesigare saker slinker in ibland.
Exempelvis...
Dark Tranquillity, Sentenced, Iron Maiden, Children of Bodom, Naglfar, Scorpions, ...

Ett tips, också: Blinded Colony, svenskt (f.d.?) undergroundband som släppte sitt andra album Bedtime Prayers nyligen - mycket trevligt album!
Det verkar vara inne med covers, så...
http://www.brainsgraphicstudio.com/blinded_cover.jpg

Jag ÄLSKAR dig. Tack för tipset! <3

f2k: Blinded Colony - My Halo [Bedtime Prayers]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken

Edit: Cryptic och Infernal har jag inte alls lyssnat mycket på, hojta gärna till om de visar sig vara värda att ha i samlingen.

Edit2: Menar du att du inte hört Unorthodox?!

Nope, det har jag inte gjort, faktiskt. Är den så bra?
Vet inte riktigt vad jag ska säga om Infernal, den känns på nåt sätt mognare än Purgatory/Spectral sorrows, vet inte varför.
Har inte lyssnat så värst mycket på EoS på sista tiden.

"The last song" på Infernal är rätt annorlunda
2:20 är piano + helt "clean" sång, sen när man tror att den är slut brakar alla instrument in med en gång, så blir det ytterligare två minuter gitarr-"solo" innan den fadar ut.

Anyway, jag ska ta och sova nu, jag är på tok för trött för att skriva något vettigt. Jag återkommer, om det behövs

Edit:
noodles^: Varsågod
Alla låtar är bra på sina sätt IMHO, även om de inte är femstjärniga. 21st century holocaust gillar jag mindre än resten, dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

W.A.S.P e aldrig fel

ngn som vet när deathstars släpper nästa platta om den är planerad?
dome riktigt bra:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
ngn som vet när deathstars släpper nästa platta om den är planerad?

Tror inte de sagt något om det.

Hum, jag kan ju inte skriva ett inlägg här utan att länka till ett trevligt band... låt oss ta Eternal Tears of Sorrow.

Permalänk
Medlem

Lyssnar på väldigt blandad musik numera. Det är så mycket ny metal och mycket av det är så tråkigt. Men några band som håller sig vid liv i mina hörlurar/högtalare är Shining, Forgotten Tomb, Watain och Sentenced.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Var precis och köpte Dark Tranquillity - Fiction och Dimmu Borgir - In Sorte Diaboli.
Dimmu skivan har jag lyssnat på förut och det är rusktigt bra. Dark Tranquillity skivan slängde jag direkt in i datorn och märkte att den hade något lamt kopieringsskydd, kunde inte ens spela upp musiken på skivan i datorn, men ingenting som EAC inte kunda fixa. Måste säga att skivan verkar riktigt bra, även fast jag bara lyssnat på dom första låtarna.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

skön tråd

en liten lista på det jag lyssnar på för tillfället (inte i någon speciel ordning)

Amon Amarth
Children of Bodom
Rammstein
Megadeath
Symphony X
Edguy
W.A.S.P
Tyr
Running Wild
In flames
Iron Maiden
Judas Priest
blandad metal av diverse artister

är allätare, sålänge det är tunga gitarrer och en duktig sångare så tycker jag att det låter bra

Permalänk

Black Metal är dött, men länge leve legenderna!

(Tidernas bästa black-album, även om Transilvanian Hunger kommer farligt nära.)

Själv betackar jag mig för det som kallas black metal i dessa dagar. Utveckling i all ära, men jag tror nog att black metal som musikgenre redan har passerat sitt bäst före-datum. Se bara på allehanda stolpskott som t.ex. Lifelover vars musik folk har mage att kalla för black metal.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
Tror inte de sagt något om det.

Hum, jag kan ju inte skriva ett inlägg här utan att länka till ett trevligt band... låt oss ta Eternal Tears of Sorrow.

va synd för dom e asbra:P..

hm måste lyssna på dom du länkade till

Permalänk
Medlem

Heta just nu:
In Flames - Come Clarity
Fimbultyr - Ändlösa Frågor EP (fimbultyr.nu)

Permalänk

Lyssnar just nu på EA - Ea Taesse, en låt på runt 20 min.

http://www.last.fm/music/EA/+wiki

Söt musik. :>

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

Skulle vilja passa på att tipsa om ett annat favoritband, denna gång i dödsdivisionen. Det är inga mindre än allas våra Autopsy. Det är min åsikt att Autopsy inte riktigt fått den uppmärksamhet de förtjänar, de har helt enkelt hamnat lite i skuggan av andra, större band. Vissa säger att Autopsy spelade doom-inspirerad döds men själv kallar jag det rätt och slätt tunggung, för det är det verkligen. Jag tror att bandet kan uppskattas även av lite mer ovana lyssnare. Mental Funeral är bästa plattan, men Severed Survival är inte heller den dålig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Midvinter
Black Metal är dött, men länge leve legenderna!
http://darkthrone.mine.nu/funeral.jpg
(Tidernas bästa black-album, även om Transilvanian Hunger kommer farligt nära.)

Själv betackar jag mig för det som kallas black metal i dessa dagar. Utveckling i all ära, men jag tror nog att black metal som musikgenre redan har passerat sitt bäst före-datum. Se bara på allehanda stolpskott som t.ex. Lifelover vars musik folk har mage att kalla för black metal.

Det finns mycket skit, men dött är det inte. Utveckling är ju oundvikligt, tycker det är najs att det finns dom som vågar bryta mot trenderna, jag menar, hur många Burzum- och Darkthrone-kloner finns det inte? Den sortens black metal har gjorts om och om igen i oändlighet och det är ändå ingen som kommer i närheten av originalen, men det betyder ju inte att det inte finns annan black metal som är bra. Sen kanske inte Lifelover är det bästa exemplet, även om jag själv lyssnar en del på dom.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

Måste tipsa ytterligare om Sentenced.
En massa 30-sek-samples finns på Last.fm, här: http://www.last.fm/music/Sentenced/+charts
De är dock auto-genererade så de är på rätt kassa ställen i låtarna... Man bör dock kunna lista ut om man kan gilla bandet eller inte på dem.
Samples gör dock inget band rättvisa.

Mina favoritalbum är The Cold White Light och The Funeral Album, de är enligt mig långt bättre än de tidigare albumen, även om det finns guldkorn där också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO
skummade igenom tråden lite snabbt, såg inga spår efter Children of bodom?
dock är deras äldre låtar mkt bättre, eller vad säger ni?

nu har jag inte hört allt dom har gjort, men rent spontant skulle jag säga att follow the reaper är deras bästa album.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
skön tråd

en liten lista på det jag lyssnar på för tillfället (inte i någon speciel ordning)

Amon Amarth
Children of Bodom
Rammstein
Megadeath
Symphony X
Edguy
W.A.S.P
Tyr
Running Wild
In flames
Iron Maiden
Judas Priest
blandad metal av diverse artister

är allätare, sålänge det är tunga gitarrer och en duktig sångare så tycker jag att det låter bra

den listan stämmer ganska bra överens med min.

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icanos
Heta just nu:
In Flames - Come Clarity
Fimbultyr - Ändlösa Frågor EP (fimbultyr.nu)

nehe du, jag måste säga att Come Clarity är ett utav deras sämre album, clayman och colony är så fruktansvärt mycket bättre..

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

Några låtar jag fastnat för......

Black Sabbath - Zero The Hero
http://youtube.com/watch?v=WL_svZmiGWw

Monster Magnet-The Right stuff
http://youtube.com/watch?v=TiC8sjicHRg

Helloween - I Want Out
http://youtube.com/watch?v=-mIxv56fSuY

Saxon - Frozen Rainbow
http://youtube.com/watch?v=qMeIjksgHNw

/ Gurra.

Permalänk
Medlem

Liten lista över vad jag lyssnar mest på just nu:

Blinded Colony
Finntroll
Scar Symmetry
Windir
Black Sabbath
At The Gates
Arch Enemy
The Haunted
Soilwork
As I Lay Dying
Splitter
Lamb of God
Norther
Unearth
Opeth
Iron Maiden
Nasum
Skitsystem (crust, men det är ju lite som gridcore, så vafan)
Disfear (också crust)
Totalt Jävla Mörker (crust, osv)
M:40 (crust igen ^^)
Children of Bodom
Dark Tranquillity
In Flames
Dissection
Nightrage
Suidakra
Amon Amarth
Sonic Syndicate

Oj, blev en rätt lång lista.. Men det är vad jag lyssnar på atm iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Måste tipsa ytterligare om Sentenced.
En massa 30-sek-samples finns på Last.fm, här: http://www.last.fm/music/Sentenced/+charts
De är dock auto-genererade så de är på rätt kassa ställen i låtarna... Man bör dock kunna lista ut om man kan gilla bandet eller inte på dem.
Samples gör dock inget band rättvisa.

Mina favoritalbum är The Cold White Light och The Funeral Album, de är enligt mig långt bättre än de tidigare albumen, även om det finns guldkorn där också.

Oooh dom är fina synd att dom har lagt ner bara *snyfft*

Mina favoritalbum är The Cold White Light och Down.
Har inte orkat lyssna så mycket på The Funderal Album dock :/