ProgrammeringsVerktyg i Ubuntu 7.04

Permalänk
Medlem

ProgrammeringsVerktyg i Ubuntu 7.04

Hejsan! Vilken editor ska jag välja för PHP programmering i pakethanteraren i synaptic?
Jag skulle vilja ha en som lämas för att skriva PHP kod

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ta valfri editor och en webläsare.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Men jag har ju redan Mozilla som webbläsare. Vilken editor ska jag ta? Jag hittar bara perl och phyton editors :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

du ska ta en editor som du trivs med. Det finns massvis.

De äldsta och mest kraftfulla och populäraste heter vim respektive emacs. Emacs finns inte med från början men vim finns. Vim har dock en mycket hög inlärningströskel.

Jag skulle rekommendera dig att börja med scite istället. Scite kan du ladda hem med synaptic och är en texteditor som är nästan lika kraftfull (men bara nästan) som emacs och vim men ändå tillräckligt bra för de flesta.

Du kan givetvis använda gedit som följer med ubuntu som standard också men scite är bättre och trevligare.

Sen finns det givetvis hur många som helst till att välja mellan.

http://wiki.imbumba.se/index.php/Editorer kan du se fler.

Lycka till

Permalänk

Själv kör jag Kdevelop (mest lämpat för KDE om du kör Kubuntu men fungerar givetvis i Ubuntu också).
Fungerar utmärkt och är inte i vägen.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iveqy
du ska ta en editor som du trivs med. Det finns massvis.

De äldsta och mest kraftfulla och populäraste heter vim respektive emacs. Emacs finns inte med från början men vim finns. Vim har dock en mycket hög inlärningströskel.

Jag skulle rekommendera dig att börja med scite istället. Scite kan du ladda hem med synaptic och är en texteditor som är nästan lika kraftfull (men bara nästan) som emacs och vim men ändå tillräckligt bra för de flesta.

Du kan givetvis använda gedit som följer med ubuntu som standard också men scite är bättre och trevligare.

Sen finns det givetvis hur många som helst till att välja mellan.

http://wiki.imbumba.se/index.php/Editorer kan du se fler.

Lycka till

Hmm, det är väl bara Vim-tiny som följer med som standard?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

sudo apt-get install vim-full xemacs

Lek med dem.
Lär dig dem lite innan du ger upp.

Det finns en hel del på forumet som finner Vim den "bästa". Jag råkar vara en av dem.

Permalänk
Medlem

gedit funkar hur bra som helst annars tycker jag, fast jag har bara använt den till lite css men det borde vara minst lika bra med php.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
gedit funkar hur bra som helst annars tycker jag, fast jag har bara använt den till lite css men det borde vara minst lika bra med php.

gedit fungerar men inte mer. Du saknar inte alla bra funktioner i vim/emacs innan du känner till dem...

Permalänk
Medlem

vim är helt klart bäst, alltid det jag använder när jag kodar php (vilket är väldigt ofta)

Permalänk
Medlem

Även jag rekommenderar vim. Inte heller tycker jag att det är speciellt svårt att börja med det, för man behöver ju faktiskt inte använda de allra mest avancerade funktionerna från start, de lär man sig ju eftersom!

Onödigt att bli begränsad av sin texteditor. ^_^

Permalänk
Medlem

Testa Cream om inte annat, betydligt lättare att börja med än "rena" vim och innehåller ändå alla kraftfulla funktioner som vim har att erbjuda.

cream - VIM macros that make the VIM easier to use for beginners

Visa signatur

När du ser svart & vitt så får du välja fritt!

Permalänk
Medlem

Jag tycker om Bluefish ...

sudo apt-get install bluefish

Edit: Länk med screenshots

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Jag tänkte tipsa om jEdit. Snabb, trevlig och med riktigt trevligt PHP-stöd (via tillägg, använd Plugin Manager).

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Testa Kate, är en av de mest kompletta editorerna tycker jag.

Permalänk
Medlem

Var på föreläsningen i göteborg med Stallman:
"Vim is the editor of the beast"

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Även jag rekommenderar Vim under *nix, pröva

$ vimtutor

i en terminal vetja..

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också kdevelop.
Kör själv fvwm men har ändå kde-paketen inlagda pga kdevelop och k3b som jag inte klarar mig utan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Var på föreläsningen i göteborg med Stallman:
"Vim is the editor of the beast"

"Vi, Vi, Vi"
Var också där och lysnade, slapp får man säga.

Men för att svara på frågan har jag funnit Emacs vara bästa editorn för programmering.

Egentligen bara av en enda funktion som kanske finns i Vim också.. auto indentering. I Emacs är det nästan omöjligt att få koden att ostrukturerad ut.
Att kunna trycka på "tab" knappen och att raden hamnar rätt är guld värt. Skulle detta finnas för Vim hade jag nog trots allt enbart kört Vim.

Permalänk
Medlem

gPHPEdit brukar jag köra för php, fungerar kanon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeze
Jag tycker om Bluefish ...

sudo apt-get install bluefish

Edit: Länk med screenshots

kör också bluefish för PHP, funkar mycket bra. Rekommenderas.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

om ni skall göra java scipt-baserade sidor eller vanliga sidor med html/XHTML rekomenderar jag aptana... (baserat på eclips)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Jag rekommenderar trots allt Vim.

benjiman:

:set autoindent
:set smartindent
:set tabwidth 4

Det borde göra susen.

Själv har man kommit över en extremt vimrc som fixar massa coola saker till PHP, tab-completion för över ~3000 funktioner (Alla som finns i PHP-manualen.), skriver ut matchande ({["' när man skriver en av dem.

Massa mer saker jag inte hunnit testa ännu.

Länk: http://schlitt.info/applications/blog/index.php?/archives/488...