pureftps & mysql: header-filer installerade?

Permalänk
Medlem

pureftps & mysql: header-filer installerade?

Jag får inte ihop installationen av pureftpd med mysql-stöd. Den gnäller alltid om att jag inte libmysqlclient:
"checking for mysql_init in -lmysqlclient... no
configure: error: libmysqlclient is needed for MySQL support"

mysql_config --libs ger:

-L/usr/local/lib -L/usr/local/mysql/lib -lmysqlclient -lz -lcrypt -lnsl -lm -lc -lnss_files -lnss_dns -lresolv -lc -lnss_files -lnss_dns -lresolv

Förslag?

Permalänk
Medlem

Är det någon speciell anledning du har att kompilera mysql själv? Det fungerar utan problem för mig med slack11s officiella mysql-paket..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
Är det någon speciell anledning du har att kompilera mysql själv? Det fungerar utan problem för mig med slack11s officiella mysql-paket..

Vilket syftar du på då?

Permalänk
Medlem

$> pwd /usr/src/pure-ftpd-1.0.21 $> ./configure --with-mysql [...] checking for mysql_init in -lmysqlclient... yes checking whether mysql clients can run... yes checking for mysql_real_escape_string... yes [...]

får jag med mysql-5.0.24a-i486-1 (ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/slackware/slackwar...) installerat, istället för att ha kompilerat mysql från source själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150

$> pwd /usr/src/pure-ftpd-1.0.21 $> ./configure --with-mysql [...] checking for mysql_init in -lmysqlclient... yes checking whether mysql clients can run... yes checking for mysql_real_escape_string... yes [...]

får jag med mysql-5.0.24a-i486-1 (ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/slackware/slackwar...) installerat, istället för att ha kompilerat mysql från source själv.

Alltså det är kanske jag som är ute och cyklar. När jag installerade mysql så laddade jag ned mysql som gz-fil (inte denna slackware-specifika dock) och körde configure och make. Är inte det att kompilera från source?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Alltså det är kanske jag som är ute och cyklar. När jag installerade mysql så laddade jag ned mysql som gz-fil (inte denna slackware-specifika dock) och körde configure och make. Är inte det att kompilera från source?

Jo, det är att kompilera från source, men om du istället installerar den färdigkompilerade mysql från slackware, så borde det fungera att få igång pure-ftpd utan problem.
Så länge det inte är någon speciell feature som du är ute efter, som är avstängd i slackwares egna paket, så är det bästa att köra med de officialla paketen för att slippa såna där problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
Jo, det är att kompilera från source, men om du istället installerar den färdigkompilerade mysql från slackware, så borde det fungera att få igång pure-ftpd utan problem.
Så länge det inte är någon speciell feature som du är ute efter, som är avstängd i slackwares egna paket, så är det bästa att köra med de officialla paketen för att slippa såna där problem.

Okej nu förstår jag. Jag känner mest att man har mer koll på allt om man kör från source. Liksom jag vet inte var det installeras eller nånting när jag gör det från det paktetet du gav mig. Eller?

Permalänk
Medlem

Om du installerar slackwares .tgz-paket med "installpkg" så kan du enkelt kolla i /var/log/packages/<paketnamn> där det står precis vilka filer som har installerats av paketet, med komplett sökväg. Om det var det du tänkte på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
Om du installerar slackwares .tgz-paket med "installpkg" så kan du enkelt kolla i /var/log/packages/<paketnamn> där det står precis vilka filer som har installerats av paketet, med komplett sökväg. Om det var det du tänkte på.

Ah okej, jo det var det jag menade. Men när jag har installerat paketet, vad gör jag då? Ska man inte köra mysql_install_db? Sätta lösenord för root-användaren är som vanligt antar jag? Men hur startar man servern? Det funkade inte att göra som vanligt med mysqld_safe --user=mysql &. Jag gillar det nog bättre när man har en README alt INSTALL att följa till punkt och pricka...

Permalänk
Medlem

chmod 755 /etc/rc.d/rc.mysqld
Så ska den starta automatiskt vid reboot. (eller `/etc/rc.d/rc.mysqld start`)
Sen borde databaserna, lösenord och sånt inte påverkas så länge de bara ligger i /var/lib/mysql så ska det bara vara att tuta och köra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
chmod 755 /etc/rc.d/rc.mysqld
Så ska den starta automatiskt vid reboot. (eller `/etc/rc.d/rc.mysqld start`)
Sen borde databaserna, lösenord och sånt inte påverkas så länge de bara ligger i /var/lib/mysql så ska det bara vara att tuta och köra.

Okej, så jag behöver (ska?) inte ta bort den andra mysql-installationen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Okej, så jag behöver (ska?) inte ta bort den andra mysql-installationen?

Installationen i sig kan du ta bort, för att slippa ha massa filer som ligger och skräpar i systemet.
Men databaserna, som jag antar att liger i /var/lib/mysql bör du spara, för att slippa bygga upp de igen. `make uninstall` tror jag inte ska röra dina påbörjade databaser, men för att vara på den säkra sidan så är det väl lika bra att dra en `cp -pR /var/lib/mysql /tmp/` innan du avinstallerar din egna version.