Permalänk
Medlem

Server, router/ff/http/ftp m.m

Hej!

Har en gammal dator hemma som agerar router/brandvägg/http/php/mysql/ftp/samba-server, använder mig just nu av freebsd, det fungerar rätt bra, men jag har tröttnat lite på att det ska vara så omständigt att ändra saker och ting. Har webmin installerat, men det är långt ifrån enkelt.

Jag har spanat in ex. m0n0wall, pfsense, där det verkligen verkar vara ett bra och enkelt gränsnitt i webläsaren som man kan göra alla inställningar.

Men då jag är i behov att ha webserver m.m så har jag förstått att det inte går så bra.

Har då också kollat på Clarkconnect, där ska man väl kunna ha alla funktioner jag vill ha? Men när det står minimum 512mb ram så undrar jag om det går. Min server har bara 384mb ram och 733Mhz processor.

Vilken version är det man ska ta isf av CC, ClarkConnect Community Edition 4.1? eller är det home? Vad är gratis?

Eller om någon har nån annan lösning som är bättre för mina behov?

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det går säker bra med den hårdvaran skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Denna dist skulle passa dig bra http://www.engardelinux.org/modules/index/index.cgi

man måste registrera sig för att ladda ner med det är gratis. Den har ett webbgränssnitt och klara av allt det du nämnde ovan och man configuerar allt via webgränssnittet.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

clarkconnect tycker jag du ska ge en chans. Skulle passa dig perfekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Denna dist skulle passa dig bra http://www.engardelinux.org/modules/index/index.cgi

man måste registrera sig för att ladda ner med det är gratis. Den har ett webbgränssnitt och klara av allt det du nämnde ovan och man configuerar allt via webgränssnittet.

Är det något som du använder? Rekommenderar du det själv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
debian?

Tror inte det, då kan jag lika bra köra vidare på freebsd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
clarkconnect tycker jag du ska ge en chans. Skulle passa dig perfekt.

Ja, jag funderar på det. Vet du vilken version som man ska använda sig av? Fungerar det fastän jag har under 512mb i ram?

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weavex
Är det något som du använder? Rekommenderar du det själv?

Jag har själv inte använt det men jag har läst om det i en artikel i dator magazin.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Jag har använt clark. Det var iof många år sedan, och då såg licenserna annorlunda ut. Men, absolut, det tycker jag du ska prova. Det var rätt coolt då och borde vara bra mycket bättre nu.

Men beror ju på vad du vill göra enklare att administrera ? Själva servern eller brandväggsdelen?

Finns ju många gratis webbpaneler för fjärrstyra servern, men brandväggsdelen är kanske lite svårare hitta grafiska gränssnitt till. Där blir det lite enklare med ex clarkconnect.

Edit: Tror inte det blir några problem med din minnemängd, beror lite på hur hårt belastad den kommer bli. Du kan knappast slänga upp något tungt forum eller förvänta dig att den ska hantera stora datamängder från 100-tals användare.

Permalänk

Vad är svårt att administera med FreeBSD :\

Har själv en FreeBSD router.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Valde att installera CC, tycker att det fungerar riktigt bra. Skälet var att jag tyckte att det var för jobbigt att ha koll på allting i freebsd, bara något som att lägga till att en kompis ska ha tillgång till ftp m.m fick man kolla i nån howto och luska ut hur man skulle göra. Samt brandväggen var inget jag lyckades med i freebsd.

Clarkconnect var riktigt enkelt att installera, bara några få val och sedan var man igång med allting direkt, väldigt smidigt.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Försökte mig på Clarkconnect en gång jag med, det var för svårt så att jag installerade freebsd istället.

Permalänk
Medlem

Kommer ClarkConnect funka på en PII 450Mhz med 192SDRam också tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Kommer ClarkConnect funka på en PII 450Mhz med 192SDRam också tror ni?

Beroende på vad du ska göra så klart. Men Ja.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Denna dist skulle passa dig bra http://www.engardelinux.org/modules/index/index.cgi

man måste registrera sig för att ladda ner med det är gratis. Den har ett webbgränssnitt och klara av allt det du nämnde ovan och man configuerar allt via webgränssnittet.

Det där såg ju klart intresant ut.
Tack för infon
Mvh dax

Visa signatur

En trött jäkel.