Vart kan man hitta mineralolja och akvarium? ;)

Permalänk

Vart kan man hitta mineralolja och akvarium? ;)

Som topic lyder, Vart kan man hitta mineralolja?
Den oljan man har i bilar (motorolja) är väll antingen syntetisk eller mineralolja.
Shell har mineralolja fast den är gul. Skulle vilja ha Genomskinlig.
Och ett akvarium vore inte fel häller.

Ni kanske förstår vad jag tänker bygga.
http://www.youtube.com/watch?v=PtufuXLvOok&eurl=http%3A%2F%2F...

Sen en moderkortsplåt? Kan man maila lian-li och fråga om man kan köpa ett sånt tro?

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem

En fråga: Är det här ett alternativ till en helt ljudlös dator?

Permalänk
Medlem

Lian-li

Finns här: http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=2154&session=1feda...

Mineraloljan kan du nog köpa i en vanlig skönhetssalong eller affär.

@ kleff: Jo det tror jag nog, dock skulle jag själv montera bort själva fläktarn på nätagget och på graffet för att inte bränna motorerna i dem. Lär ju bli motstånd i oljan när de snurrar så risken finns ju alltid där.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

lär ju lukta lagom gött efter ett tag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kleff
En fråga: Är det här ett alternativ till en helt ljudlös dator?

Hehe, självklart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Lian-li
http://www.gtek.se/img_prod/LLMBT_380.jpg

Finns här: http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=2154&session=1feda...

Mineraloljan kan du nog köpa i en vanlig skönhetssalong eller affär.

@ kleff: Jo det tror jag nog, dock skulle jag själv montera bort själva fläktarn på nätagget och på graffet för att inte bränna motorerna i dem. Lär ju bli motstånd i oljan när de snurrar så risken finns ju alltid där.

/Homer_S1

Ah okej, Tack för plåten
Men olja, Tror du man kan köpa typ 50 liter olja på en skönhetssalong? De lär kosta en del. Har iofs beräknat att oljan lär va dyrast men de lär va mycket dyrare på en salong än om man köpder direckt från shell tex.

Och nej, Fläktarna ska vara kvar Motorerna blir inte utbrända just för att det är massor av olja i motorn. Och desutom så måste oljan flytta på sig lite så att man får in kall olja och får ut den varma

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
lär ju lukta lagom gött efter ett tag

Mineralolja luknar inte när det blir gammalt

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem

Biltema är ju billiga på olja. (det är Shells olja som säljs där).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

När jag gjorde samma sak så använde jag en transformatorolja. Den var dyr men det var lätt värt det.

Men kom ihåg att olja tränger in i hårddisken förr eller senare, så doppa ingen du är rädd om

Permalänk
Avstängd

riskerar man inte att något går sönder?, jag menar fiska hårdvara i olja
Så mineral olja kortsluter inte ?? , skulle vilja testa det där

Visa signatur

Mr. Potato - Intel P4 3.8 Ghz 533 MHz FSB 1 MB L2 Cache * Asus P5LD2 * Asus Eax 1600 512mb pro gaming * 2500mb Kingston DDR2 * NZXT Trinity * 400W XION PS * SoundmaX Pro * Harman/Kardon Full system gaming * Logitech p1 gaming * MSI Master * Maxtor 120GbS3,5 * Samsung 250GbS3,5 * Lacie 500Gb EXTERN Porche Design.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plutie
riskerar man inte att något går sönder?, jag menar fiska hårdvara i olja
Så mineral olja kortsluter inte ?? , skulle vilja testa det där

Nej ingenting går sönder Precis som Lorenz säger så ska man inte ha hårddiskarna eller cdläsaren i olja men resten ska ner. Och det är just det att mineralolja inte leder ström. Har dock hört att man kan andvända vegetabilisk olja men jag vet inte vad som är skillnad med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
När jag gjorde samma sak så använde jag en transformatorolja. Den var dyr men det var lätt värt det.

Men kom ihåg att olja tränger in i hårddisken förr eller senare, så doppa ingen du är rädd om

http://www.robertlorenz.se/oljedator.jpg

Okej, vad kostade det för hur många liter? Men jag antar att det var den du har på bilden, då är den gul.. Vill som sagt ha genomskinlig
Och nej såklart inte hddn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Biltema är ju billiga på olja. (det är Shells olja som säljs där).

Mjo men den är nog gul skulle jag tro. Vill ha genomskinlig.

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem

vegetabilisk olja härsknar också tror jag

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Har googlat ett par gånger efter det mest passande olja klar/genomskinligt och ofarligt samt inte härsknar.

Hittat namn som "Mineral Oil U.S.P".. men detta finns bara i staterna, dock så har jag även kollat efter oljor med samma egenskaper och kemiska blandning så är det närmaste Barnängens barnolja..

Bara att hitta någon som säljer 5L dunk med barnolja

Andra tankar är att använda Magna 2, det använder vi i våra CNC-svarvar på jobbet för att kyla elektroniken i.. men efter lite tester så kan jag bara konstatera att det är vanligt lampolja/fotogen.. luktar så och brinner bra.

Skulle nog föredra barnolja som varken stinker fan eller brinner

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

barnolja luktar gott istället hahah kollade youtube kommentarerna och där sa dom att typ kapacitatorerna eller något skulle brytas ner till slut

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Nation
Nej ingenting går sönder Precis som Lorenz säger så ska man inte ha hårddiskarna eller cdläsaren i olja men resten ska ner. Och det är just det att mineralolja inte leder ström. Har dock hört att man kan andvända vegetabilisk olja men jag vet inte vad som är skillnad med det.

Okej, vad kostade det för hur många liter? Men jag antar att det var den du har på bilden, då är den gul.. Vill som sagt ha genomskinlig
Och nej såklart inte hddn

Mjo men den är nog gul skulle jag tro. Vill ha genomskinlig.

Vi fick spons på oljan. Den har ungefär samma färg som vatten, men det syns inte på kortet (Lysrör och en gammal kamera).

Det är sant att plast sväller i kontakt med olja, i värsta fall så kan kondensatorerna svälla så mycket att lödningarna släpper.

Något som är viktigt att ha i åtanke är att olja brinner jävligt bra och att den kan vara giftig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Har googlat ett par gånger efter det mest passande olja klar/genomskinligt och ofarligt samt inte härsknar.

Hittat namn som "Mineral Oil U.S.P".. men detta finns bara i staterna, dock så har jag även kollat efter oljor med samma egenskaper och kemiska blandning så är det närmaste Barnängens barnolja..

Bara att hitta någon som säljer 5L dunk med barnolja

Andra tankar är att använda Magna 2, det använder vi i våra CNC-svarvar på jobbet för att kyla elektroniken i.. men efter lite tester så kan jag bara konstatera att det är vanligt lampolja/fotogen.. luktar så och brinner bra.

Skulle nog föredra barnolja som varken stinker fan eller brinner

Jo får köpa masssssor av barnoljeflaskor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Vi fick spons på oljan. Den har ungefär samma färg som vatten, men det syns inte på kortet (Lysrör och en gammal kamera).

Det är sant att plast sväller i kontakt med olja, i värsta fall så kan kondensatorerna svälla så mycket att lödningarna släpper.

Något som är viktigt att ha i åtanke är att olja brinner jävligt bra och att den kan vara giftig.

Hur pass kan man vara säker på att dom inte går sönder?
Och en polare sa att oljan även joniseras efter ett tag och då börjar leda ström

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk

Borde inte fläktarna gå sönder efter ett tag? Dom är väl byggda för att förflytta luft, inte olja..?

Permalänk

Säker kan man aldrig vara, olja joniseras säkert precis som vatten men det tar dröjer nog längre. Dessutom såg det ut som ovanstående person hade datorn i ett dragskåp, säkert något att rekommendera.

Nephropathia - Fläkt? Han får väl köra med utombordare, passar som handen i handsken till den "ljudlösa" datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Borde inte fläktarna gå sönder efter ett tag? Dom är väl byggda för att förflytta luft, inte olja..?

Mnjä, asså dom slits mycket mindre iochmed att det är olja inne i motorn. Så i teorin borde dom hålla längre än när man har dom i luften.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
Säker kan man aldrig vara, olja joniseras säkert precis som vatten men det tar dröjer nog längre. Dessutom såg det ut som ovanstående person hade datorn i ett dragskåp, säkert något att rekommendera.

Nephropathia - Fläkt? Han får väl köra med utombordare, passar som handen i handsken till den "ljudlösa" datorn.

Såklart jag ska ha fläktar i! Och varför ska man behöva ha dragskåpet?

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Nation
Mnjä, asså dom slits mycket mindre iochmed att det är olja inne i motorn. Så i teorin borde dom hålla längre än när man har dom i luften.

Såklart jag ska ha fläktar i! Och varför ska man behöva ha dragskåpet?

enligt teorin så har fläktarna en konstant last. de snurrar med kanske 50 varv per minut när de egentligen ska snurra 600....

har man för lite olja i en bilmotor så går den sönder, har man för mkt olja i en bilmotor går den sönder. Olja fixar inte alltid problem utan skapar ibland vissa med.

Personligen så tror jag att fläktarna kommer att hålla ett tag, men de slits nog rätt hårt. En bra tanke kan vara att använda 80mm fläktar istället för 120or. Då det blir mycket jobbigare för 120orna att flytta så mycket olja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
Säker kan man aldrig vara, olja joniseras säkert precis som vatten men det tar dröjer nog längre. Dessutom såg det ut som ovanstående person hade datorn i ett dragskåp, säkert något att rekommendera.

Nephropathia - Fläkt? Han får väl köra med utombordare, passar som handen i handsken till den "ljudlösa" datorn.

Det stämmer att vi körde datorn i ett dragskåp. Av två anledningar i huvudsak; vi litade inte på att siliconet skulle hålla ihop lådan och att olja har en tendens att kladda ner allt i sin närhet. Sen så luktar inte olja något vidare och det är ju lite giftigt....

Fläktarna gick inte alls i oljan, så det är ingen bra idé. Vi klippte ner vingarna på den fläkten vi hade och efter lite finlir så gick den "okej".

Permalänk
Medlem

Om nu kondingarna sväller och kan lossna ?
Går aldrig få delarna rena igen, osv...

Så doppar man med andra ord inte ner ett nyare system för 20-30 papp i det där kladdet ?

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diggarn
enligt teorin så har fläktarna en konstant last. de snurrar med kanske 50 varv per minut när de egentligen ska snurra 600....

har man för lite olja i en bilmotor så går den sönder, har man för mkt olja i en bilmotor går den sönder. Olja fixar inte alltid problem utan skapar ibland vissa med.

Personligen så tror jag att fläktarna kommer att hålla ett tag, men de slits nog rätt hårt. En bra tanke kan vara att använda 80mm fläktar istället för 120or. Då det blir mycket jobbigare för 120orna att flytta så mycket olja.

Jo visst, fast en bilmotor går inte på el. Även om den är tänkt att snurra i 2000rpm så funkar det lika bra med 300
Och jo, 80mm lär det bli då det är de som sitter på cpukylarn. Kör passivt på både nätagget, Nordbryggan och grafikkortet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Det stämmer att vi körde datorn i ett dragskåp. Av två anledningar i huvudsak; vi litade inte på att siliconet skulle hålla ihop lådan och att olja har en tendens att kladda ner allt i sin närhet. Sen så luktar inte olja något vidare och det är ju lite giftigt....

Fläktarna gick inte alls i oljan, så det är ingen bra idé. Vi klippte ner vingarna på den fläkten vi hade och efter lite finlir så gick den "okej".

Mineralolja ska väll inte lukta? Kanske om den blir varm men den luktar inte normalt iaf dom jag har "Luktat" på.
Var det 120 eller 80mm?

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Nation
Jo visst, fast en bilmotor går inte på el. Även om den är tänkt att snurra i 2000rpm så funkar det lika bra med 300
Och jo, 80mm lär det bli då det är de som sitter på cpukylarn. Kör passivt på både nätagget, Nordbryggan och grafikkortet

Mineralolja ska väll inte lukta? Kanske om den blir varm men den luktar inte normalt iaf dom jag har "Luktat" på.
Var det 120 eller 80mm?

Dom två sorterna vi hade luktade.

Det var en 80mm fläkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Dom två sorterna vi hade luktade.

Det var en 80mm fläkt.

Okej, 2 sorter?

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk

lukta i en dunk mineral motorolja en gång får du se att det stinker apa om det

och när du ändå är i olje dunken så kan du ju passa på att smaka på det så märker du att det smakar skit också...

så minneralolja måste ju bestå av apskit... hehe ne den va låg

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det bästa är nog att köpa av en veterinär eller någon annan som har att göra med hästar, man använder det som laxermedel till hästar om jag ej minns fel.

Mineralolja är synonymt med parrafinolja och flytande parrafin. Finns i stora mängder på djurkliniker och i färghandlar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Vi fick spons på oljan. Den har ungefär samma färg som vatten, men det syns inte på kortet (Lysrör och en gammal kamera).

Det är sant att plast sväller i kontakt med olja, i värsta fall så kan kondensatorerna svälla så mycket att lödningarna släpper.

Något som är viktigt att ha i åtanke är att olja brinner jävligt bra och att den kan vara giftig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Nation
Jo får köpa masssssor av barnoljeflaskor

Hur pass kan man vara säker på att dom inte går sönder?
Och en polare sa att oljan även joniseras efter ett tag och då börjar leda ström

Okej, nu är det dags att reda ut lite saker.

För det första, det kan inte finnas fria joner i olja. Det beror på att olja är opolär.

Det har funnits flera trådan om samma ämne och det är alltid samma saker som tas upp. I en tråd motbevisade jag att oljan blir joniserad med ett praktiskt försök. Jag sänkte ner ett kretskort i gammal 20w40 (mineralolja). Oljan ledde inte elektricitet då (2006-04-02) och den gör det inte nu heller.

Kondensatorerna har inte svällt, kortet och dess komponenter ser helt normalt ut.

I förra tråden var det någon/några som gnällde om transformatorolja, sådan olja som används i stora transformatorstationer. Jag tror att man har speciell olja därför att den klarar väldigt hög spänning innan det kan bli en elektrisk urladdning. Det är dock inga problem i en dator eftersom det är så låg spänning.

Lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Nation
Jo visst, fast en bilmotor går inte på el. Även om den är tänkt att snurra i 2000rpm så funkar det lika bra med 300
Och jo, 80mm lär det bli då det är de som sitter på cpukylarn. Kör passivt på både nätagget, Nordbryggan och grafikkortet

var kanske lite otydlig eller så forstog du fel, det ajg menade med bilmotorn var att när man fyller upp motorn med för mycket olja så blir det så stört motstånd för motorn att dra runt vevaxlen mm. Detta gör att motorn slits extremt snabbt, för att man pumpar in så pass mycket bränsle som motorn vill ha i vanliga 2500 varv, men på grund av allt motstånd i motorn pga för mkt olja så kanske den bara går på 1500 varv.

Samma sak med fläktarna, dom vill gå i 600rpm, men går bara i 50rpm, men fortfarande ger du dom så mycket bränsle(el) som de vill ha för att kunna gå i 600rpm, detta gör att fläktarna hela tiden vill öka i varvtal men lyckas ej, vilket gör att dom slits. Men som sagt. Tror att det kommer fungera ett tag, men dom kommer slitas snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Nation
Okej, 2 sorter?

Japp, två sorter: en som används i gnistmaskiner(fotogen med tillsatser typ) och en transformatorolja. Fast vi använde bara den senare.

Angående svällandet: Vi märkte av att gummit runt kablar och plastdetaljer blev lite tjockare och sprödare. Jag tror att det kan ge upphov till problem i längden.

Permalänk

men om oljan luktar är det ju bara att bygga ett lock ovan på lådan så kommer lukten inte ut.

Permalänk
Medlem

Är inte transformator-olja väldigt giftigt?