Dålig prestanda med ATI - felsökning och benchmarks?

Permalänk
Medlem

Dålig prestanda med ATI - felsökning och benchmarks?

Hejhallå!

Jag har bråkat lite med mitt ATI 9600 då den bestämde sig för att sluta fungera efter en emigrering från XFCE till KDE. Hursomhelst, nu verkar allt funka som det ska, men när jag testar glxgears får jag en rent horribel fps. Lite mer än 250fps tycker jag ändå att burken ska kunna prestera(AMD 3200+, nForce 2, 1GB RAM...).

Jag vet i varje fall att jag fått bättre prestanda förut, dock får jag väl erkänna att jag inte minns så bra hur mycket bättre. I vilket fall som helst har jag ett par frågor:

* Till att börja med vore det kanske bra med en lite bättre prestandamätare, glxgears är väl kanske inte så pålitligt? Finns det bättre program att använda sig av?

* Vilka inställningar bör man annars kolla på för bättre prestanda?

Permalänk
Medlem

Finns det ett kommando vid namn glxinfo, eller fglrxinfo? Aja, det skall stå ATi där brevid OpenGL-tjosan, inte Mesa.

Permalänk
Medlem

Njae... det behöver inte nödvändigtvis stå Ati där. Det beror på vilken drivrutin som används. Så här ser det ut med xorg-ati (radeon) för mig.

~/$ glxinfo | grep render direct rendering: Yes OpenGL renderer string: Mesa DRI R300 20060815 x86/MMX+/3DNow!+/SSE TCL

Däremot bör du kolla om den svarar att "direct rendering" är aktiv.

Visa signatur

- J -

Permalänk
Medlem

Men går det genom Mesa så var det iaf. på "min tid" att den körde allt genom mjukvara då Kan iofs. ha ändrats.

Permalänk
Medlem

Jodå, den biten känner jag till. Jag har alltså löst problemet med att grafikkortet bara ville köra med mesa-drivrutiner och nu kör den med ATI;s proprietära drivrutiner:

Citat:

OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: ATI RADEON 9600 Series

Nu är det alltså frågan om att prestandan inte verkar vara så bra(i varje fall inte om jag ska lita på glxgears, vilket jag förvisso inte är så säker på om jag kan göra).

Permalänk
Medlem

Jo, mesa betyder inte längre automatiskt att det är mjukvaruemulerat.

det man får titta efter i glxinfo är om den säger "direct rendering: Yes" eller inte.

Jag har nyss installerat fglrx för mitt ati 9600 pro, och jag får runt 140 fps i glxgears, så det är nog inte något fel. Jag har inte försökt trimmat mitt kort, men det fungerar bra i neverball och neverwinter nights.

Visa signatur

- J -

Permalänk
Medlem

Ah, då verkar det ju inte alltför illa med 250fps.