Permalänk

Windows & linux

Sitter här och installerar ubuntu på datorn. Men eftersom farsan vill ha kvar Xp:t så måste jag ha båda på den.

Om jag vid installationen väljer alternativet "Guidad- använd största oavbrutna lediga utrymmet" kommer windows fortfarande finnas kvar då. Och om det gör det, hur blir det vid startuppen. Väljer man vilket av operativsystemen man vill köra då?

Permalänk
Medlem

Re: Windows & linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lagminator
Sitter här och installerar ubuntu på datorn. Men eftersom farsan vill ha kvar Xp:t så måste jag ha båda på den.

Om jag vid installationen väljer alternativet "Guidad- använd största oavbrutna lediga utrymmet" kommer windows fortfarande finnas kvar då. Och om det gör det, hur blir det vid startuppen. Väljer man vilket av operativsystemen man vill köra då?

Du måste installera linux på en egen partition. Vanligtvis finns bara en partition på hårddisken och då kommer windows INTE att finnas kvar om du svarar ja på ovanstående fråga.

Först måste du skapa plats för ubuntu genom att skapa en ny partition, med exempelvis partiton magic. Detta är dock inte helt riskfritt

Att köra Linux och Windows samtidigt är i övrigt inga problem, du får automatiskt upp en lista då du startar datorn så att du kan välja OS

Tag en titt här: http://wiki.imbumba.se/index.php/Linux-Windows_dualboot
wikin innehåller i övrigt mycket välskriven information på svenska

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Avstängd

Man kan ska partioner med GParted.

Tror man kan välja i installationsprogrammet att skapa partioner.

Man kan välja i bootloadern när datorn startar om man vill boota Windows eller Linux.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Ja ubuntu installern kan ändra storlek på en windows partition för att göra plats åt sig själv.

Notera dock att det är viktigt att du först gör en backup på dina viktiga dokument samt defragmenterar windowsdisken. Då all manipulering av partitionstabeller är lite riskfyllt.

Och det kan ta ganska lång tid att ändra storleken på en NTFS partition.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.