Ny teknik från Fujitsu ökar lagringskapaciteten

Permalänk
Melding Plague

Ny teknik från Fujitsu ökar lagringskapaciteten

Fujitsu hävdar att de kan öka lagringskapaciteten på dagens hårddiskar med upp till 500% med deras nya högdensitetsplattor i ett nytt material.

Läs nyheten: Ny teknik från Fujitsu ökar lagringskapaciteten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sounds good. Bara inte det blir snuskigt dyrt.

Permalänk
Medlem

de var ju det också

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Medlem

Låter bara som ett PR-trick. Förvänta er inte något.

Permalänk
Medlem

Låter inte riktigt troligt :S

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Det känns som att teknikgenombrotten aldrig spelar den stora roll folk vill tro. Lagringskapaciteten fördubblades inte över en natt med vinkelrät lagring. Det här kommer nog att ta vid där dagens teknik inte längre håller, och fortsätta utvecklingen i samma lugna tempo som vanligt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Vad hårddiskmarknaden vill ha är inte mer lagringskapacitet, utan tystare, hållbarare och snabbare hårddiskar... Visst är 500% en imponerande siffra, men enligt mig ganska obetydlig för hemanvändare. Men för servrar eller människor med stora behov är det väl bra.

Permalänk

100% hade varit för mycket idagsläget

låter som smörja i mina ögon och framför allt vill jag ha snabbare 250gb diskar.. för under 800-900 kr gärna run 500kr

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Nice.

Största just nu är 1 terabyte. Med 500% ökning, får vi 5 terabytes diskar. Trevligt.

Men jag använder inte mycket disk utrymme, så jag ser hellre utveckling på solid-state. Mer intresserade av icke-mekaniska, tysta diskar.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Ja precis, jag vill då också ha tystare och stabilare diskar tycker det borde prioriteras mkt högre än utrymme.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Alltså, hårddisken är ju klart den största flaskhalsen i datorn, skit i större diskar, snabba upp dem istället. Jag pratar 10 till 100ggr snabbare, det är det som gäller om de ska hänga med övriga komponenter.

Permalänk
Medlem

6 Terabyte ytrymme i slutet på 2009 låter inte alltför dramatiskt, det kanske är lite snabbare takt än tidigare, jag orkar inte kolla upp några siffror. Jag tror knappast att någon annan tillverkare kommer att sluta göra allt större hårddiskar. Jag är mer intresserad av om de kom men någon ny teknik som gjorde solid-state/hybrid-diskar(vad det nu hette?) mycket billigare, då skulle de snabbas upp rejält.

Permalänk

har hört om den där nya tekniken på Diskovery chanel.. ska tydligen vara massor av nano hål i diskytan som gör att det blir mer utryme att lagra på.
men ju mer inveklade de blir jumer som kan paja... bätre att satsa på ike mekaniska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magellan
Alltså, hårddisken är ju klart den största flaskhalsen i datorn, skit i större diskar, snabba upp dem istället. Jag pratar 10 till 100ggr snabbare, det är det som gäller om de ska hänga med övriga komponenter.

Du är väll meveten om att diskarna får högre läs/skrivprestanda ju mer det ryms per platta? Accesstiderna kan bättras lite genom att tillverka mindre diskar men fortfarande behålla lagringskapaciteten genom de bättre plattorna.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

med tanke på Magellans kommentar " Alltså, hårddisken är ju klart den största flaskhalsen i datorn, skit i större diskar, snabba upp dem istället".

Jag undrar hur mycekt info som skickas till hårddisken under full "load" elelr när datorn jobbar på max. Det kan ju itne var mycket mer än 100 meg so mdom flesta hdds skiciar/tar emot idag.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Vem använder egentligen t.ex. 1TB till något vettigt. Ok att ha 500 filmer i datorn, men varför. Som sagt, gör de vi har snabbare tystare och kallare istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Vem använder egentligen t.ex. 1TB till något vettigt. Ok att ha 500 filmer i datorn, men varför. Som sagt, gör de vi har snabbare tystare och kallare istället.

Nu när blueray och hd-dvd osv kommer behövs de väl mer och mer minne..

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Vem använder egentligen t.ex. 1TB till något vettigt. Ok att ha 500 filmer i datorn, men varför. Som sagt, gör de vi har snabbare tystare och kallare istället.

"Vem använder egentligen t.ex. 100GB till något vettigt. Ok att..."

Det där hade du skrivit för 3-5 år sedan. På 70-talet hade du snackat kilobyte istället.

Vem behöver mer egentligen? Ptja, vänta och se!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Vem använder egentligen t.ex. 1TB till något vettigt. Ok att ha 500 filmer i datorn, men varför. Som sagt, gör de vi har snabbare tystare och kallare istället.

"640Kbyte is enough for everyone" eller hur nu citatet löd ....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Vem använder egentligen t.ex. 1TB till något vettigt. Ok att ha 500 filmer i datorn, men varför. Som sagt, gör de vi har snabbare tystare och kallare istället.

500 filmer blir plötsligt 50-100 filmer när vi snackar 720/1080p x264 material

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Em3l
Nu när blueray och hd-dvd osv kommer behövs de väl mer och mer minne..

Du har så rätt. Men det har redan kommit :P.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Nice.

Största just nu är 1 terabyte. Med 500% ökning, får vi 5 terabytes diskar. Trevligt.

Men jag använder inte mycket disk utrymme, så jag ser hellre utveckling på solid-state. Mer intresserade av icke-mekaniska, tysta diskar.

6TB-diskar blir det väl ändå? 500% av 1TB är 5TB och då var det ökning som var 5TB. Alltså 6TB. :3

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Klart finns det behov för så stora hårddiskar. Vi utvecklar just en multimedia anläggning som kan streama trådlöst hd videos av olika slag såsom hd-dvd och blu ray. grejen är att i framtiden ska man kunna ladda hem filmer direkt från filmbolaget och det blir lätt 35 eller 40 Gb per film.
Sen tror jag att marknaden för hårddiskar kommer inte bara vara uppdelat i server- och hemanvändningsdiskar. det blir säkert så att ssd diskar kommer väl vara lungt sagt skitsnabba och därmed systemdiskar medans mekaniska diskar en bra bit in i framtiden till, blir lagringsdiskar där alla filmer eller multimediacontent lagras på.
vi har klart brister på så stora diskar och experimenterar därför med raid och sånt men det vore ju bättre och ha en enda stor disk för lagring och en ssd som systemhårddisk där operativsystemet och programmen ligger på.
sen tror jag att dom klassiska hårddistillverkarna känner trycket på sig och tillverka allt större hårddiskar för att ssd kommer ta stora andelar och prisen kommer ochså bli bättre på ssd. så det blir inte direkt en konkurrans mellan dom två olika systemen men det handlar ju trots allt om marknadsandelar och därmed pengar.
Så ska man inte glömma sjukusen och forskningen.
det finns högupplösta ct's som kan göra tredimensionella bilder av patienter som väger flera hundra mb per bild och det ska ju lagras nånstans.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det känns som att teknikgenombrotten aldrig spelar den stora roll folk vill tro. Lagringskapaciteten fördubblades inte över en natt med vinkelrät lagring. Det här kommer nog att ta vid där dagens teknik inte längre håller, och fortsätta utvecklingen i samma lugna tempo som vanligt.

Instämmer.

Jag misstänker också att om Fujitsu skulle kunna tillverka 500% större diskar till samma pris över en natt så skulle de ändå inte göra det. Känns som om tekniken oftast pytsas ut i portioner för att på så sätt göra den så vinstgivande som möjligt, vilket i och för sig är helt naturligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Även om folk inte vill ha större diskar så är det ju trevligt om vi får mindre diskar fysiskt, 2.5" 2TB diskar låter helt ok för min del.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vad säger att 1080p skulle vara den sista standarden också, det lär ju säkert komma nya standarder som kräver ännu mera plats.

Permalänk
Medlem

Det ar val anda inte lagringsdiskarnas densitet som som okats utan dess lagringsdensitet. Blyplattor okar knappast lagringskapaciteten.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
"640Kbyte is enough for everyone" eller hur nu citatet löd ....

Det är så tröttsamt när folk hela tiden tar upp den citatet. Gates syftade givetvis på att det utrymmet bör tillfredsställa de flesta under hans tid. Analogiskt innebär det t.ex. idag att 8GB-16GB RAM borde räcka för de flesta. Sen bör man också påpeka att 640K var ohyggligt mycket på den tiden!

On topic: Alltid kul när tekniken går framåt.

Permalänk
Medlem

Det jag menade med att man vill ha snabbare diskar är att slippa vänta på att ladda program och data. Som det är nu så tar det flera minuter att flytta ett antal gigabyte från en disk till en annan. Jag är nöjd hastighetsmässigt när hårddisken och RAM minnet är samma enhet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magellan
Det jag menade med att man vill ha snabbare diskar är att slippa vänta på att ladda program och data. Som det är nu så tar det flera minuter att flytta ett antal gigabyte från en disk till en annan. Jag är nöjd hastighetsmässigt när hårddisken och RAM minnet är samma enhet

Köp 32GB alt 64GB ram om du har stålarna och skapa en ramdisk......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Det är så tröttsamt när folk hela tiden tar upp den citatet. Gates syftade givetvis på att det utrymmet bör tillfredsställa de flesta under hans tid. Analogiskt innebär det t.ex. idag att 8GB-16GB RAM borde räcka för de flesta. Sen bör man också påpeka att 640K var ohyggligt mycket på den tiden!

On topic: Alltid kul när tekniken går framåt.

Rent skitsnack, när det där yttrades var det redan för lite, det var många som redan hade problem men M$ har ju alltid varit inriktade på den stora massan och inte entusiasterna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730