Intel planerar minimoderkort, konkurerar med Via

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar minimoderkort, konkurerar med Via

I sommar kommer Intel lansera ett Mini ITX-moderkort med en integrerad Celeron 215-processor på 1,33 GHz. Moderkortet är i samma storlek som Vias populära Epia-serie moderkort.

Läs nyheten: Intel planerar minimoderkort, konkurerar med Via

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När kommer mini-itx dual core? synd att den har en fläkt =(

Permalänk
Medlem

skulle vilja ha dubbla GbLan och pci-e x1/x4 expansion på kortet. Vore himla mysigt.

Permalänk
Medlem

Kul att Intel oxå fått upp ögonen för små saker, synd att AMD inte fattat det, dom har ju trevliga Turions som skulle passa för ändamålet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
När kommer mini-itx dual core? synd att den har en fläkt =(

finns redan

Visa signatur

Hej

Permalänk

härligt med lite utmaning för VIA!

Permalänk
Medlem

Varför inte 1Gbps?
Varför en PCI-port och när PCIe håller på att ersätta det. En PCIe 4x hade räckt men en 8x hade suttit finfint. En liten smidig filserver med stöd för riktigt trevligt RAID-kort, men endast 100Mbps bromsar den möjligheten.

Permalänk
Avstängd

jahapp....snart går amd i konken(maybe) ,...och nu trycker intel på på via också...o så går dem i konken(kanske)....bara intel kvar då (förutsatt att detta händer), eller?

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Härligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
jahapp....snart går amd i konken(maybe) ,...och nu trycker intel på på via också...o så går dem i konken(kanske)....bara intel kvar då (förutsatt att detta händer), eller?

Nej då. AMD blir säkert uppköpt av IBM.

Permalänk
Medlem

Kommer alltid finnas konkurrenter till Intel, en marknad utan konkurrenter till Intel vill knappast ens Intel-fanboys se. "Vi är ensamma på marknaden till slut, dags att dra upp priserna rejält och tjäna lite stålar."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
jahapp....snart går amd i konken(maybe) ,...och nu trycker intel på på via också...o så går dem i konken(kanske)....bara intel kvar då (förutsatt att detta händer), eller?

Företag som AMD eller VIA kursar inte, skulle aktien totalfalla så blir de väl uppköpte eller att andra företag investerar i dom. Dessutom gör VIA (och AMD) andra prylar än moderkort och desktop processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Varför inte 1Gbps?
Varför en PCI-port och när PCIe håller på att ersätta det. En PCIe 4x hade räckt men en 8x hade suttit finfint. En liten smidig filserver med stöd för riktigt trevligt RAID-kort, men endast 100Mbps bromsar den möjligheten.

Då skulle man ju kunna ha användning för dem och det vore väl hemskt?!

Jag tycker också GB-lan är nästan ett krav, dessa moderkort hamnar ofta i maskiner så som filservrar, routrar etc och då är det ett krav, samt lite bättre bandbredd om man vill ha ett vettigt kontrollerkort.

Att den kräver aktiv kylning kommer inte som någon överaskning. Det kräver också VIAs processorer över 800MHz.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

roligt med mer utbud.

Dock synd att det inte är atischip till grafiken då mister man möjligheten till vga->scart men det går ju med ett pci graffe men den skulle man behövt till en hdd kontroller.

ser gärna lite mer grejor på de .. undrar varför inte de bygger "dubblalager" av sakerna?

menar att de sätter ett kretskort 1cm ovanför det befintliga där de kan få plats med lite småsaker o gejs.. men men för omständigt o dyrt men smidiglösbning då utrymmet ändå faller på minnessticken eller I/O portarnas höjd

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Att den kräver aktiv kylning kommer inte som någon överaskning. Det kräver också VIAs processorer över 800MHz.

Finns VIA-processorer på 1.2 GHz som går fint passivt. Vidare är väl Celeron ett kalasbra alternativ till en NIBE-pump?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Gott med ett till alternativ. Tråkigt att det är så dålig kraft i dem bara. Och att det inte finns nån Pci-e är illa. En kraftigare prolle och en Pci-e på minst 8x hade varit riktigt bra. Då hade jag skaffat den. Sen hade jag kört vattenkylning på det hela och satt in den i en hylla som jag ska göa till HTPC:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Sugigt att den kräver aktiv kylning. Då kör jag mycket hellre med VIA och passiv kylning.

Dåligt med 100 mbit-nätverk istället för 1 gigabit.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Kul att Intel oxå fått upp ögonen för små saker, synd att AMD inte fattat det, dom har ju trevliga Turions som skulle passa för ändamålet.

Har inte AMD fattat?
http://download.liantec.com/download/photo/ITX-6700.jpg
http://www.amdboard.com/lx800_dev_board.jpg

Deras Geode NX finns i 1GHz utan fläkt. Och då presterar den inte dåligt.
Deras GX och LX är inte utvecklade av AMD själva och presterar då också sämre än Vias motsvarande. Men köp ett NX kort och stoppa i din gamla Athlon så ska du få se på grejer.

EDIT:
En sån skulle man ha:
http://www.albatron.com.tw/English/news/news_detail.asp?new=d...

Permalänk
Medlem

Fast gamla Athlon är ju ingen sval maskin.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Skojar du? 9w MAX-värme... Det ger en faktisk värmeutveckling på på runt 3-6W.

Permalänk
Medlem

På gamla Athlon? Yeah right...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
På gamla Athlon? Yeah right...

Hoppas du inte märker ord och pratar om typ Thunderbird 1.4GHz nu.

Permalänk
Medlem

Gamla Athon kan ju vara just den... Har ju ett par 1.2 liggande så onekligen var det ju sådana jag tänkte på... Men vilken gammal Athlon har 9W i max?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Kul att Intel oxå fått upp ögonen för små saker, synd att AMD inte fattat det, dom har ju trevliga Turions som skulle passa för ändamålet.

Nyheter 2007-01-10 "AMD Lanserar formfaktorn DTX"
http://www.sweclockers.com/nyhet/5376-amd-lanserar-formfaktor...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Gamla Athon kan ju vara just den... Har ju ett par 1.2 liggande så onekligen var det ju sådana jag tänkte på... Men vilken gammal Athlon har 9W i max?

Klart att inte mormor kan få en Athlon att dra 9w, men jag förutsätter att en normal swecare är klyftig nog för att begripa hur man gör. Tar man en vanlig t-bred och kör i 1GHz på 1v så har du en Geode NX 1500@6W. Rå FPU-prestanda för den storleken och värmeutvecklingen.

Förresten noterade du denna innan? Den är väl fin?
http://www.albatron.com.tw/English/news/news_detail.asp?new=d...

Permalänk

Intel vs the world. Verkar som Intel vill ha monopol på hela hårdvaru marknaden.

Permalänk
Medlem

-Boris- är det möjligt? klarar albatronkortet det? klarar den gamla athlonen det? för den drar väl ca 4x så mkt normalt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
-Boris- är det möjligt? klarar albatronkortet det? klarar den gamla athlonen det? för den drar väl ca 4x så mkt normalt?

Kör du en T-bred i 1GHz och 1v så drar den max 9w. Med ett typical värde på 6W.
Och angående Abatronkortet så kör du ner en X2 3600+ i 1GHz så lär ju den dra riktigt lite. Jag kör min undervoltad, kör den på 1.075 i 1.9GHz. Så den klarar att gå ruskigt lågt. Om man även sänker frekvensen sen borde det inte vara några problem att den riktigt kall. Jag har ju inte försökt på lägre spänning ännu men det är möjligt den klarar ännu lägre i orignalfrekvensen med.