Permalänk
Avstängd

3600 vs. 4200 (x2)

Jag ska bygga en dator (användningsområde: Svensson-style) jag ska köra en propp från AMD då det inte behövs en dyr C2D till denna. Dock har jag frågan vilken är bäst, en 3600 (65nm) eller en 4200 (90nm).

Datorn ska inte klockas ( de vet inte ens vad det är) så om den ena eller andra klockar bättre spelar ingen roll. Dock skulle det vara intressant att veta hur mycket skillnad 64nm gör relaterat till 90nm.

Permalänk
Avstängd

65nm svalare betyder högre klock med lägre värme.

3600 x2 gör 3ghz+ med ett bra examplar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

kan inte alla som gör sånahär trådar göra omröstningar istället?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
kan inte alla som gör sånahär trådar göra omröstningar istället?

Det tenderar att bli så att även de som inte är "tillräckligt" kunniga i ämnet röstar i tråden vilket kan leda till missvisande resultat. Men om det i stället är så att man får posta så är det enbart de som kan motivera sina åsikter som svarar. Vilket leder till att man inte får fel uppfattning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
65nm svalare betyder högre klock med lägre värme.

3600 x2 gör 3ghz+ med ett bra examplar.

Tack, men jag skulle även vilja veta om det påverkar prestandan eller om det bara gör det möjligt att klocka högre då denna propp inte kommer att klockas.

Permalänk
Avstängd

Det påverkar inte prestandan i normala fall. I detta fallet så har dom gjort en liten förrändring i L2-cache latensen. Men den kan du aldrig se.
Så en 4200+ är lite snabbare. Dock dyrare och varmare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det påverkar inte prestandan i normala fall. I detta fallet så har dom gjort en liten förrändring i L2-cache latensen. Men den kan du aldrig se.
Så en 4200+ är lite snabbare. Dock dyrare och varmare.

Då jag redan har båda propparna liggande så spelar priset ingen roll. Men Det låter som att 3600+ kan vara en riktigt rolig propp att klocka kanske ska slänga in den i min am2 burk och pröva hur långt man kan komma.

Permalänk
Medlem

drar inte en 65nm mindre effekt med?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Då jag redan har båda propparna liggande så spelar priset ingen roll. Men Det låter som att 3600+ kan vara en riktigt rolig propp att klocka kanske ska slänga in den i min am2 burk och pröva hur långt man kan komma.

Låter som en bra idé. Du var nybörjar på sånt va? Var inte rädd för att fråga hur du ska gå till väga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
drar inte en 65nm mindre effekt med?:)

Jajamensan, den är betydligt svalare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Låter som en bra idé. Du var nybörjar på sånt va? Var inte rädd för att fråga hur du ska gå till väga.

Jag skulle inte säg att jag är nybörjare, jag har hållt på med klockning sen jag inhandlade min första "riktiga" propp 1999, en p3:a.

Men människor att fråga är aldrig en dålig resurs.

Permalänk
Medlem

då kanske man borde köpa en 65nm med, så kanske man kan köra ninja kylning passivt:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
drar inte en 65nm mindre effekt med?:)

En komponent drar inte effekt, den utvecklar en viss effekt i form av värme.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Jag ska bygga en dator (användningsområde: Svensson-style) jag ska köra en propp från AMD då det inte behövs en dyr C2D till denna. Dock har jag frågan vilken är bäst, en 3600 (65nm) eller en 4200 (90nm).

Datorn ska inte klockas ( de vet inte ens vad det är) så om den ena eller andra klockar bättre spelar ingen roll. Dock skulle det vara intressant att veta hur mycket skillnad 64nm gör relaterat till 90nm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Jag skulle inte säg att jag är nybörjare, jag har hållt på med klockning sen jag inhandlade min första "riktiga" propp 1999, en p3:a.

Men människor att fråga är aldrig en dålig resurs.

Det framgick inte i ditt första inlägg att det var någon annan som inte visste vad det var. Läser man det så framstår det som att det är du som inte vet.

Permalänk
Medlem

med 65nm prollen kan man väl köra en ninja med passiv kylning,lr?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Jajamen, det går alldeles utmärkt. Men håll koll på tempen tills du vet att kylaren sitter bra eller om du får för dig att klocka. Jag kör själv med en passiv ninja. Se bara till att ventilera lådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Jajamen, det går alldeles utmärkt. Men håll koll på tempen tills du vet att kylaren sitter bra eller om du får för dig att klocka. Jag kör själv med en passiv ninja. Se bara till att ventilera lådan.

kör du ninja passivt med den prollen du har i sign?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Jajamen.

Permalänk
Medlem

dom passiva klocknings möjligheterna föär en 3600+ ökade just:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP