AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ 65 watt tyst fläkt?

Permalänk
Medlem

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ 65 watt tyst fläkt?

Är det någon som använder:
"AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ 65 watt"
och samtidigt använder standardkylaren? Är den tyst?

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Avstängd

Jag körde X2 3600+ med standardfläkten, den är ganska tyst (beror givetvis på vilka krav man har). Funderade ett tag på att sätta in ett motstånd eller liknande för att få ner varvtalet. Processorn är kall så jag tror inte den behöver speciellt mycket kylning.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

nu vet jag inte om den är samma kylare som på 3800+ singelcore och x2 3600+ men om de är de så är den tyst bara du sänker varvet lite
jag körde den på ca 1200rpm o då hörs den inte alls, blev inte varm heller
klockar du inte så funkar de jättebra med org fläkten

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte två likadana (X2 3800+ 65W) från Komplett nyligen och fick dem med en Nidec-fläkt och den ena som jag installerat låter som om lagerna är skurna från början. Ett fruktansvärt oljud (rasslande/kvittrande ljud). Det är faktiskt första gången detta händer med AMDs originalfläktar.

Det beror troligen på tillverkningsfel, men å andra sidan ser fläktbladen ut att vara gjutna av en person i treårsåldern. Riktigt dålig kvalité.

Jag kommer hur som helst reklamera den/dem så fort jag hinner.

Den går dock väldigt svalt även utan cool'n'quiet, runt 30 grader.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kör exakt dom sakerna och har inga klagomål. Mina hårddiskar låter mer.

Vilket faktiskt är ganska skumt nu när jag tänker på saken ...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Re: AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ 65 watt tyst fläkt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Är det någon som använder:
"AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ 65 watt"
och samtidigt använder standardkylaren? Är den tyst?

Använder den och den låter inte mycket. Kör oklockat och den låter mindre än grafikkortet och hårddiskarna. Klart att rekommendera om man vill ha en processor med en tyst fläkt från början.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.