Antec introducerar Sonata III

Permalänk
Melding Plague

Antec introducerar Sonata III

Antec har idag introducerat den tredje versionen av deras populära tysta chassiserie Sonata. Antec Sonata III kommer med ett 500W-nätaggregat och frontmonterad eSATA-portar.

Läs nyheten: Antec introducerar Sonata III

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag aldrig gillat sontana chassin, men men.... väntar på ett p182 som är mkt snyggare

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

gillar inte sonata jag heller. får mitt p182 imorron!!!

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

pris?!?!...P182 lätt snyggare men hade inte tackat nä till detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

EDIT: Enligt prisjakt så låg den på runt 1200kr ~~ vilket är på tok för mkt då Solot/p150 är tystare (snyggare ) och ligger i samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Sitter med ett gammalt Sonata I chassi och tycker själv att p182 är snyggare.

Men P18x och Sonata serierna skilljer sig något, ett p18x är ett mer prestanda chassi bättre luftgenomströmning och är allmänt större än ett Sonata.
Det som Sonata är inriktat på är ljudnivån och jag tycker verkligen att de har lyckats med det, dock så börjar jag bli lite för känslig så kommer nog att gå över till ett passivt vattenkylningssystem snart, då behöver jag bara stå ut med ljudet från pumpen

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Varför får vi inte välja våra nätagg själva?

Permalänk
Medlem

Snygg eller ej skiter jag fullständigt i - huvudsaken är insidan.

Undrar hur kylningen till diskarna funkar med detta chassi då luftens enda väg är genom några små hål?

Annars är väl priset någorlunda med tanke på att det hänger med ett på pappret hyffsat agg.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag beställde mitt P182b i måndags från datorbutiken..fick det igår och det är verkligen ett kanonchassi!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Plastigt skit. Jag vet eftersom jag har Sonata II och i min Sonata II uppkommer mycket vibrationer från hårddiskarna, trots installerat Acoustipack. Det är mest den väntra sidoplåten som vibrerar, men även plastdörren.

Hmm det måste vara ett problem för 2an för själv märker jag inte av några vibrationer som helst utan det enda jag hör är mina fläcktar och luften som far igenom chassit..

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Hmm det måste vara ett problem för 2an för själv märker jag inte av några vibrationer som helst utan det enda jag hör är mina fläcktar och luften som far igenom chassit..

Min granne har ett Sonata I och upplever också resonans/vibrationsljud från hårddiskarna. Hur många hårddiskar har du? Ju färre diskar desto mindre vibrationer. Jag har 3 st.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Min granne har ett Sonata I och upplever också resonans/vibrationsljud från hårddiskarna. Hur många hårddiskar har du? Ju färre diskar desto mindre vibrationer. Jag har 3 st.

Jag har 2st hårddiskar och har även ljuddämpningsmattorna och "kuddarna" som är färdigskurna till sonatan men de lär inte ska hjälpa mot hårddiskarna eftersom de vibrerar rakt in i chassit.. men somsagt så har jag inte märkt av några vibrationer från mina diskar och jag har inte valt de efter att de ska vara så tysta som möjligt utan de är vanliga medelpris hdds (något gamla nu iofs)

EDIT: särskrivningar 2k...

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Avstängd

Mycket bra att de kör med ett 80+ nätagg.
De borde tänka mer på att öka effektiviteten istället för watten.

Skulle gärna se det lite mer stilrent.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Inaktiv

Uuuuh...vill ha. Har tvåan för tillfället

Inte upplevt några vibrationer i det, som andra skrivit i tråden.

Permalänk
Medlem

Har själv ettan. Supernöjd, även om nätagget inte är helt tyst. Visserligen bara som en liten viskning, men ändå mest i mitt system. Inte ett ljud annars, inga vibrationer. Har bara en disk.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag väntar på p190 istället

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Har två stycken Sonata-ettor och båda nätaggen pajjade rätt snabbt. Köpte dämpmattor på biltema, det funkar rätt bra. Inga vibrationer. Helt tyst blir det dock inte, det är en hel del surr från fläktar och annat.

Det fastnar en del damm i front-USB:n och det är är bra att de tar bort det böjda skyddet, det står ändå alltid öppet för att man vill plugga in nåt där.

På ettan är ljudkontakten till frontpanelen felkopplad också, det bör de väl ha fixat till tvåan och trean antar jag.

Permalänk
Medlem

till tvåan, Nepp

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Jag kan intyga att nätagget är helt Ok i alla fall. Jag har ett sånt och det fungerar felfritt.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

finns den i någon butik ännu?

Permalänk
Hedersmedlem

JA! Antec har fattat att ha silicon ringar på sonatan.... annars så är det inga förbättringar, ser det ut som. Antec nätdelar ger jag inte höga betyg på.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Ang. snacket om hårddiskar. Det är ju tyvärr inte så att silikonringar och halvhjärtade dämpmattor fungerar som magi. Ett par sprillans nya SATA-diskar som har testats för ljudvolymen slår utan tvekan ett inköp av ett sk. "ljuddämpat" chassi - oavsätt vilket chassi ni hade innan.

Ni vet ju säkerligen detta, och jag vill inte försöka visa mig på styva linan, men ofta tror inte folk att det är en sådan skillnad. En enda äldre disk som avlägsnas kan få hela maskinen att gå från "smått högljudd" till att anses vara tystgående.

Dessutom, angående dämpning. så fungerar det bara i en riktning. Det kommer alltid att läcka ljud ur fläkthålen. Dessutom får man se upp för utstansade fläktgaller a'la Lian-Li. Sitter ni på en sådan låda så plocka direkt bort gallret och skruva fast ett vanligt istället så får ni i stort sett helt och hållet bort det väsande och susande ljudet.

Ljuddämpade chassin ska ses som en kompromiss och ingen lösning. Är ni verkligen ute efter att få en tyst maskin så rikta in er på komponenter som är tysta. Vi bygger själva maskiner på jobbet, med ok prestanda, som knappt uppfattas på en halvmeter med öppet chassi.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

De kör säkert med samma silikonbussningar som sitter i P180 istället för gummibussningarna de kört med tidigare. En enkel modifikation som ger väldigt mycket, nu bör hårddiskarna höras lika mycket som i ett P180, som trots allt går att få väldigt tyst. Jag hade inget problem med vibrationer i mitt P180.

Däremot gillar jag fortfarande inte Sonatans hårddiskrack som sitter på tvären. Det gör visserligen så att det är enklare att installera hårddiskarna (marginellt dock), men tyvärr så blockerar det luftflödet något helt enormt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Antec kunde ju lika gärna ha släppt stylingkit istället för att lansera sonata 2 och 3, då det yttre utseendet är det enda som har ändrats(kanske ett lite överdrivet påstående, men det är inte långt från sanningen)

Luftflödet har varit lika värdelöst i alla revisionerna, och det är inte endast "prestanda-chassin" som bör ha optimerat luftflöde, även tysta burkar gynnas av detta.

Jag ser då p180 som ett bättre alternativ för en tyst burk, då det chassit har bättre luftflöde, rymmer fler diskar och har bättre ljud/vibrationsdämpning färdiginstallerat

Permalänk
Medlem

Hårddiskarna blir visserligen bredare på tvären än på längden, men man får undan kablarna så att luftspalterna blir helt öppna. Eftersom fläkten sitter på insidan så går den knappt att uppfatta om det är en bra modell samt om insidan av chassit är ljuddämpat men en matta. Jag har bra drag genom mitt rack. Förstår inte vad det gnälls om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dikkie
Jag måste säga att jag beställde mitt P182b i måndags från datorbutiken..fick det igår och det är verkligen ett kanonchassi!

De chassit finns ju inte på datorbutiken?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Hårddiskarna blir visserligen bredare på tvären än på längden, men man får undan kablarna så att luftspalterna blir helt öppna. Eftersom fläkten sitter på insidan så går den knappt att uppfatta om det är en bra modell samt om insidan av chassit är ljuddämpat men en matta. Jag har bra drag genom mitt rack. Förstår inte vad det gnälls om.

Håller med, det finns ett antal som klagar på de snedställda diskarna, men på mitt Sonata II har jag aldrig märkt av att diskarna eller övriga komponenter blir speciellt varma, och jag kör med Noctua fläktar på 5V resp. 7V på in och utblåsfläktarna. Inget problem enligt mig m.a.o.

Däremot välkomnar jag bytet av nätaggregatet från sorgebarnet Smartpower till Earthwatts, som faktiskt är ett bra aggregat. Naturligtvis blir priset något högre med ett bättre nätaggregat, men inte speciellt mycket ändå. Såg att shg skall sälja chassit för mellan 1000kr och 1100kr. Personligen tycker jag att man får mycket för pengarna. Ett hyfsat tyst chassi och ett bra rätt tyst 500W nätaggregat för runt tusenlappen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tycker det var snyggare. Lite stilrenare än föregångarna - med betoning på lite.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

hårddiskbuller

Har ett Sonata II och var länge missnöjd med den höga ljudnivån trots att tysta komponenter valts rakt igenom. Bytte nätagg, pillade med fläktar och höll på. Det visade sig att det var de tre diskarna i burken som gav enorm resonans i lådan. Silikonringarna i montaget är i min mening helt odugliga!

Jag hängde upp diskarna i gummiband enligt silentpcreview och vips blev datorn helt ljudlös!! En sanslöst billig och effektiv modifikation. Synd att inte denna typ av lösningar finns i färdiga system!

Permalänk
Medlem

Re: hårddiskbuller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av henkeb
Jag hängde upp diskarna i gummiband enligt silentpcreview och vips blev datorn helt ljudlös!! En sanslöst billig och effektiv modifikation. Synd att inte denna typ av lösningar finns i färdiga system!

Faktum är att det finns i antecs P150/solo

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)