Apple uppdaterar Macbook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av STFU
För att glida lite OT så kom hon rätt lindrigt undan jämfört med mig. Jag fick gå igenom praktiskt taget exakt samma grej som hon men jag fick till slut produkten levererad till mitt jobb. Glad i hågen över att äntligen fått min ipod så rycker jag upp förpackningen bara för att finna att spelar h*lvetet är trasigt. Ringer Apple, som säger att det är tnt som hämtar vid retur, inte ups som levererat. Blir lovad att JAG skall få bestämma en tid och plats att få poden hämtad - okej, toppen.

När tnt väl kontaktar mig visar det sig ju dock att så inte är fallet. Vi kommer efter många om och men överens om att de ska komma och hämta den på jobbet och att de ska kontakta mig när de är där. (Hög säkerhet med passerkort och koder för att komma in.) Sitter dagen de ska hämta den och väntar, ringer till slut tnt för att höra vad som pågår och får beskedet att de minsann redan varit där och frågat efter mig men att grindvakten inte vetat vem jag är. (det jobbar ju bara ca 500 människor på samma ställe.) Efter många om och men och skrikande på apple och på tnt så kontaktar apple själva tnt och säger att de är villiga att betala extra för att jag ska få bestämma exakt när den ska hämtas.

Detta är inte ens hela historien, men pallar inte dra allt, för ni orkar nog inte läsa det. Men vi kan säga att det hela sköttes extremt klantigt, och att jag rekommenderar vem som helst att köpa sin produkt i butik istället.

Enda anledningen till att det hela fixade sig så pass fort (läs en vecka att bli av med spelaren och sedan ytterligare en för att få en ny) är att jag själv jobbar med kundkontakt och vet vilket tonläge som krävs och vem man ska bli elak mot för att få lite fart i baken på folk. Tycker synd om de som råkar ut för liknande saker men som bara fogar sig och inte vågar bli förbannade.

Tur att spelaren är jävligt trevlig.

*slut OT*

Jo själv har jag också den erfarenheten att ska man få något fixat med strulputtar så får man tyvärr ta till en ganska otrevlig ton. Jaja hoppas som sagt att den här serien som Apple nu släpper inte lider av nån konstruktionsmiss som deras Imac har dragits med enligt ett annat fall som jag skrivit om här tidigare i tråden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
själv fick man sin lagad från torsdag eftermiddag till fredag eftermiddag, helt okay om du frågar mig inga större grejjer, men ändå. men visst finns det de som råkat illa ut, det kan drabba en, oavsett märke. finns folk som hamnat i kläm vid serviceärenden med nästan alla datorföretag.

själv hoppas ja att ryktena ä sanna om en macbook mini eller liknande, alltså en 13,3" macbook pro med solid-state disk och ingen optisk enhet

Bra skött där :thumbsup: och en solid state disc vore ju trevligt även om jag inte är nån Appletyp direkt. Hur nu en sådan ser ut? Jobbar med reklam o marknadsföring?

Permalänk
Medlem

hur ofta uppdaterar dom macbookarna? jag tänker vänta tills leopard släpps. hade varit nice med en uppdatering på hösten med B-)

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Bra skött där :thumbsup: och en solid state disc vore ju trevligt även om jag inte är nån Appletyp direkt. Hur nu en sådan ser ut? Jobbar med reklam o marknadsföring?

Jo den bilden har jag också av Apple-nissar, trots att jag känner väldigt många med Macar som inte jobbar med marknadsföring:P

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Avstängd

Laptop från andra tillverkare får man dubbelt så mycket RAM, dubbelt så stor hårddisk, och en större skärm, för billigare pris.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Laptop från andra tillverkare får man dubbelt så mycket RAM, dubbelt så stor hårddisk, och en större skärm, för billigare pris.

OK, konkreta exempel?

Man får Windows Vista eller XP. Inte MacOSX.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Laptop från andra tillverkare får man dubbelt så mycket RAM, dubbelt så stor hårddisk, och en större skärm, för billigare pris.

Större skärm = större dator = billigare dator.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

jäklar va schyst:) Skulle va väldigt kul om dom sänkte priset på MBP oxå:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Jo själv har jag också den erfarenheten att ska man få något fixat med strulputtar så får man tyvärr ta till en ganska otrevlig ton. Jaja hoppas som sagt att den här serien som Apple nu släpper inte lider av nån konstruktionsmiss som deras Imac har dragits med enligt ett annat fall som jag skrivit om här tidigare i tråden.

hur menar du? känner flera som har en intel imac, varav en är min far, ingen av dem har haft problem med sina. på farsans jobb finns 7 st macar och 2 st windows maskiner, de senare nämnda har det varit mycket mer problem med än macarna, saken är att macarna nog inte ens behövt service alls, eller jo, bytt tangentbord på en, men det var en gammal o av den rena anledningen att det var urslitet.
säger inte att apple har överlägsen hållbarhet, inte alls, men de är fan inte sämre än nån annan tillverkare. dock får problemen mer uppmärksamhet pga. att apple är lite ensamma på sin "flank" så att säga. ja menar, en windows maskin försvinenr lätt bland aalla andra windows baserade datorer. vilket inte en mac gör

Citat:

Bra skött där :thumbsup: och en solid state disc vore ju trevligt även om jag inte är nån Appletyp direkt. Hur nu en sådan ser ut? Jobbar med reklam o marknadsföring?

jo, i o för sig bor ja i stad med service ställe, emn tror även det spelar in att macbooken nu funnits ute ett tag. det är ju som med de flesta produkterna, att i början så kan det ta tid att få ordning på servicen på nya produkter, speciellt om efterfrågan är stor, när produkten väl slagit sig in på marknaden o efterfrågan stabiliserat sig, så går service fortare. gäller de flesta marknaderna, inte bara datorbranchen. de ja hade min service hos, kollade på datorn, som fortfarande funka, beställde hem delar, bokade tid för lagning, så att ja slapp lämna den där bara för att ligga o vänta på tid för service, så slapp ja vara utan dator.

hur en sådan ska se ut? det vet inte jag, inte nån annan heller, förutom apple då, OM det är sant. apple är ju ett av de bättre företagen på marknaden när det gälelr att behålla hemligheter men ryktena säger att det skulle vara som en macbook pro, fast väldigt mycket mindre.

jobbar inte med reklam, är elektriker dock jobbar min far på reklambyrå som gjort en hel del rikstäckande reklam. så visst är man uppfödd med mac, MEN har kört windows baserad maskin i 8 år, innan ja bytte tillbaka till mac för 2 år sen. halva grejjen med mac är ju OSX, macos 9 som fanns innan, kan ja hålla med om, det va inte kul. men så vare ju precis som med windows ME oxå, byggde på gammal teknik

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
hur menar du? känner flera som har en intel imac, varav en är min far, ingen av dem har haft problem med sina. på farsans jobb finns 7 st macar och 2 st windows maskiner, de senare nämnda har det varit mycket mer problem med än macarna, saken är att macarna nog inte ens behövt service alls, eller jo, bytt tangentbord på en, men det var en gammal o av den rena anledningen att det var urslitet.
säger inte att apple har överlägsen hållbarhet, inte alls, men de är fan inte sämre än nån annan tillverkare. dock får problemen mer uppmärksamhet pga. att apple är lite ensamma på sin "flank" så att säga. ja menar, en windows maskin försvinenr lätt bland aalla andra windows baserade datorer. vilket inte en mac gör

Läs mina tidigare inlägg om den katastrofala service/kundvård som Apple Sverige ger. Länkarna leder till fairshopping där företag kan svara på användarnas inlägg och Apple har valt att inte svara för det har gått över 1 månad nu utan så mycket som ett pip ifrån dom.

Kanske är samma fenomen som jag hade med en bil som har ett konstruktionsfel i växellådan som gör att växellådan nån gång trilskas och blir svårt att få i nån växel men företaget valde att ignorera problemet och tror du att jag idag kommer köpa nån bil från det företaget? Nej dom kan glömma mig som kund och då har jag varit som en fanboy för dom likt dom mest frälsta Macanvändarna men strular en produkt för mycket och man inte får hjälp så är det "rösta med fötterna" som gäller anser jag.

Permalänk
Medlem

tror du missförstår mig, har aldrig sagt att apple är felfria,för det är de absolut inte sa bara lite kort (eller menade i alla fall), att det blir en hel del liv när apple missköter sig, för vissa förväntar sig att de inte ska göra nått fel eller bete sig som andra företag :D, men när en tillverkare av en windows maskin missköter sig, så försvinner det det in bland massa andra som haft problem eller hur man ska säga det. ja menar, om nån har problem me apple o skriver det här på forumet, så skulle jag nog vilja säga att fler höjjer på ögonbrynen o skriver nått om dålig kvalitet än om nån med en IBM burk skriver samma sak.

det är jäkligt svårt o förklara va ja menar, men hoppas du förstår. som du skrev dina inlägg, så vare lite som om att apple alltid skötte sig så som du berätta, vilket absolut inte är fallet. utan det finns fall som är extremt misskötta från apples sida, precis som det finns sånna fall oavsett märke o branch, spelar ingen roll om vi snackar, apple, ibm, volvo, saab, audi, bmw osv. finns alltid nån eller några som råkat illa ut.

känns lite om om problemen beror lite på vart man vänder sig, kanske varit större problem om ja vänt mig till apple själva med min, än som nu, då ja vände mig till ett apple service center, som isig är självständiga från apple

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Nä det förståss finns inget företag som är felfritt men det är hur dom gör när problemen uppenbarar sig som skiljer agnarna ifrån vetet så att säga.

Sen ska man tydligen för sin egen hälsas skull vända sig till en fristående aktör och inte handla eller begära service av Apple Sverige direkt för ledningen där har så vitt jag kunnat utröna uppenbara problem med kundvård/service/support tyvärr.

Sen att Apple precis som andra företag är i den här branschen för att göra pengar på sin produkt det förstår man ju men det är hur man gör det på resans gång som visar om man är seriös eller inte och tydligen så sköter man sig i det stora hela med ett och annat magplask men vilket företag gör inte det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nä det förståss finns inget företag som är felfritt men det är hur dom gör när problemen uppenbarar sig som skiljer agnarna ifrån vetet så att säga.

visst äre så, men det är ju inte som du antyder, att det finns sånna som är helt felfria, inte om du tar nått av de större företagen i alla fall. tror nog du skulle kunna leta upp liknande saker om ibm, dom annars är ett företag som "prisats" för sin kvalitet på allt.

Citat:

Sen ska man tydligen för sin egen hälsas skull vända sig till en fristående aktör och inte handla eller begära service av Apple Sverige direkt för ledningen där har så vitt jag kunnat utröna uppenbara problem med kundvård/service/support tyvärr.

hehe, genom att läsa ett supportforum, som är till för just sånna som har problem? skulle vilja likna det lite med restaurangbranchen där ja jobbat en del, att en nöjd kund bara nämner att han ä nöjd inför 3 personer, medans en missnöjd kund sprider det till 10 personer, om inte mer. har läst om åtskilliga som fått sina datorer utbytta, inte lagade, utan apple har skickat ut ny dator, och tagit med sig den gamla när budet kom med den nya. så tolka inte vissa inlägg i vissa forum, mer än andra inlägg i forum.

Citat:

Sen att Apple precis som andra företag är i den här branschen för att göra pengar på sin produkt det förstår man ju men det är hur man gör det på resans gång som visar om man är seriös eller inte och tydligen så sköter man sig i det stora hela med ett och annat magplask men vilket företag gör inte det?

nä, vem gör inte det. jag har aldrig sagt att nån nannan är bättre eller värre, har enbart sagt att apple visst kan missköta sig i vissa ärenden, men är inte sämre än de flesta andra. det är ju du som målat upp det som om det bara är problem. :D:D

men låt oss lämna det här, vill du tro att det är så, varsegod. min egen erfarenhet efter många års användande av BÅDE mac och "PC" är i alla fall apple inte är sämre än nån annan och att de krånglar mindre. men det är min erfarenhet. om du har annan, så tråkigt för dig. jag tvivlar ju dock på att du har nån egen erfarenhet av mac utan hittat lite trådar o sen skaffat dig en uppfattning att det bara är skit

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Nja Mac skit o skit är väl snarare så att prislappen förr har inte direkt gjort att man velat köpa Mac då det varit bra många ggr billigare att sätta ihop sin egen dator.

Nåja vill man köra OSX så går ju det att fixa så den går att köra på en vanlig PC men det är ju inte lagligt så det är inget vi diskuterar här ;).

Den dan Mac börjar sälja lösvara så man själv kan plocka ihop sin Mac ehh vänta nu Mac är ju idag Intelgrejer så det går ju redan förutom ett visst redan nämt problem enligt ovan :p.

Permalänk
Medlem

ja, det är ju inte bara olagligt, utan vad jag hört gåre inte att köra systemuppdateringar med "hackat" osx. alltså får man sitta me "gammalt" system eller så får amn ladda hem olagliga koipor och göra ominstallationer hela tiden men som sagt, inget man tar här på swec.

sen så är inte macbook t.ex. särskilt dyr. kanske mot en 15" bärbar, men som du säkert vet, så ska man aldrig jämföra bärbara med stor skärm mot sånna med mindre skärm, då de senare kostar mer för vad man får. men visst. förut var apple dyra för vad man fick.

men me tanke på vad som står i din avatar, så förstår ja att mac hatet är djupt rotat och att du aldrig kommer tycka att de ä bra av rent principskäl

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag var faktiskt på väg att köpa den där lilla Mac:en som inte är större än en brödrost men det blev en ordinär PC som jag byggde ihop själv för det var mer för pengarna tyckte jag.

Hade jag köpt den Mac:en så hade jag väl fått köpa en enkel till Kuba antagligen :p.

Permalänk
Medlem

jo mer för pengarna kanske det är/var. antar att du köpte värsta XP versionen till datorn oxå? eller hur :D:D

till saken hör att t.ex. mac pro visserligen kostar en hel del, men jämför dens hårdvara kontra priset, mot nått andra märens motsvarande hårdvara o vad de kostar så är inte mac pro så dyr, snarare har mac pro en riktigt bra pris, "felet" ligger kanske då i att man inte kan välja nån "halvmedioker" towermodell från apple. macbook pro kostar en del, kanske mer än andra konkurenter, men där betalar man lite för en gedigen dator, men oxå en hel del för imagen. macbook är rätt prisvärd, kanske inte billigast, men heller inte dyrast. man ska komma ihåg att macbooken måste jämföras prismässigt mot andra datorer i samma storlek, inte mot sådanna med större display då det är billigare att tillverka sådanna, elelr lättare att konstruera dem kanske man ska säga. imac är en kompakt dator, för de som inte vill ha en dator i massa olika delar och massa sladdar osv. utan bara en skärm, tangentbord o mus. mac mini för de som vill ha en rätt enkel och liten dator som de kan köra vilken display man nu vill använda.

men visst, apple har ingen riktig etusiast dator, alltså en dator som är rätt billig men som ändå kan byggas ut lätt med ny hårdvara, mer än minne o hårddisk (som redan nu går att byta i alla modeller).o andra sidan är den marknaden rätt liten.

tråkigt? ja kanske det. men det som fick mig att byta till mac var ju just hur simpelt allt var, ja tröttna på att bygga datorer hela tiden tröttna på att det alltid va nått som måste fixas på PC maskinen

men som sagt, smaksak

angående påmlitligheten o servicen av apple produkter: http://www.macworld.idg.se/2.1085/1.79019

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive