Behöver inspiriation för utveckling av maskinparken hemma

Permalänk
Inaktiv

Behöver inspiriation för utveckling av maskinparken hemma

Jag behöver inspiration till att börja rensa upp här hemma och få ordning på saker och ting. Jag har för närvarande en filserver (som extraknäcker som DNS och NTP), en MacBook och en brandvägg.

Har kollat på AppleTV som en medialösning. Problemet är att jag har idag all musik och film i iTunes på MacBooken med musik och film monterat över NFS (innehar licens för all musik och film, dvs jag har köpt skiten). Hur kan jag enkelt dela det jag har lagrat mellan MacBooken och t ex en AppleTV? Som jag har förstått synkar den mot iTunes på en annan maskin som troligtvis har utdelningen påslagen, vilket skulle betyda att ATV:n kollar på min MacBook som hämtar data från servern, inte direkt optimalt. Går det att få ATV:n att montera NFS och rå om en eget iTunes bibliotek?

Jag har också funderingar på att sätta upp en intern mailserver (för administrativa mail för maskinparken hemma). Jag har en IMAP-server hos ett webhotell vilket jag i dagsläget använder direkt i Mail.app. Är det smart att använda Fetchmail att tömma den IMAP-servern på mail för att sedan dela ut via den interna servern? Jag skulle då använda mig av en lokal IMAP-server i Mail.app som i sin tur håller reda på om adressen är intern eller måste skickas vidare. Jag vill alltså ha alla mail lagrade på den interna mailservern (som skulle installeras på samma maskin som filservern) och kunna använda mig av den både för utgående mail och interna mail. Jag behöver inte komma åt mailen utifrån.

Är utsvulten så ni får ha överseende med en hjärna som strax får soppatorsk.

EDIT: Kom just på, hur smidigt är det att använda VLC för streaming av ljud och bild? Det rör sig om H.264 för bild och MP3/AAC för ljud.