Göra sig av med boot loader (ubuntu och XP)

Permalänk
Medlem

Göra sig av med boot loader (ubuntu och XP)

Godmorgon. Jag installerade ubuntu vid sidan av XP på min PC för ett tag sedan. Jag tröttnade ganska snabbt på Ubuntu, till stor del för att jag inte hittade några bra program att köra mina RAW fotografier igenom.
Hur som helst, nu finns den här bootloadern fortfarande kvar. Och den skulle jag gärna vilja göra mig av med. Så att den bootar windows xp direkt.
Jag sökte lite på google men hittade inget klockrent svar.
Så jag vänder mig till er, mina goda vapendragare.

Mvh Simon

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Avstängd

En bootloader kan vara skriven antingen till bootsectorn eller till MBR (master boot record).

Boota till Windows Recovery Console, sen kör du "fixboot" och "fixmbr" kommandona.

Du kan fråga runt lite här om program för RAW fotografier, finns säkert en del. Du kan ju iaf köra Photoshop under Wine om Photostop stödjer RAW.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så fungerade inte de senare versionerna av Photoshop under wine.
Jag kommer antagligen införskaffa mig en ny Mac ganska snart. Och då kommer behovet av Linux inte att existera.

Tack för svaret, jag ska kolla närmare!

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk

Ett säkert sätt är att installera om XP. Men eftersom det inte är den bästa lösningen så _tror_ jag att man ska kunna "återställa" MBR när man bootar med XP skivan.
Jag tror att jag har läst att man kunde göra så någonstans.
Kolla runt lite om så är fallet.

Edit: Ah, någon hann före. (bättre svar också)

Permalänk
Medlem

vad jag har läst mig till nu så behöver jag alltså köra min win xp skiva, låta den komma igång och ladda alla saker. och sedan välja reparera en befintlig installation?

Eller kan jag skriva dedär kommandona innan jag kört en reparation?

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Avstängd

Man ska kunna välja "Recovery Console".

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Tryck R för att reparera och få upp återställnings konsollen.

Sen så är det bara att skriva "fixmbr" det fixade i alla fall mina problem

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1