bästa partitionering samt enlisy 07.1-rc2

Permalänk
Medlem

bästa partitionering samt enlisy 07.1-rc2

tjena swec.

jo det är så här att jag skaffade precis en ny hårddisk och min gamla försvann till en annan burk så jag tänkte att jag skulle göra den bästa möjliga partitioneringen. detta är till min 24/7 arbetsstation och alltså ingen experimentburk. nu är det så att jag har redan gjort det och så här blev det:

[xerxes2@ninja ~]$ df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda1 4.6G 2.8G 1.6G 65% /
/dev/sda5 1.9G 113M 1.7G 7% /var
/dev/sda6 1.9G 66M 1.7G 4% /srv
/dev/sda3 2.8G 149M 2.5G 6% /opt
/dev/sda7 19G 1.7G 16G 10% /home
/dev/sda8 429G 44G 363G 11% /home/xerxes2/media

så vad säger ni? /dev/sda2 är 1 gb swap. och jag undviker helst lvm när man inte behöver det. på servers är det däremot bra när man kan klistra ihop många partitioner till en. när man utvecklar program på versionshanteringssystem så är det fan ett måste att lägga sina semesterfilmer på en egen partition för att undvika dröjsmål. hårddisken får jobba mycket mindre ju mindre en partition är. samt att i enlisy så måste man nästan ha en separat /var för att annars så blir pakethanteraren olidligt långsam av samma anledning. därför så förstår jag inte att många distar går ifrån att använda /opt mer och mer. roten blir ju mindre om man lägger tex gnome i /opt om den är på en separat partition. som jag ser det så är det mycket lathet och okunnighet som styr sånt här.

och efter snart två års utveckling så börjar enlisy bli riktigt hyfsat. våra sajter är nyligen uppdaterade, http://enlisy.com/ och http://enlisy.org/ så det går framåt. wlanstödet är fortfarande dåligt men hela skiten håller ju på att skrivas om från grunden i linux och kommer med tiden att finnas med i den officiella kärnan och då kommer alla distar ha klockrent wlanstöd utan ansträngning. det var fan inte så länge sen som det fanns många kabel ethernetkort som inte funkade orh nu funkar fan alla så det går framåt. och sen om ni gillar enlisy så behöver ni inte skrika ut det på hela jävla internet utan joina istället och gör enlisy ännu bättre. vi är bara fyra utvecklare så vi hinner inte med att göra så mycket ändå. när vi är 10-20 hardcore utvecklare så kommer vi att bilda en ideell förening. så målet är att bli ungefär som debian eller ännu hellre som mozilla för de är så jävla rika. då kan man ju anställa folk och ha feta servrar. noxxik håller också på med en installationsguide -> http://enlisy.org/~noxxik/files/guide/guide.html , kan nog betecknas som ett "arbete under utveckling"

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Kör man med LVM så går det att börja med små volymer och låta dom + filsystemen växa efterhand som dom börjar bli fulla. Då partionerar man aldrig för stort. Fast man får vara bra snål för att göra det ifall man har 500GB.

Permalänk
Avstängd

Det är ju bra att göra en ny Linux distribution, eftersom det inte finns så många.

Ni borde ha @enlisy addresser, istället för @gmail, ni kan använda redirects kanske.

Har ni nån "target audience"?
Tänkte att den kanske var server-inriktad då X inte följer med.

Skriv patchar och program istället, de kan alla ha nytta av, istället för ytterligare en dist.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Det är ju bra att göra en ny Linux distribution, eftersom det inte finns så många.

Ni borde ha @enlisy addresser, istället för @gmail, ni kan använda redirects kanske.

Har ni nån "target audience"?
Tänkte att den kanske var server-inriktad då X inte följer med.

Skriv patchar och program istället, de kan alla ha nytta av, istället för ytterligare en dist.

finns bara skitdistar och mailadresser har vi redan typ 700 var så jag har lagt ner det för gott. och enlisy utvecklas modulärt så det finns ingen riktig "target audience" men någon dist för faster greta tror jag aldrig att det kommer att bli. just nu så är vi mest ute efter utvecklare men det tar bara ca 5 minuter (athlon 2 ghz) att installera enlisy från det man sätter i skivan tills man bootar om så kan man linux så är den supersimpel. och givetvis så har vi x men man får installera det själv. i installationen får man bara "base" vilket är ca 90 paket sen får man själv dra in vad man vill ha med apport.

och givetvis så skriver vi patchar och program också, finns inget som hindrar oss från att göra det. tvärtom så är det ett krav för enlisyutvecklare att man ska ge tillbaka allt man fixar och säga till andra projekt vad de ska fixa om man inte själv klarar det eller har tidsbrist.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
finns bara skitdistar och mailadresser har vi redan typ 700 var så jag har lagt ner det för gott. och enlisy utvecklas modulärt så det finns ingen riktig "target audience" men någon dist för faster greta tror jag aldrig att det kommer att bli. just nu så är vi mest ute efter utvecklare men det tar bara ca 5 minuter (athlon 2 ghz) att installera enlisy från det man sätter i skivan tills man bootar om så kan man linux så är den supersimpel. och givetvis så har vi x men man får installera det själv. i installationen får man bara "base" vilket är ca 90 paket sen får man själv dra in vad man vill ha med apport.

och givetvis så skriver vi patchar och program också, finns inget som hindrar oss från att göra det. tvärtom så är det ett krav för enlisyutvecklare att man ska ge tillbaka allt man fixar och säga till andra projekt vad de ska fixa om man inte själv klarar det eller har tidsbrist.

Jag skulle inte påstå att Ubuntu är en skitdist.
Modulär? Som LFS (Linux from Scratch) ?

"Base" med bara ett fåtal paket är det väl i Gentoo också, eller?

Har ni nån endast-FOSS policy eller nåt? Det vore trevligt.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jag skulle inte påstå att Ubuntu är en skitdist.
Modulär? Som LFS (Linux from Scratch) ?

"Base" med bara ett fåtal paket är det väl i Gentoo också, eller?

Har ni nån endast-FOSS policy eller nåt? Det vore trevligt.

ubuntu är ägt och styrt av en rik snubbe och det kommer ALDRIG enlisy att vara. vi kommer alltid att vara en helt ideell förening. och med modulär menar jag att allting vi skriver själv utvecklas med en backend/frontend filosofi. tex så har vi bara en curses installatör just nu men det finns inget som hindrar att man skriven en i gtk om man vill det och använder en del filer i den nuvarande. och sist jag kollade så var gentoo såsbaserad och det är inte enlisy. själv hatar jag att vänta på att det ska kompilera färdigt. som tur är så har vi synt4x som underhåller typ 700+ av våra ca 900 paket själv.

och vi har ingen endast foss policy men vi har ett nonfree repo där allting som inte är öppet enligt osis definition finns. givetvis så måste det ju vara lagligt också.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Det är ju bra att göra en ny Linux distribution, eftersom det inte finns så många.

Ni borde ha @enlisy addresser, istället för @gmail, ni kan använda redirects kanske.

Har ni nån "target audience"?
Tänkte att den kanske var server-inriktad då X inte följer med.

Skriv patchar och program istället, de kan alla ha nytta av, istället för ytterligare en dist.

Oj vad negativa vi var då.

Jag håller med om att det finns för många distar. Men vi, eller iaf jag, utvecklar disten för oss själva i dagsläget.
För att få en dist som jag gillar och som passar mig. Och även för att lära mig mer om hur Linux fungerar och för att det är roligt helt enkelt.
När vi får fler användare kommer vi ju såklart att anpassa disten efter behov.

@enlisy adresser har vi redan faktiskt som vi löser med redirects till våra gmail konto som du säger. Men av nån anledning har vi inte riktigt börjat använda dem än

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Skriv patchar och program istället, de kan alla ha nytta av, istället för ytterligare en dist.

Det kan vara svårt att påverka andra distar också

T.ex är det inte så lätt att rensa upp under /etc under en etablerad dist, som vi gjort en del med enlisy nu - och mer kommer.

Jag kan visserligen hålla med om att det finns en hel del distar därute, och det är ibland svårt att välja.

Men det är också en himla stor valfrihet man har, och de som utvecklar en dist lär sig oftast otroligt mycket på det.

Sen ska jag inte sticka under stol med att det är väldigt kul också.

Många distar är ändå en "remastering" rent av en annan dist, och då menar jag typ att man tar ubuntu / knoppix och ändrar lite bland programmen och sedan släpper en ny dist under nytt namn - vilket jag tycker är helt onödigt.

Se bara på ubuntu och alla dess nytillkomna varianter som nubuntu, ubuntu ce mfl.

Har man målet att ändra så mycket mer än bara på ytan, så tycker jag det inte är mer än rätt att man skapar ytterligare en distribution.

Tittar man på distrowatch så hittar man troligen en hel del distar som inte är något att ha. Men men, de bästa består och de sämre faller ifrån!!

Vi har massor med mål vi vill uppfylla med enlisy, och det hade inte varit möjligt att ändra på en redan etablerad distribution - försök gå in i t.ex debian / ubuntu och få till stora ändringar som bara du själv vill göra

EDIT: Tanka ned och testa rc2:an så vi får en superbra slutgiltig version.

Ison med gamla stödet för ide (funkar i qemu):
ftp://enlisy.com/pub/enlisy/i686/unstable/iso/enlisy-base-07....

Ison med nya libata stödet (funkar ej i qemu):
ftp://enlisy.com/pub/enlisy/i686/unstable/iso/enlisy-base-07....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
ubuntu är ägt och styrt av en rik snubbe och det kommer ALDRIG enlisy att vara. vi kommer alltid att vara en helt ideell förening. och med modulär menar jag att allting vi skriver själv utvecklas med en backend/frontend filosofi. tex så har vi bara en curses installatör just nu men det finns inget som hindrar att man skriven en i gtk om man vill det och använder en del filer i den nuvarande. och sist jag kollade så var gentoo såsbaserad och det är inte enlisy. själv hatar jag att vänta på att det ska kompilera färdigt. som tur är så har vi synt4x som underhåller typ 700+ av våra ca 900 paket själv.

och vi har ingen endast foss policy men vi har ett nonfree repo där allting som inte är öppet enligt osis definition finns. givetvis så måste det ju vara lagligt också.

Ubuntu är väl ägt av Ubuntu Foundation, inte av "nån rik snubbe". Sen spelar det väl ingen roll om Mark Shuttleworth är rik eller inte?

Håller med att jag inte vill vänta på att Gentoo ska kompilera.

Bra att ni har free och non-free i olika repos, så man inte råkar installera nåt non-free.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Ubuntu är väl ägt av Ubuntu Foundation, inte av "nån rik snubbe". Sen spelar det väl ingen roll om Mark Shuttleworth är rik eller inte?

Håller med att jag inte vill vänta på att Gentoo ska kompilera.

Bra att ni har free och non-free i olika repos, så man inte råkar installera nåt non-free.

ok. jag visste faktiskt inte att ubuntu var en ideell förening men varför står där då "© 2007 Canonical Ltd. Ubuntu and Canonical are registered trademarks of Canonical Ltd." underst på ubuntu.com? verkar ju helskumt. och först så försökte austronauten "ta över" debian vilket naturligtvis inte gick så han "köper" över en hel del debianutvecklare och nu börjar han köpa över andra distar också som typ linspire. så pengar spelar stor roll.

och det är bra att ha ett nonfree repo ja så att folk kan köra ren öppenkällkod om man nu vill det. på server är det lätt men på desktop så är inte så lätt. finns ju flash och litet codecs som man behöver ibland.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
ok. jag visste faktiskt inte att ubuntu var en ideell förening men varför står där då "© 2007 Canonical Ltd. Ubuntu and Canonical are registered trademarks of Canonical Ltd." underst på ubuntu.com? verkar ju helskumt. och först så försökte austronauten "ta över" debian vilket naturligtvis inte gick så han "köper" över en hel del debianutvecklare och nu börjar han köpa över andra distar också som typ linspire. så pengar spelar stor roll.

och det är bra att ha ett nonfree repo ja så att folk kan köra ren öppenkällkod om man nu vill det. på server är det lätt men på desktop så är inte så lätt. finns ju flash och litet codecs som man behöver ibland.

"köper över"?

Du vet att de debian-utvecklare som sitter på ubuntu också fortsatt att utveckla till debian?

Ubuntu baseras ju på Debian-testing, så det är ju kritiskt för dom att debian-projektet går bra.

Tycker förstås det är bra att dom får fast anställning för att göra nått dom ändå gjorde tidigare

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.