AMD Barcelona blir försenad

Permalänk
Medlem

Hmm, AMD verkar helt ur fas tyvärr. Och sen när de nya processorerna har kommit så skall de glänsa som high-end med oåtkomliga priser i xx-antal månader innan det släpps överkomliga exemplar. Kanske kommer OEM att ta alla exemplar i början och fjärma datorbyggarna ännu mer.

Tills dess är risken överhängande att precis alla har gått över till, ja penryn och 45nm blir det då, och vi som fortfarande sitter på DDR kanske hoppar direkt till DDR3 för att vi tycker att AMD/DDR2 blir ett onödigt mellansteg då vi kommer att behöva köpa nytt minne 2ggr för att kunna fortsätta uppgradera. Köper vi penryn+4GB DDR3 blir det tom billigare att uppgradera till AM3 längre fram, om AM3 någonsin kommer, än att behöva ha köpt både 4GB DDR2 och 4GB DDR3.

Och gissa till vilken plattform alla åtråvärda moderkort kommer att komma? Intel P35. Det är precis lika bråttom att få ut RD790, NF570/590 känns lite utdaterade vid det här laget.

Illa.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semenra
Tänk dig detta istället. Ditt företag behöver en ny server asap, varför köpa en dual core när quad finns ute och antagligen kommer hålla längre?

Precis! där nämnde du en väldigt liten "klick" användare som faktiskt har nytta av quad core, för dessa företag är processorpriset en piss i missisippi med tanke på vad de annars måste tänka på.
Något som de kanske bör tänka mer på är effektivt skrivna program, program skrivna i kalleankaspråk kräver ofta mer kraft och har enormt mycket mer inverkan på prestanda än vad en processor kan göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Lite mindre än de som behöver dual-core. Att köpa datorprylar är extremt sällan knutet till behov. Precis som att folk sällan behöver mer än 100hk i en bil, men ändå säljer högpresterande bilar som smör i solsken.

Iofs så tycker säkert en del datornördar om och spänna för polarna om hur snabb deras processor är, gissningsvis rätt få. Möjligen blir de fler när man kan börja ragga tjejer genom att visa vilken snabb dator man har eller hur mycket man lyckats klocka den.. Tror det är en bit kvar tills dess

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Tänk att vara så försenad men ändå lyckas få lanseringen av ett bra grafikkort att bli pannkaka. Klantiga AMD!

Ja klantigt av AMD, dom borde verkligen veta bättre! Eller? Kanske är så att R600 i princip var färdigutvecklad när AMD tog över?

Folk måste lära sig att även fast AMD köpt ATI så är det inte samma företag helt ännu. AMD kan inte fokusera mer på grafikkort. Deras grafikkortsdivision gör redan det 100%. Dom kan inte satsa mer resurser på CPUer då deras processordivison redan gör det. Och det är inte bara att skicka resurser mellan dessa hur som helst.
Vi kan se ATI och AMD som hyffsat induviduella ett bra tag framöver.

Bara för att Ford köpte volvo så betyder inte det att ford utvecklat alla Volvo som sålts från prick det datumet. Ford har hittils haft ganska lite att göra med hur volvos bilar utvecklats.

Jag tycker det är synd att det är så här, det som gör det värre är att jag tyvärr inte blev överraskad.
AMD spänner musklerna när dom har något att visa upp. Vi fick se Benchmarks på K8 redan på 800MHz och i många månader i förväg. När AMD inte pratar om hur bra dom är och visar något som med R600 och K10, så brukar det vara trubbel.

Permalänk
Avstängd

Föga överraskande, och jäkligt illa med tanke på servermarknaden.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

AMD's utvecklingsavdelning har säkert lagt av för ett år sen, nu gör dom bara ett sjukt test på hur länge de kan papperslansera grejer utan att nån kommer på dom ;P

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Jag behöver Quad Core för att lira Supreme Commander. Hade hoppats på en AMD K10 Quad nu till sommaren/hösten, men det får väll bli en Q6600 efter prissänkningen.

Jag är inte du och du är inte jag och ingen är som någon annan, men jag har då aldrig behövt en Quad för att lira Supreme Commander :S
Själv köper man det som är prisvärt och gott (två betydelser), oavsett tillverkare.

OnT:
Förseningar.. det kan vara en del av en strategi bakom kulisserna, men det kan också bara vara en försening. Vem har inte blivit efter med jobb/skolarbete någon gång och tvingats förklara sig för läraren/chefen? "Det blev för mycket, jag uppskattade fel". Uppskatta/räkna/gissa fel kan man göra. Trots allt, det är teknik vi inte sett förut och inte vet allt om (eller befintliga tekniker i en lösning vi inte sett förut).
Så konstigt är det inte.

Synd är det dock. Tänk om hjulet skulle uppfunnits 1000 år senare? Vi kanske hade färdats med häst och vagn år 2000 om så vore. Tänk om elden hade tämjts 1000 år tidigare?
Tänk om AMD kunnat hålla tidsplanen?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag behöver quad core för att göra snabbare hållfasthets-beräkningar och optimeringar.... och rosta bröd

Permalänk
Medlem

Argument som "Vad ska du med fyra kärnor till? Det finns inget som drar nytta av 4 kärnor ännu!" eller "Vad ska du med DX10 till? Det finns inga DX10-spel ute!" är i min mening ganska korkade. Köper ni datorer för veckan som kommer eller?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Argument som "Vad ska du med fyra kärnor till? Det finns inget som drar nytta av 4 kärnor ännu!" eller "Vad ska du med DX10 till? Det finns inga DX10-spel ute!" är i min mening ganska korkade. Köper ni datorer för veckan som kommer eller?

Argumentet "vad skall man med 4 kärnor till" har klart mer innehåll jämfört med DX10-argumentet. Det är få personer som idag pressar processorn speciellt i deras "monsterburkar". Måste man pressa processorn så beror det säkerligen på att programmet/spelet som används inte använder sig av trådar (bara körs med halva processorn eller ena kärnan om man har två kärnor).

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Argumentet "vad skall man med 4 kärnor till" har klart mer innehåll jämfört med DX10-argumentet. Det är få personer som idag pressar processorn speciellt i deras "monsterburkar". Måste man pressa processorn så beror det säkerligen på att programmet/spelet som används inte använder sig av trådar (bara körs med halva processorn eller ena kärnan om man har två kärnor).

Åhh vilken diss du gav han